Hlavní navigace

I senioři mohou chodit do posilovny

Tereza Víchová

Ten nejlepší sport pro seniora? Představujete si procházky nebo pomalé protahování. Omyl. Pošlete tatínka do posilovny, třeba na kruhový trénink.

Doba čtení: 3 minuty

Dvacet cvičenců, převládají ženy. Běhají na pásu, drží rovnováhu na balančním míči, přidávají si zátěž na strojích. Zazní gong a dvojice přecházejí na další stanoviště. Klasický kruhový trénink. Jen věkový průměr je kolem sedmdesátky. Lekce pro seniory je v poděbradské Fitness aréně dvakrát týdně nabitá, rezervace se dělají týden předem.

Typický senior dneška

Už to není jako před dvaceti lety, kdy „sotva chodil“ a nějaké cvičení ho ani nenapadlo. Upravené dámy (ty tu mají velkou převahu) i pánové se chtějí udržet v kondici. S rostoucí kvalitou lékařské péče to jde ruku v ruce, dožíváme se vyššího věku a trávíme ho aktivně. Přesto nás dříve či později zaskočí typické obtíže:

„Jsou to bolesti pohybového aparátu, senioři mají problém udělat dřep a obvykle je bolí klouby, hlavně kyčle a ramena,“ shrnuje pohybový terapeut Jan Větrovský. „Kvůli kloubům pak mají potíže s jakýmkoliv pohybem, hodně je limituje třeba chůze do schodů, nemohou nosit těžší tašky s nákupem.“

Silou k lepší pohyblivosti

Když nevyjdou schody, co budou dělat v posilovně? Nabírat sílu do svalů, které správně aktivované kloubům pomohou. Zažitá představa aktivního důchodce s hůlkami na nordic walking tak bere za své. I když aerobní cvičení, jako je třeba rychlá chůze, má kvůli kardiovaskulárnímu systému pořád své nezastupitelné místo.

„Zhruba od třiceti let tělo stárne a svaly atrofují,“ uvádí smutná fakta Jan Větrovský. „Když nejsme v pohybu, necháme tělo chátrat. Pokud staršího člověka něco bolí, je to signál, že svaly nejsou v dostatečné síle a napětí, ale třeba ani nemají dostatečnou flexibilitu.“

Aby se stabilizovaly klouby, musí se tedy svaly cvičit. „Když svaly kolem kostí zaktivujeme, jsou schopné porovnat kosti v kloubech, doslova to ‚ohlídají‘ a pohyb pak může být do rozumných rozsahů znovu bezbolestný,“ slibuje odborník.

„Kruháč“ a jeho výhody

Aktivní senior bez závažnějších nemocí se tedy nemusí bát vyrazit do posilovny – jen vybrat tu správnou, kde mají s cvičením starších lidí zkušenosti. Na skupinové lekci ho čeká obvykle nejdřív rozcvička a pak klasických osm až dvanáct stanovišť. Střídá se zapojování různých svalových skupin, posiluje se vlastní vahou i na strojích.

Vyberte dobře, komu se svěřit do rukou

  • Uvažujete-li o cvičení v seniorském věku, konzultujte jej nejprve s lékařem – především pokud se léčíte s jakoukoliv chorobou.
  • Větší čas na vás poté bude mít některý z pohybových specialistů – pohybový terapeut, popř. fyzioterapeut.
  • Vybírejte zařízení, kde cvičení pro seniory běžně organizují už delší dobu.
  • Řada osobních trenérů nebo instruktorů skupinových lekcí bohužel nemá potřebné znalosti a zkušenosti s tréninkem seniorů. Takže se ptejte, googlete a zjišťujte informace o tom, kdo bude „spravovat“ vaše tělo.

„Všechno pochopitelně přizpůsobujeme věku a schopnostem,“ podotýká Jan Větrovský. „Když se staršímu člověku už hůř chodí, ztrácí rovnováhu. Cvičíme třeba i se zavřenýma očima nebo na balančních míčích, trénujeme stabilitu a koordinaci.“

Rovná záda, vybalancované zakopnutí

„Po hodině mám vždycky dobrý pocit, že jsem všechno zvládla,“ popisuje svou zkušenost se cvičením devětašedesátiletá Mirka. „Cvičím pravidelně, mám díky tomu třeba silnější nohy a dlouhé procházky zvládnu bez problémů jako zamlada. Když zakopnu, neupadnu.“

A nejen dopady na běžné denní situace jsou pozitivem silového cvičení. Má totiž vliv třeba i na zpomalení řídnutí kostí a zmírňuje tak riziko vzniku osteoporózy. Vyjít znovu schody bez potíží, mít větší sílu v rukou na vnoučata i nákupy – to všechno se dostaví jako výsledky.

„Jednou ročně děláme orientační měření, které zobrazuje složení těla a procento svalové hmoty,“ konstatuje Jan Větrovský. „A jsme pokaždé až překvapení – i ve vyšším věku se dá svalová hmota nejen udržet, ale u někoho dokonce ještě zvýšit.“

Viditelně narovnaná záda a dopad na psychiku jsou už jen třešinkou na dortu. Socializace je přidanou hodnotou, potřebnou pro nejednoho sedmdesátníka.

„Skupinové cvičení je důležité i z pohledu hlavy,“ uzavírá trenér. „Je tu parta, která je v kontaktu, a to je další velká výhoda.“ Podobný efekt má třeba golf, který již také hrají skupiny lidí kolem šedesáti či sedmdesáti let.

Odborná spolupráce:

Mgr. Jan Větrovský

Pohybový terapeut. Absolvent FTVS UK, majitel Fitness Arény – centra zdravého pohybu (Centrumzdravehopohybu.cz), osobní trenér, lektor hatha yogy, Pilates London Institute, lektor cvičení BOSU, asistent šéftrenéra reprezentace rychlostní kanoistiky, lektor bosého běhu – Vivobarefoot Academy, posluchač a propagátor pohybově terapeutického konceptu Spiraldynamik.