Hlavní navigace

7 tipů, jak zlepšit své stravovací návyky

Susan Bowermanová

Stravovací návyky si vytváříme už jako malé děti a naučené vzorce si neseme i do dospělosti. Neexistuje snad nikdo, kdo by mohl říct, že se s jídlem nedopouští nějakého prohřešku. Změnit něco, na co jsme dlouhodobě zvyklí, není jednoduché.

Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Dáváme si předsevzetí, podporujeme se s přáteli, ale nakonec se to stejně pokazí a my sklouzneme do starých kolejí. Zkuste to jinak. Přinášíme sedm rad, které pomohou vykročit na cestu zdravějšího stravování. Zbavit se přebytečných kil a udržet si váhu už nebude problém.

1. Buďte konkrétní

Zamyslete se nad tím, co vlastně chcete změnit, a buďte co nejkonkrétnější. Říct si, že se chci dostat do lepší fyzické kondice nebo že budu jíst lépe, je příliš obecné. Co nejvíc své cíle specifikujte. Například si slibte, že každý den půjdete pěšky alespoň třicet minut, nebo si dvakrát do týdne uvaříte do práce zdravý oběd.

 

2. Nedávejte si příliš velké mety

Základem je nedávat si příliš vysoké cíle. Menších dosáhnete snadněji. A s každým splněním poroste vaše sebevědomí i chuť do dalších bojů. Malé změny, které se na sebe budou postupně nabalovat, vám zajistí dlouhodobě lepší životní styl.

3. Nic není navždy

Nepřemýšlejte o dlouhodobých změnách. Zkuste s novým režimem vydržet víkend, pak další týden, měsíc. Soustřeďte se jen na dnešní den nebo nejbližší jídlo a nestresujte se hesly typu: „Tohle si už nikdy nedám!“

Galerie: 10 potravin, v nichž byste cukr nečekali. Ale je tam

4. Své úspěchy si zaznamenávejte

Snažíte se vylepšit fyzičku? Pečlivě si zaznamenávejte, kolik jste uběhli, nachodili nebo jak dlouho jste se dřeli v posilovně. Držíte na uzdě své chutě na sladké? Nastavte si, kolik prohřešků si během týdne můžete dovolit a opět si pečlivě pište, kolikrát jste se ve skutečnosti odměnili. Budete tak mít dokonalý přehled. Za každý úspěch se nezapomeňte pochválit.

5. Plánujte

Zamyslete se a pojmenujte si situace, které vám vždycky rozhodí režim. Ať už je to oslava, víkend, nebo dovolená. Pak plánujte, aby váš zdravý jídelníček přišel k co nejmenší újmě. Víte, že vás čeká oslava, kde bude plno dobrot? Najezte se ještě doma. S plným žaludkem lépe odoláte všem nástrahám.

6. Dostaňte si pod kůži „umění rozptýlení“

Pokud dostanete chuť na něco, o čem víte, že byste jíst neměli, zkuste se na patnáct minut zaměstnat. Možná vás během té doby něco upoutá natolik, až úplně zapomenete, že jste měli na něco chuť.

7. Najděte spouštěče svých chutí a zlikvidujte je

Pokouší vás automat na sladké, který stojí vedle kanceláře, pokaždé, když jdete okolo? Vydejte se k pracovnímu stolu jinou cestou a vyhněte se mu obloukem. Nenoste po kapsách žádné drobné, za které byste si mohli dopřát byť jen malou odměnu. Honí vás mlsná, když koukáte večer na televizi? Místo do lednice zamiřte do koupelny a vyčistěte si zuby, to chuť na něco dobrého zaručeně zažene.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).