Hlavní navigace

Konzumace vlákniny může prodloužit život

Redakce

Zvýšení podílu vlákniny ve stravě může lidem prodloužit život. Vláknina organismus chrání nejen před chorobami srdce, ale také před infekcemi a dýchacími problémy. U mužů snižuje riziko onemocnění rakovinou trávicího traktu. Vyplývá to z dosud nejširší studie provedené v USA na skupině téměř 400 000 lidí. Její výsledky zveřejnil Archives of Internal Medicine, píše agentura ČTK. Zadavatelem byla americká vláda.

Doba čtení: 1 minuta

Zvýšení podílu vlákniny ve stravě může lidem prodloužit život. Vláknina organismus chrání nejen před chorobami srdce, ale také před infekcemi a dýchacími problémy. U mužů snižuje riziko onemocnění rakovinou trávicího traktu.

Vyplývá to z dosud nejširší studie provedené v USA na skupině téměř 400 000 lidí. Její výsledky zveřejnil Archives of Internal Medicine, píše agentura ČTK. Zadavatelem byla americká vláda.

Vláknina snižuje riziko úmrtí o pětinu

Američané totiž konzumují v průměru jenom 15 gramů vlákniny denně, přitom doporučená denní dávka je 25 gramů pro ženy a 38 gramů pro muže. Krajíc chleba obsahuje pouze dva až čtyři gramy vlákniny.

Skupina 388.000 lidí ve věku od 50 do 71 let byla sledována po dobu devíti roků. U těch, kdo konzumovali dostatek potravin obsahujících vlákninu, se riziko úmrtí snížilo o 22 procent. V letech 1995 a 1996 účastníci vyplnili dotazník o stravovacích návycích. Odpovídali v něm na otázky, jak často konzumují 124 vybraných potravin. Do roku 2004 31.000 z nich zemřelo a autoři výzkumu zjistili příčinu jejich smrti podle lékařských záznamů.

I po odečtení faktorů jako nadváha, dosažené vzdělání, kouření a celkový zdravotní stav se prokázalo, že míň mrtvých bylo mezi konzumenty vlákniny. Ví se, že je prospěšná hlavně v případě diabetu a nemocí srdce, protože snižuje hladinu škodlivého cholesterolu a krevního cukru i krevní tlak a že omezuje záněty. Váže se rovněž na toxické látky a urychluje jejich odstranění z těla.

Pomůže i při dietě

Zvyšuje pocit nasycenosti, takže může pomoci i při redukčních dietách. Riziko onemocnění rakovinou vláknina podle studie snižuje jen u mužů, protože ti jsou ve srovnání se ženami náchylnější onemocnět druhy rakoviny vážícími se na stravu. Vlákninu obsahuje ovoce, zelenina a také luštěniny. Podle studie ale riziko onemocnění nejúčinněji snižuje vláknina obsažená v zrnech.