Hlavní navigace

Test kontroloval složení toaletních papírů a porovnával se zahraničím

22. 1. 2018

Sdílet

 Autor: dTest
Aktualizováno: Vyjádření společnosti Billa k výsledkům testu toaletních papírů (25. 1. 2018 16:40)
Toaletní papír je sice součástí naší intimní hygieny, nicméně pro něj neplatí žádné předpisy týkající se chemických látek. Lidé s citlivou pletí či alergiemi mohou na jeho složení reagovat negativně.

„Častými látkami, které způsobují u citlivých jedinců podráždění kůže, jsou některé složky parfémů. Prvním krokem je proto kupovat papír bez vůně,“ doporučuje časopis dTest, který se ve svém lednovém vydání zaměřil na kvalitu toaletních papírů a také na jejich srovnání s toaletním papírem prodávaným v zahraniční.

České a rakouské toaletní papíry – dvojí kvalita i na záchodě?

Časopis dTest nechal v laboratoři otestovat celkem devatenáct balení třívrstvých neparfémovaných vzorků toaletního papíru. Dva výrobky pro srovnání koupil na rakouském trhu. „Dobrou zprávou je, že žádná z testovaných rolí v testu nepropadla, rozdíly mezi nimi však najdete,“ uvádí dTest v tiskové zprávě.

Češi, kteří jezdí nakupovat za hranice, argumentují lepší kvalitou zboží ze zahraničí. Na problematiku v oblasti kvality potravin se již zaměřili i čeští či slovenští politici a opakované testy dvojí kvalitu potravin potvrzují.

Galerie: Dvojí kvalita potravin potvrzena

Galerie: Dvojí kvalita potravin – 2. fáze testování

dTest se rozhodl prověřit situaci na poli toaletních papírů z tuzemska i od našich sousedů. „Do laboratoře jsme vyslali sedmnáct značek třívrstvého nenavoněného toaletního papíru z českých obchodů. Dva vzorky, Lidl/Floralys a Billa, jsme pro srovnání koupili také na rakouském trhu. Privátní značka papíru z českého Lidlu dopadla o trochu lépe než z toho rakouského. Toaletní papír prodávaný pod značkou Billa v Česku ale dopadl o poznání hůře než jeho rakouské dvojče,“ shrnuje výsledky testu Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest.


Autor: dTest

„Privátní značka papíru z českého Lidlu dopadla o trochu lépe než z toho rakouského,“ ukázal test

K diskuzi o dvojí kvalitě stejně vypadajících výrobků stejné značky přispělo i srovnání počtu vrstev toaletního papíru. „Velmi zajímavá je situace s toaletními papíry, které řetězec Billa prodává pod svou privátní značkou Clever. Ani jeden ze dvou, které jsou v Česku k dostání, jsme nemohli do testu – na rozdíl od našich rakouských partnerů – zařadit, protože nesplňovaly základní podmínku: nemají tři vrstvy. Český Clever Toaletní papír má vrstvy dvě a Clever Toaletní papír recyklovaný má jen jednu. V Bille u jižních sousedů je situace jiná. Papíry Clever ve stejném žlutém obalu jako v Česku a podobném fialovém obalu zakoupíte ve třívrstvém provedení,“ uvádí Hana Hoffmannová.


Autor: dTest

„Toaletní papír prodávaný pod značkou Billa v Česku dopadl o poznání hůře než jeho rakouské dvojče,“ shrnuje výsledky testu Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest

Aktializace 25. 1. 2018:

Vyjádření společnosti Billa k výsledkům testu toaletních papírů:

Kvalitu toaletního papíru, který prodáváme pod značkou BILLA, vnímáme jako zcela srovnatelnou s toaletním papírem značky BILLA v Rakousku. Jde o třívrstvý toaletní papír vyrobený ze 100% celulózy. Abychom zajistili zákazníkům stejnou kvalitu za příznivější cenu, tento toaletní papír z Rakouska neodebíráme.

Odchylky v testu se týkaly pouze praktické zkoušky, kde dTest vyhodnotil odlišnost v hebkosti, příjemnosti na dotek, odtržení prvního útržku a savosti. V ostatních parametrech, které vnímáme jako podstatnější, naopak česká verze BILLA toaletního papíru dopadla lépe. Z hodnocení vyplývá, že český toaletní papír je pevnější a má lepší savost ve smyslu lepšího absorpčního času a absorpční kapacity.

Toaletní papír značky Clever prodáváme v ČR jako dvouvrstvý, protože si jej zákazníci v této kvalitě žádají. Jde z hlediska prodaných kusů o jednoznačně nejvíce prodávaný toaletní papír v celém našem portfoliu privátních značek. Jednovrstvý toaletní papír nakupuje v ČR specifická skupina zákazníků, jakými jsou např. chataři a chalupáři nebo obyvatelé menších obcí, kde není zavedena kanalizace.“

Vítězem testu je papír drogerie Rossmann

Testování všech toaletních papírů sestávalo z laboratorní a praktické části. Laboratorní zkoušky měly za cíl prověřit pevnost, savost a rozpustnost toaletního papíru v přesně daných a stejných podmínkách. Praktické zkoušky obnášely zapojení dobrovolníků, kteří papíry testovali v domácím prostředí za běžného provozu. Jejich úkolem bylo hodnotit hebkost, příjemnost na dotek, vzhled, odolnost proti protržení, savost, soudržnost vrstev, trhání v místě perforace a odtržení prvního útržku.

Vítěz testu časopisu dTest - Rossmann/Alouette Toilettenpapier
Autor: dTest

Vítěz testu časopisu dTest – Rossmann/Alouette Toilettenpapier

Nejlépe vyšel z praktických i laboratorních zkoušek papír Rossmann/Alouette Toilettenpapier. Nejvíc nespokojenosti vzbudila odolnost vůči protržení u papíru Q-Soft, kterou dobrovolníci ohodnotili pouze jako dostatečnou. Kvůli tomu si z těchto zkoušek odnesl nejhorší hodnocení ze všech.

Doporučení: Kupujte papír bez vůně

Specializovaná papírenská laboratoř, kde byl test prováděn, doposud ve své praxi nezaznamenala problém s vysokým obsahem nežádoucích chemických látek v neparfemovaném toaletním papíru – bez ohledu na to, zda byl, či nebyl na jeho výrobu použit recyklovaný papír.

Jak zvládly toaletní papíry testy v laboratoři? Papír má být v tahu pevný, ale zároveň by se měl snadno odtrhávat. Ve všech zkouškách pevnosti obstály papíry většinou velmi dobře nebo dobře, výjimku tvořil papír Big Soft, jehož pevnost v podélném i příčném tahu byla nejhorší ze všech.

Nakolik je papír savý, ovlivňuje technologie výroby, různá délka celulózových vláken nebo použití recyklovaného papíru, který saje méně. Nasáknout vodu trvalo nejdéle papírům dm/Sanft & Sicher Toilettenpapier Recycling a Lidl/Floralys z Rakouska. Zbylé výrobky si v obou dílčích zkouškách savosti vysloužily jedničky a dvojky. Papír, který se po spláchnutí hůře rozpouští, může ucpat potrubí. Ve zkoušce rozpustnosti propadl papír Linteo Care & Comfort.

Víte, kolik spotřebujete toaletního papíru?

Na každého Čecha připadá asi 8,5 kg toaletního papíru za rok.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Všeobecné dotazy, připomínky a tipy směřujte na adresu redakce@vitalia.cz.

Tiskové zprávy zasílejte na e-mail press@vitalia.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).