Hlavní navigace

Online lékárny pod tlakem. Prodeje vzrůstají i o stov­ky procent

19. 3. 2020

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com
Zpoždění, povinná platba předem, nedostatek léků s paracetamolem a nárůsty objednávek až o 800 % u některých položek. I online lékárny významně zasahuje situace kolem koronaviru.

Jít v těchto dnech do lékárny může někde znamenat delší čekání, pokud se sejde více zájemců a vstupuje se jednotlivě. Samozřejmě je tu i zvýšené riziko nákazy, ať už obávaným koronavirem, nebo jinou infekcí, která může tělo v době epidemie zbytečně oslabit. Jako vhodné řešení se tak jeví online nákup. Ale to samozřejmě napadne většinu z nás, stejně jako je to u potravin či drogerie. Dva velké lékárenské e-shopy nám řekly, jak aktuální situaci zvládají a jaká opatření zavedly.

Pilulka

Kateřina Schotliová, specialistka PR a marketingu Pilulka.cz

Zaznamenali jste v souvislosti s obavami z koronaviru zvýšený zájem o prodej přes e-shop? 

Ano, zaznamenali, zájem se zvýšil o sto procent. 

Co teď zákazníci nejvíce objednávají?

V těchto dnech je nejvyšší zájem o ochranné pomůcky – roušky, respirátory, dezinfekce, dále o léky na chřipku a nachlazení nebo o vitamíny. 

Regulujete například množství prodávaných léků či vitamínů?

Vzhledem k tomu, že je zvýšená poptávka pacientů a zákazníků po lécích s obsahem paracetamolu, je v tuto chvíli těchto léků na trhu nedostatek. Na e-shopu jsme byli nuceni omezit nabídku léků, a k regulaci tak došlo bez našeho přičinění.

Stíháte objednávky odbavit a přivézt lidem včas?

I když se maximálně snažíme doručovat objednávky včas, nastalá situace nám to velice komplikuje. Z hygienických důvodů jsme zavedli u rozvozů zboží pouze platbu předem online. Toto opatření zamezí přímému kontaktu a zároveň nám umožní doručit zásilky k více zákazníkům. V posledních dnech jsme navýšili kapacitu našich Pilulka aut, i tak dochází k naplnění rozvážecích slotů velmi rychle. Proto i nadále posilujeme kapacitu rozvozů. 

Zavedli jste hygienická či jiná opatření ohledně dovozu?

Dbáme na zvýšené hygienické nároky, abychom chránili zákazníky i naše kurýry. Ti nepřijdou do kontaktu se zákazníkem, není-li to nutné. Zákazníkům zavolají a nákup nechají u dveří. Před i po předání zásilky si kurýr vždy musí očistit ruce dezinfekcí, kterou byli vybaveni všichni naši zaměstnanci.

Benu

Alžběta Piškulová, PR specialistka lékáren Benu

Zaznamenali jste v souvislosti s obavami z koronaviru zvýšený zájem o prodej přes e-shop?

Na e-shopu jsme zaznamenali nárůst tržeb o třicet až osm set procent v závislosti na kategorii. 

Co teď zákazníci nejvíce objednávají?

Největší zájem je o léky na nachlazení a chřipku, doplňky stravy na imunitu a také zdravotní prostředky, u těchto kategorií se několikanásobně navýšily tržby i v kamenných lékárnách. Největší zájem mají lidé o respirátory. Na základě mimořádného opatření ministerstva zdravotnictví jsou ale respirátory k dispozici jen pro potřeby státu, v lékárnách tedy nejsou k dostání. Další produkty, o které se lidé zajímají, jsou roušky a antibakteriální bezoplachové gely na ruce. Situaci neustále monitorujeme a snažíme se co nejflexibilněji reagovat na její vývoj.

Regulujete například množství prodávaných léků či vitamínů?

Zatím jsme žádnou regulaci množství vydaných léků či vitamínů nezavedli. Samozřejmě jsme schopni reagovat na případnou změnu situace. Nicméně zásobování léků probíhá standardním způsobem.

Stíháte objednávky odbavit a přivézt lidem včas?

Děláme maximum pro to, aby se k pacientům objednávky dostaly včas, avšak může docházet k menšímu zpoždění dodání některých objednávek. Snažíme se především snížit počet lidí v lékárnách, zákazníkům tedy nyní nově nabízíme dopravu zdarma už při nákupu nad 999 Kč. 

Zavedli jste hygienická či jiná opatření ohledně dovozu?

Rozvoz nám zajišťují externí partneři (PPL, GLS, Česká pošta). Ujistili nás, že mají vlastní bezpečnostní a hygienická opatření, ale nemáme na jejich praktickou realizaci přímý vliv. My se zaměřujeme na důkladná bezpečnostní opatření v našich lékárnách – tak, abychom ochránili naše pacienty i naše zaměstnance.

Jak se vozí léky

Ředitel české pobočky zásilkové služby GLS Pavel Včela k zajištění rozvozu uvádí toto:

Standardním vybavením kurýra by již několik dní měla být rouška, rukavice a dezinfekce. Vzhledem k „válečnému“ stavu děláme maximum pro průběžná zajišťování potřeb, a to včetně domácí výroby roušek, míchání dezinfekce dle doporučení WHO a podobně. Všichni kurýři podléhají před začátkem směny kontrole zdravotního stavu včetně měření teploty. Stále čekáme na zprávu od státu, kdy bude alespoň část dezinfekce či avizovaného lihu k její výrobě uvolněna pro firmy zajišťující logistiku pro veřejnost a instituce.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Zaměřuje se především na problematiku zdravého životního stylu, sportu, nemocí a jejich řešení.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).