Test soli v oplatkách: stejně jako slané buráky

Pozornost upřená na obsah soli v potravinách opakovaně ukazuje na problém. Sůl je snad všude. Časopis dTest nyní zjišťoval, kolik soli ukrývají sušenky a oplatky.

Máme příliš vysoký, nezdravý příjem soli. Slaná chuť je „návyková“ – postupně otupuje naše chuťové pohárky, a proto pro stejné chuťové procítění potřebujeme větší množství soli. To je spojeno se zdravotními problémy: zadržuje se voda v těle – vznikají otoky, vysoký krevní tlak, může být problém i s ledvinami, pokud je zároveň malý příjem draslíku…

Konzumace soli

  • Doporučení WHO: 5 g/den (dospělý)
  • ČR: 15–16 g/den
  • Evropský průměr: 8–12 g/den
  • Německo, Rakousko, Švýcarsko: 6 g/den
  • K pokrytí nutné potřeby soli v organismu stačí i 2 g/den

Více v článku: 10 tipů, jak omezit sůl

Většinu soli přitom do těla přinášejí zpracované potraviny, jak před časem ukázal i test potravin provedený iniciativou Vím, co jím a piju ve spolupráci s MF DNES. Zdrojem soli je zejména pečivo, protože jej konzumujeme nejčastěji, evidentní sůl je obsažená v pochutinách vyloženě slaných. Nejzákeřnější je pak sladké pečivo a potraviny, které svou sladkou chutí obsah soli maskují.

Fotogalerie: Tušíte, jak moc jsou slané?

Test soli v sušenkách: kupte si slané buráky

Vyloženě na sladké potraviny se nyní zaměřil časopis dTest. Nakoupil třicet druhů balených sušenek a oplatek, aby zjistil, na které si dát kvůli vysokému obsahu skryté soli pozor. Ukázalo se, že vanilkové oplatky mohou být dokonce stejně slané jako solené arašídy.

„Balené sladké trvanlivé pečivo patří mezi podstatné skryté zdroje soli. Navíc se může významně podílet na jejím příjmu u dětí,“ uvedla šéfredaktorka Hana Hoffmannová. „Sladkosti v našem srovnání ukázaly, že obsah soli se v různých výrobcích stejné kategorie může výrazně lišit.“

Za příklad poslouží Opavia Zlaté oplatky s lískooříškovou náplní, které s 0,4 % soli patřily k nejméně slaným. Naopak vzhledově jim podobné Schär Gluten free Wafers alla vaniglia s 1,4 % soli byly nejslanější. „Konkrétně jde o stejné množství soli, jaké najdeme například u slaných arašídů,“ přibližuje Hana Hoffmannová.

Jeden Brumík, různý obsah soli

Test také ukázal, že v obsahu soli se liší nejen podobné potraviny jednoho či různých výrobců. Rozdíly jsou i mezi výrobky jedné značky v závislosti na příchuti náplně. Dobře to ilustruje dvojice Brumíků od Opavie. Zatímco meruňkový si vystačí s 0,58 %, mléčný obsahuje již 0,83 % soli. „Na stejný typ či značku se tedy spolehnout nelze,“ upozorňuje Hana Hoffmannová.

Zvláště u těch nejmenších je dobré na množství soli myslet, dítě přesolíte už jedním rohlíkem se šunkou. Nevhodnou skladbu jídelníčku potvrdila nedávná studie provedená na více než osmi stech českých dětí ve věku do tří let. Z ní vyplývá, že dětský jídelníček je velmi přesolený a přeslazený, což vede k nadváze a obezitě.

Jak uhlídat obsah soli?

Obsah soli patří k informacím, které musí být na obalu výrobku uvedeny povinně. „Ovšem ani zákazník, který si k jejich prostudování vyhradí dostatek času, nemá vyhráno. Legislativa totiž dovoluje výrobci dobrovolně deklarovat i výživové údaje jedné porce. Vzhledem k tomu, že předpisy neříkají, jak velká je jedna porce, mají výrobci možnost určit si ji co nejmenší. Tak se na příslušné místo obalu často dostanou co nejpříznivější čísla,“ upozorňuje dTest a jeho šéfredaktorka vysvětluje, proč je třeba sledovat údaje na obalu skutečně pozorně: „Až na šest výjimek, všechny produkty v našem srovnání nutriční údaje v porci uváděly a v drtivé většině případů se za ni považovala jedna sušenka či oplatka. Realisticky se k věci postavil Brumík, pro nějž je porcí celý obsah balení. Naproti tomu jiné produkty od Opavie, jako například sušenky BeBe Dobré ráno, porcují každý ze tří kusů v balení samostatně.“

10 tipů, jak vyzrát na sůl

  • Čtěte etikety potravin, zaměřte se na obsah soli.
  • Jezte méně konzervovaných, instantních a sterilizovaných pokrmů.
  • Odstraňte slánku ze stolu.
  • Při přípravě jídel používejte bylinky a koření.
  • Sportujte. Zpotíte se a vyloučíte přebytečnou sůl.
  • Zvyšte příjem čerstvých potravin, ovoce a zeleniny.
  • Uzeniny nahraďte masem, které sami tepelně zpracujete, okořeníte a nepřesolíte.
  • Dbejte na pestrý jídelníček.
  • Dodržujte pitný režim, aby byly vaše ledviny spokojené.
  • Místo slaných pochutin si dejte hrst nepražených nesolených ořechů.

Zdroj a více informací: dTest

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 18. 5. 2017 12:49