Hlavní navigace

Produkt, jehož prodeji pomohla pandemie: přepuštěné máslo ghíčko

21. 3. 2021

Sdílet

 Autor: České ghíčko
„Lidé jsou doma a chtějí vařit zdravě. Naše prodeje vzrostly až trojnásobně,“ říká majitelka Českého ghíčka, firmy, která tuto tradiční techniku úpravy másla pro ČR znovu objevila.

Pandemie nám negativně ovlivnila život, ale existují výjimky, kdy i napomohla dobré věci. Jako v případě společnosti České ghíčko, vyrábějící přepuštěné máslo. O produkt, který odpovídá zdravé výživě, je nenáročný na skladování a dlouho vydrží, mají zájem nejen čeští zákazníci a tuzemské řetězce, ale úspěšně nyní dobývá i zahraniční trhy. O aktuálním dění firma informuje v tiskovém materiálu.

Tradiční potravina – v Indii i u nás

Přepuštěné máslo je prakticky čistý mléčný tuk, tradiční máslo zbavené mléčné sušiny a vody. Jako takové má řadu benefitů. Ghí (ghee) je výraz pro indické přepuštěné máslo, které se používá prakticky v každém tradičním indickém jídle. Tato technika má ale široce rozšířenou tradici, a to i u nás. Díky přepuštění je totiž máslo trvanlivější, a naši předci jej tak mohli dobře uchovávat, i když neměli k dispozici lednice. Tradiční přepuštěné (přečištěné) máslo a ghí jsou si velmi podobné, a většinou mohou být dokonce i zaměněny.


Autor: České ghíčko

„Není to žádný náš objev. Nevymysleli jsme to, jen nás ten produkt uchvátil. A na trhu nebyl!“ říká Andrea Zpěváková Dostálová

Andrea Zpěváková Dostálová, jednatelka a zakladatelka společnosti České ghíčko, popisuje, co ji přivedlo k výrobě této potraviny:

„Od první chvíle, kdy jsem se s ghí setkala, jsem ho považovala za geniální produkt. Bylo zřejmé, že čisté přepuštěné máslo má spoustu kladných vlastností, které ho předurčují stát se vyhledávanou potravinou,“ říká. Především odpovídá požadavkům na zdravou výživu. Má vysoký kouřový bod (250 °C), takže se nepřepaluje a při jeho zahřívání nevznikají nestravitelné toxické látky.

Ocení ho i lidé, kteří nesnášejí laktózu, protože neobsahuje mléčné bílkoviny. Navíc vydrží čerstvé minimálně rok, a to bez nutnosti chlazení. „Právě proto si přepuštěné máslo tak rády připravovaly naše prababičky, když ještě neměly doma běžně chladničky,“ popisuje Andrea Zpěváková Dostálová.

Ghíčko jako „skokan roku“ v potravinách?

Firma, v jejímž čele stojí, sídlí ve Vysokém Mýtě, kde přepuštěné máslo vyrábějí ručně, podle starých receptur. „S výrobou ghí jsme začali před šesti lety. S tím, jak mezi lidmi vzrůstalo povědomí o jeho pozitivních účincích a praktickém využití, stoupal i zájem zákazníků,“ říká jednatelka.

Ovšem takový boom, jaký zažili v loňském roce, nikdo nečekal. „V našem e-shopu jsme denně evidovali až trojnásobný počet objednávek oproti průměru. Myslím si, že tenhle nebývalý zájem vyvolaly okolnosti související s pandemií. Lidé zůstali doma a museli si sami vařit. A když už se do toho pustili, měli čas víc přemýšlet o tom, z jakých surovin jídlo připravují, a začali se zajímat o zdravější zdroje. A protože trávili víc času u internetu, objevili i ghíčko,“ říká Andrea Zpěváková Dostálová s tím, že zvýšená poptávka se neprojevila pouze na firemním e-shopu, ale stejně reagovaly i řetězce, jimž České ghíčko své produkty dodává, jako je Makro, Globus, COOP nebo online supermarket Rohlík.

Nenáročné skladování, dlouhá doba trvanlivosti, a hlavně „dobrá pověst“ potraviny odpovídající zdravé výživě byly nejspíš těmi důvody, které způsobily, že se ghíčko stalo v loňském roce jakýmsi „skokanem roku“ mezi potravinami.

Ghí si můžeme připravit i doma

  1. Pokryjte síto s jemnými oky několika vrstvami fáčoviny a položte na nádobu, v níž budete máslo skladovat. Ponechte připravené stranou.
  2. Rozkrájejte máslo na tenké plátky a položte na střední pánev. Začněte máslo pomalinku zahřívat, dokud se úplně nerozpustí.
  3. Nechte máslo dusit na mírném ohni, dokud se na něm neobjeví bubliny a nezačne prskat. Pěna a syrovátkové proteiny začnou stoupat na povrch. Použijte kovovou lžičku a pečlivě posbírejte vše z povrchu, ale máslo nemíchejte! Pěnu odstraňujte v průběhu celého procesu vaření, většinou posbíráte celou malou misku. Sběr pěny vám umožní sledovat máslo po celou dobu procesu. Regulujte teplotu. Pěnu nevyhazujte, skvěle se hodí do omáček či těstovin.
  4. Když se pěna začne ztrácet a máslo prskat, stále jej vařte, do okamžiku, než pevné mléčné látky začnou karamelizovat a na dně pánve se mění dozlatova. Barva bude o něco zlatavější než u přepuštěného másla, a ucítíte lehkou ořechovou vůni.
  5. Ihned odstraňte máslo z tepla a nechte ho několik minut uležet. Posbírejte všechnu zbývající pěnu, která stoupá k povrchu, a opatrně slijte přes tenké síto tak, aby fáčovina zachytila mléčnou sušinu. Před přelitím do žáruvzdorné nádoby nechte máslo vychladnout. Ghí vydrží v lednici nejméně měsíc, spíše déle.

Nejkratší cesta k zákazníkovi vede přes dobrý web

K tomu, že lidé ghíčko na internetu objevili a že je zaujalo, rozhodně přispěl i nově vybudovaný web a také nový a atraktivnější vzhled výrobků, domnívají se v Českém ghíčku. „Lidé nakupují na internetu čím dál více a konkurence je zde velká. Naším cílem musí být dostat naše produkty nejkratší cestou k zákazníkovi,“ říká Andrea Zpěváková Dostálová.

Dobře fungující, jednoduchý a atraktivní web vyhodnotili jako nutnost. „Uvědomili jsme si to už před dvěma lety a od té doby jsme na proměně webu pracovali a investovali do něj nejen hodně peněz, ale i spoustu času a invence. Dnes musím říct, že se to opravdu vyplatilo. Objednávky stoupají kontinuálně, což nás moc těší, stejně jako pozitivní, až dokonce nadšené ohlasy od lidí, kteří tak reagují na e-shop, web a nový vzhled našich produktů,“ dodává úspěšná podnikatelka.

Ghíčko míří za hranice

Právě nový vzhled produktů, který je jednoduchý, přitom emotivní a dobře zapamatovatelný díky čistému logu, etiketám a víčkům vyvedeným v blankytně modré barvě, byl zřejmě dalším správným krokem na úspěšné cestě ghíčka, jehož popularita překročila hranice republiky.

„O naše produkty je v zahraničí velký zájem. Určitě to souvisí i s migrací lidí, hlavně lidí z jihu a východu směrem do Evropy. Ti jsou na ghí zvyklí, a tak ho v novém domově na starém kontinentě vyžadují,“ popisuje jednatelka.

Ghíčko firma vyváží do Španělska, Itálie, Slovinska, Chorvatska, čerstvě třeba do Vietnamu, v jednání je spolupráce s distributorem v Kanadě.

„Expanze na zahraniční trhy je ostatně jedním z důvodů, proč nyní řešíme výměnu stávajících výrobních prostor, které nám už kapacitně nestačí, za nové, výrazně větší,“ dodává na závěr Andrea Zpěváková Dostálová ze společnosti České ghíčko.

Autor článku

Všeobecné dotazy, připomínky a tipy směřujte na adresu redakce@vitalia.cz.

Tiskové zprávy zasílejte na e-mail press@vitalia.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).