Hlavní navigace

České děti tloustnou i proto, že rodiče jim jídlo moc solí

21. 11. 2022

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Pediatři řeší u dětí významný vzestup případů obezity, která se může v budoucnu negativně odrazit na jejich zdraví. Vyšší váha přitom souvisí nejen s nadměrným příjmem cukru, ale také soli. Té Češi celkově jedí průměrně až třikrát víc, než by měli.

Mnoho odborných studií potvrdilo, že se nadměrná konzumace soli pojí se zvýšením krevního tlaku. Ten je v rozvinutých zemích včetně České republiky velmi častou zdravotní komplikací. 

Spolu s diabetem 2. typu, zvýšeným cholesterolem, obezitou a kouřením patří mezi nejzávažnější rizikové faktory nemocnosti a úmrtnosti. Ačkoli jde o léta známá fakta, mnozí lékaři mluví o pocitu, že lidé taková varování nechtějí slyšet a nevěnují jim dostatečnou pozornost. 

Češi jedí až 15 gramů soli denně

„Světová zdravotnická organizace (WHO) doporučuje přijímat denně maximálně 5 gramů soli, což odpovídá jedné čajové lžičce. Vzhledem k všudypřítomné soli v potravinách, i v těch sladkých, přijímáme většinu soli z hotových potravin nebo polotovarů, ani o tom nevíme. Sníme jí průměrně až 15 gramů denně,“ varuje vedoucí Centra podpory veřejného zdraví Státního zdravotního ústavu MUDr. Marie Nejedlá.

Deset procent dětí je obézních, části z nich hrozí už ve třiceti infarkt Přečtěte si také:

Deset procent dětí je obézních, části z nich hrozí už ve třiceti infarkt

V České republice tak u dospělých významně překračuje spotřeba soli maximální doporučené množství. České ženy v průměru konzumují asi 10 gramů soli za den a muži dokonce 14–15 g/den. To znamená, že až třikrát překračují doporučení WHO.

Množství soli odpovídá jen u kojenců

A týká se to i dětí. Studie Zdravotně sociální fakulty v Českých Budějovicích, publikována v roce 2021, sledovala denní příjem soli u kojenců, batolat a dětí předškolního věku. Ukázala, že u kojenců byl příjem soli cca 0,5 g/den a odpovídal doporučení WHO. Ve všech dalších věkových skupinách ale děti přijímali výrazně víc soli, než je doporučené množství. Konkrétně například u dětí z dětského domova překvapivě přesáhl v průměru 8 g/den.

Obezita u dětí: na vině jsou špatné stravovací návyky celé rodiny Přečtěte si také:

Obezita u dětí: na vině jsou špatné stravovací návyky celé rodiny

„Onemocnění srdce a cév patří celosvětově k nejčastějším chorobám v populaci vůbec a jsou v žebříčku úmrtnosti na prvním místě. Bohužel na ně lidé umírají často už ve věku 40 až 50 let. Každý má šanci snížit rizika komplikací, jako jsou infarkty, srdeční selhávání a náhlé cévní mozkové příhody neboli mrtvice. Tyto stavy mívají své kořeny už v dětském a dorostovém věku. Při zvýšeném konzumu soli již u dětí vzniká návyk na slané, který vede v dospělosti k nadměrnému solení. Podobně je tomu s nadměrným slazením, které vede k nadváze a obezitě. Obě ochucovadla jsou legitimací k hypertenzi čili vysokému krevnímu tlaku, a ten cestou k závažným poškozením organismu. Proto je úkolem dětských lékařů na tato rizika upozorňovat a vést děti ke zdravému životnímu stylu, tedy k omezení soli, kontrole tělesné hmotnosti a ke zdravé stravě,“ popisuje pediatr prof. MUDr. Jan Janda z FN Motol a 2. LF UK. 

Šest z deseti lidí je obézních

„Výskyt obezity u dospělých i dětí v posledních dekádách stoupá a dosahuje až 60 % populace. Nadměrný příjem soli u obézních jedinců způsobuje, že mají vyšší riziko vzniku hypertenze než neobézní lidé,“ potvrzuje také prof. MUDr. Tomáš Seeman z pediatrické kliniky FN Motol a 2. LF UK. 

Děti přibraly i desítky kilo za rok Přečtěte si také:

Děti přibraly i desítky kilo za rok

Ačkoli se závažné komplikace vyvolané vysokou konzumací soli projevují zpravidla až v dospělosti, na problémy zadělávají mnozí rodiče dětem už před narozením. Například nadváha nebo už zřetelná obezita u matek před těhotenstvím a v jeho průběhu zvyšují riziko nadváhy a obezity dětí. To platí i při hypertenzi matek v době těhotenství. Také jejich děti pak mají tendenci ke zvýšení krevního tlaku, který je pak provází až do dospělosti.

Co se děje v těle, když máte nadbytek soli?

Jako první se dostaví pocit žízně. Větší množství soli totiž zvýší koncentraci sodíku v krvi a mozek si toto zahuštění krve vysvětlí jako ztrátu tekutin a vyšle signál, že je potřeba je doplnit.

Sůl také způsobuje zadržování vody v těle. Sodík totiž hraje v hospodaření organismu s tekutinami velkou roli. A pokud ho máte nadbytek, začne tělo vodu zadržovat. Výsledkem jsou otoky končetin, pocit nafouknutí a ve výsledku i kila navíc. Pokud vás zadržování vody v těle trápí dlouhodobě, zkuste mimo jiné zařadit do jídelníčku více potravin bohatých na draslík. Například meruňky, brambory, banány či luštěniny.

S větším množstvím tekutin souvisí i větší množství krve. To klade vyšší nároky na srdce a celou cévní soustavu. Následkem může být srdeční selhání, infarkt či mrtvice.

Nadměrné solení se odrazí také na funkci ledvin. Nadbytek soli totiž může zvýšit množství bílkovin v moči. A častým následkem nadměrného solení jsou také ledvinové kameny.

A zvýšené vylučování sodíku způsobuje i ztrátu vápníku z kostí, a může proto vést k jejich řídnutí a k osteoporóze.

Jako prevenci nadměrného příjmu soli odborníci zmiňují několik věcí. Především jde o individuální práci s pacientem, vzdělávání veřejnosti a zároveň tlak na reformulaci potravin nabízených na trhu.

Mají vaše děti potíže s nadváhou nebo obezitou?

„Jedním z takových možných nástrojů je i aktuálně debatované zavedení Nutri-Score označení, které má za cíl nejen přinést spotřebiteli možnost efektivně srovnat celkovou nutriční kvalitu produktů, ale zároveň jasně vede a motivuje výrobce k úpravě složení potravin v souladu s nutričními doporučeními,“ připomíná jeden z možných nástrojů na postupné zlepšení situace MUDr. Eliška Selinger z Centra podpory veřejného zdraví SZÚ.

Nutri-Score 

Nutri-Score je systém označování potravin na přední straně obalu formou loga s pěibarevnou škálou.

Jde o systém označování potravin na přední straně obalu formou loga s pětibarevnou škálou. Spotřebitel tak jednoduše pozná potraviny s lepší výživovou kvalitou. Jde o transparentní, propracovaný a vědecky podložený systém, který srozumitelně označuje výživové hodnoty potravinářských výrobků a slouží k jednoduché a rychlé orientaci spotřebitele při výběru potravin.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).