Hlavní navigace

Analýza rtuti v rybách: můžete sníst desítky porcí týdně

28. 1. 2020

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com
Ryby a rybí výrobky jsou hlavními zdroji rtuti v potravinách. Především forma tzv. methylrtuti je poměrně toxická. Státní zdravotní ústav proto podrobil analýze přes dvacet produktů z ryb prodávaných na našem trhu.

Ryby a rybí výrobky jsou pro nás velmi zdravé. Jsou vynikajícím zdrojem omega-3 mastných kyselin. A těch máme v naší stravě obvykle velmi málo. Nedostatek omega-3 mastných kyselin přitom představuje docela vážný zdravotní problém. Od konzumace ryb však může odrazovat obava z obsahu rtuti.

Kontrolní orgány občas hlásí nálezy potravin se zvýšeným obsahem rtuti, typicky jde právě o ryby a rybí produkty. Podle Státního zdravotního ústavu (SZÚ) je ale situace u nás dlouhodobě pod kontrolou a není důvod k obavám. Dosvědčuje to také aktuální analýza rybích výrobků na obsah methylrtuti.

Co se dozvíte v článku
  1. Strach ze rtuti v rybách
  2. Nebojte se rtuti v rybích výrobcích na trhu v ČR, říkají odborníci
  3. Analýza: limit nepřekročíte ani v desítkách porcí
  4. Pozor si musí dávat těhotné ženy
  5. Závěry jsou jasné: jezte ryby

Strach ze rtuti v rybách

Rtuť se v rybách z velké části nachází ve vazbě na metylové skupině (podíl obvykle činí 60–90 %) a označujeme ji jako methylrtuť. „Spotřebitelé ryb v konzervách a výrobcích jsou občas strašeni vysokým obsahem rtuti, především ve formě methylrtuti. Ta je poměrně toxická a v rybách je asi v podílu 80 % z celkové rtuti,“ vysvětlují odborníci SZÚ.

Poškozuje nervovou tkáň, srdce, imunitu či reprodukci, a to více než rtuť anorganická nebo kovová. Kumuluje se, vylučuje se velmi pomalu (poločas je asi sedmdesát dnů).

Nebojte se rtuti v rybích výrobcích na trhu v ČR, říkají odborníci

V České republice sníme třikrát méně ryb, než je průměr v zemích Evropské unie. Častá otázka veřejnosti podle SZÚ je, zda těhotné ženy a následně i jejich děti nejsou v riziku vysoké expozice rtuti. „Prakticky ne. Celková expozice rtuti z potravin v ČR zjišťovaná monitoringem dietární expozice dlouhá léta deklaruje, že chronický přívod rtuti pro malé děti je dvacetkrát nižší, než je toxikologický (zdravotní) limit,“ uvádí prof. Jiří Ruprich z Centra zdraví, výživy a potravin SZÚ. Centrum nyní vydalo materiál, v němž seznamuje s výsledky aktuální analýzy rybích produktů na našem trhu.

„Abychom rozehnali fámy, které se občas objevují v médiích, analyzovali jsme sadu 23 různých rybích konzerv a výrobků dostupných v tržní síti. Posoudili jsme následně jejich zdravotní riziko methylrtuti. Toto zdravotní riziko je velmi nízké,“ říkají autoři analýzy.

Analýza: limit nepřekročíte ani v desítkách porcí

V materiálu najdete informace o obsahu rtuti v rybích konzervách a pomazánkách. Pro všechny platí, že by člověk musel sníst desítky, v některých případech dokonce i stovky porcí za týden, aby překročil tolerovaný přívod rtuti.


Autor: Depositphotos.com

Hodnoty koncentrace výrobků z ryb v ČR jsou prakticky vždy pod legislativními limity. SZÚ analyzoval 23 rybích konzerv a výrobků dostupných v tržní síti.

„Děti by musely sníst týdně 550 g výrobku (11 porcí á 50 g) a dospělé osoby 1900 g výrobku (19 porcí á 100 g) s nejvyšším zjištěným obsahem rtuti, aby dosáhly zdravotního limitu. Je to nereálné množství,“ komentuje zjištění SZÚ a upozorňuje, že ani tak by při krátkodobém překročení limitu nedošlo k poškození zdraví.

Analyzované výrobky z ryb na obsah rtuti

  • Sardinky ve vlastní šťávě, Giana
  • Sardinky ve vlastní šťávě a vodě, Nekton
  • Sardinky v tomatové omáčce, Giana
  • Sardinky v rajčatové omáčce, Sea Side
  • Sardinky ve slunečnicovém oleji, Giana
  • Sardinky v olivovém oleji, Nekton
  • Filet z lososa v olivovém oleji, Nixé
  • Losos se zeleninou na skandinávský způsob (losos 30 %), Nekton
  • Šproty v tomatové omáčce, Gaston
  • Uzené šproty v rostlinném oleji, Giana
  • Tresčí játra ve vlastním oleji, AQ
  • Makrela v rostlinném oleji, Nekton
  • Makrela ve vlastní šťávě s přídavkem oleje, Gaston
  • Tuňák steak ve vlastní šťávě, Franz Josef
  • Tuňák drcený v rostlinném oleji a nálevu, Gaston
  • Sleďové filety v rajčatové omáčce, Nekton
  • Filety sleďové v oleji, Losos
  • Pomazánka rybí se zeleninou (obsah ryby 30 %), Hamé
  • Pomazánka rybí (obsah ryby 30 %), Hamé
  • Pomazánka makrela (obsah ryby 20 %), Hamé
  • Pomazánka tuňák pikantní (obsah ryby 25 %), Hamé
  • Pomazánka tuňák (obsah ryby 25 %), Hamé
  • Pomazánka tuňák se zeleninou (obsah ryby 28 %), Hamé

Podrobné informace o výsledcích analýzy najdete v materiálu SZÚ.

Pozor si musí dávat těhotné ženy

Toxikologické limity jsou velmi přísné a pamatují na vysokou ochranu spotřebitele. „Toxikologický zdravotní limit (chronický) je totiž projektován na přívod každý den, po dobu celého života. Překročení v omezeném úseku života ještě automaticky neznamená poškození zdraví.“ To platí i pro nedávnou kauzu obsahu rtuti v příkrmech pro děti s tuňákem, kdy Státní veterinární správa nařídila stáhnout produkt Hamánek (výrobek několikanásobně překročil tolerovatelnou týdenní dávku pro methylrtuť povolenou u malých dětí).

Výše uvedené platí s jednou výjimkou – a tou je období těhotenství. Nenarozené dítě je na rtuť mimořádně citlivé. V době těhotenství, či v době možného otěhotnění, by toxikologický limit rozhodně neměl být nijak překračován. „Organické sloučeniny rtuti se nacházejí zejména u déle žijících dravých ryb, jako jsou tuňák nebo mečoun. Rtuť může způsobit změnu dědičných vlastností, poškodit centrální nervovou soustavu a mozek, což bylo pozorováno při otravách v Japonsku,“ uvedl mluvčí veterinární správy Petr Vorlíček.

Závěry jsou jasné: jezte ryby

Přes občasné zprávy o ojedinělých problémech je podle hodnocení SZÚ úroveň obsahu rtuti, včetně methylrtuti, v běžných výrobcích v ČR pod kontrolou a hodnoty koncentrace jsou prakticky vždy pod legislativními limity.

Autoři analýzy shrnují: „Co můžeme konstatovat? Běžná populace se rtuti v obvyklých rybích výrobcích bát nemusí, daleko cennější je ze zdravotního hlediska obsah omega-3 mastných kyselin (EPA a DHA). Obecně to platí i pro příkrmy pro děti, které se konzumují po omezenou dobu, a nikoliv denně. Pozor si musí dát ženy těhotné a ve fertilním věku – měly by si vybírat jen některé rybí výrobky a ryby, kde se rtuť nekumuluje.“

Základní rady pro konzumaci ryb a rybích výrobků z hlediska obsahu rtuti

Určené ženám, které chtějí otěhotnět, těhotným a kojícím ženám a dětem do 3 let:

  • Nekonzumujte následující potraviny: maso žraloka, maso mečouna, maso velkých sladkovodních dravých ryb (např. štika, candát, bolen). Tyto ryby, i když vyhovují hygienickému limitu, obvykle obsahují mnoho rtuti.
  • Konzumujte alespoň dvakrát týdně ty ryby a rybí výrobky (celkem asi 340 g), které obsahují málo rtuti. Patří mezi ně např. rybí filé (treska, mořská štika, hejk), losos, sardinky, herinky, kapr, krevety, šproty, ančovičky, pstruzi, aj.
  • Některé další oblíbené ryby mohou mít zvýšený obsah rtuti, např. „bílý“ tuňák, makrela. Měly by se konzumovat jen jednou týdně (170g porce).
  • Zajímejte se o kvalitu ryb lovených rekreačně v řekách, rybnících, přehradách. Pokud konzumujete tyto ryby pravidelně, informujte se o kontaminaci vod rtutí u příslušných orgánů, např. Českého hydrometeorologického ústavu. Jestliže není dostupná žádná informace, nekonzumujte takové ryby častěji než 1× týdně (170 g). V tom případě již daný týden nekonzumujte žádné další ryby.
  • Uvedené rady platí pro dospělé osoby. U malých dětí dodržujte doporučený počet porcí týdně, při přiměřeně menší porci ryb / mořských živočichů.

Zdroj a více informací: Co byste měli vědět o rtuti v rybách a rybích výrobcích, SZÚ

I přes jisté množství rtuti v rybách stále platí, že ryby a mořští živočichové jsou důležitou součástí zdravé výživy. Kromě již zmiňovaných omega-3 mastných kyselin, které jsou pro člověka nezbytné, protože si je sám nedokáže syntetizovat, obsahují vysoce hodnotné bílkoviny a další nezbytné živiny (třeba selen, jód a další). „Vyvážená dieta se zastoupením ryb a mořských živočichů přispívá k prevenci onemocnění srdce a cév, u dětí podporuje zdravý růst a vývoj tělesných tkání. Proto zejména ženy a děti by měly dbát na zahrnutí ryb a mořských živočichů do jídelníčku,“ píše prof. Ruprich a kol.

Galerie: Nejhorší potraviny roku 2019

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Redaktorka, editorka, dlouholetá šéfredaktorka serveru Vitalia.cz (do června 2022)

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).