Hlavní navigace

Pocit prázdných regálů vyvolává paniku. Není k ní důvod, říkají supermarkety

Tereza Víchová

Desítky kil a stovky procent nákupů navíc zaznamenávají obchodníci kvůli obavám z koronaviru. Řetězce ale nápor zatím zvládají.

Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Koronavirus je realitou už i v České republice. Počet opatření, doporučení, či dokonce zákazů se kvůli možnému šíření nákazy zvyšuje. Jsou obchody dostatečně zásobené? Nešíří se jen zbytečná panika z několika prázdných polic v regálech s těstovinami nebo konzervami? Zeptali jsme se zástupců hlavních řetězců. A vyfotili realitu.

Albert

U některých položek vzrostly prodeje i o stovky procent, ale není důvod k panice

Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert:

„Na prvním místě bychom zdůraznili, že není důvod k panice. Na narůstající poptávku dokážeme reagovat a zvyšujeme závozy vybraných potravin na obchody. Jedná se zejména o posílení zásobování potravinami ze suchého sortimentu, jako jsou mouky, cukr, rýže, těstoviny, oleje, ale také o snídaňové cereálie, toaletní papír a balené vody. U těchto položek vzrostly prodeje o desítky procent, jinde se jedná o nárůst stovek procent. Naši kolegové v distribuci i na obchodech intenzivně pracují, aby zajistili pro zákazníky dostatek zboží. Momentální výpadky jednotlivého zboží na obchodech dokážeme doplnit vždy v dalším závozu.“

Makro

Prodejní nárůst odpovídá vánočnímu období

Romana Nýdrle, tisková mluvčí Makro:

„Obecně platí, že lidé podléhají zbytečné nervozitě, zboží je dost a průběžně se doplňuje. Prodejní nárůst odpovídá vánočnímu období, na které se obchodník vždy v předstihu připravuje. Máme dostupná prodejní čísla od kolegů v Itálii, tam začal trh na severu reagovat ve stejném rozsahu v momentě, kdy bylo 20 potvrzených případů. O určitý sortiment je větší zájem, ale zboží máme a průběžně jej doplňujeme. Lidé nakupují především konzervy, těstoviny, trvanlivé pečivo, cukrovinky a komodity – mouka, cukry, rýže, luštěniny, káva, oleje. Výrazně se zvedly i prodeje čisticích prostředků, ale i prášku do pečiva či vanilkového cukru – tedy ingredience pro domácí pečení. Současný stav zbytečně odčerpává potraviny z trhu, které snižují zásoby pro případ eskalace krize. Nicméně podle našich zkušeností z Číny nebo Itálie se není potřeba obávat možnosti, že budou potraviny nedostupné.“

Lidl

Prodej určitých výrobků stoupl několikanásobně

Zuzana Holá, tisková mluvčí Lidl:

V uplynulých dvou dnech evidujeme zvýšené prodeje ve většině našich prodejen. Zákazníci nakupují především trvanlivé potraviny, tedy těstoviny, rýži, mouku, trvanlivé mléko a konzervy, prodej těchto výrobků několikanásobně stoupl. Jsme proto v úzkém kontaktu s našimi dodavateli, abychom zabezpečili plynulé zásobování zvýšeného množství těchto potravin a zákazníkům zajistili plnou nabídku zboží.“

Kaufland

Krátkodobý nedostatek určitých produktů se může objevit pouze na některých prodejnách

Renata Maierl, firemní komunikace / Kaufland Management ČR s.r.o.: 

„Na našich prodejnách jsme zaznamenali zvýšený zájem o trvanlivé potraviny, například o rýži nebo těstoviny. V současné době neevidujeme ve srovnání s běžnými dny u těchto produktů výkyvy v zásobách na našich centrálních skladech. Krátkodobý nedostatek těchto produktů se může objevit pouze na některých prodejnách, a to z důvodu zvýšených nákupů našich zákazníků. Z našeho centrálního skladu jsou všechny naše prodejny pravidelně zásobovány, a navíc jsme v kontaktu s našimi dodavateli. Věříme, že dojde opět ke zklidnění celé situace.“

Penny

Prozatím nenastala situace, že by zcela chyběl nějaký segment zboží

Tomáš Kubík, manažer komunikace / tiskový mluvčí, Penny Market s.r.o.:

„V posledních dnech jsme zaznamenali vyšší prodeje, než je obvyklé, zejména v segmentu trvanlivých produktů. Proto jsme zintenzivnili dodávky zboží do všech našich prodejen a jsme v kontaktu s našimi dodavateli, abychom byli schopni zajistit dostupnost kompletního sortimentu. Naši zaměstnanci v centrálních skladech i na prodejnách dělají maximum pro to, aby zajistili dostupnost zboží pro zákazníky, za což jim patří dík. Na našich prodejnách prozatím nenastala situace, že by zcela chyběl nějaký segment zboží.“

Billa

Jsme připraveni pokrýt i větší poptávku

Gita Jílková, tisková mluvčí Billa:

„V současné době evidujeme zvýšený zájem o určitý sortiment, jako jsou například trvanlivé potraviny nebo balená voda. Zásoby se zbožím jsou v dostatečném množství zajištěny a jsme připraveni pokrýt i větší poptávku, ať už po trvanlivých potravinách, nápojích, nebo drogistickém zboží.“

Košík.cz

Omezili jsme maximální hmotnost nákupu, běžně to byly i stovky kilogramů

František Brož, za Košík.cz:

„Zvýšený zájem se projevuje většinou u trvanlivých potravin – především jde o těstoviny, luštěniny, konzervy, kompoty a balené vody. Procentuální složení nákupů vypadá takto: 36 % trvanlivé potraviny, 20 % nápoje, 12 % mléčné chlazené výrobky, 10 % ovoce a zelenina, 5 % dětská výživa. Ještě minulý týden byly běžné nákupy o hmotnosti několika stovek kilogramů za několik tisíc korun, nyní jsme omezili maximální hmotnost nákupu na 50 kg. Dodavatelé normálně fungují, takže aktuální ‚prázdné regály‘ jsou spíš důsledkem komplikací, které zvýšený zájem zákazníků přinesl. I proto jsme přijali hned několik opatření, která situaci zklidnila – nepromujeme zboží, omezujeme počet kusů od jednotlivých položek a nákupy vozíme jen do 50 kilogramů. V lidech vyvolával paniku především pocit ‚prázdných regálů‘, což se nám takto daří omezit. Nemyslíme si, že by v ČR zůstal kdokoliv bez možnosti nakoupit si potraviny, ani kdyby se koronavirus vyskytl ve větším množství.“

Rohlík.cz

Průměrný nákup se zvýšil o 50 %

Zdeňka Svoboda Kuhnová, PR manager Rohlík.cz:

„U nás v Rohlik.cz jsme zaznamenali zvýšený zájem zákazníků především o trvanlivé potraviny, jako je rýže, těstoviny, konzervy, dětská výživa, nápoje, drogerie, především desinfekce. Průměrný nákup se zvětšil o 50 %. Zvýšený zájem zákazníků jsme zaznamenali bez ohledu na region. Sortiment, o který je zvýšený zájem, průběžně doplňujeme, momentálně jsme předzásobeni na několik týdnů.“

Obchodníci navyšují zásoby, nedostatek zboží kvůli koronaviru nehrozí

Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR:

  • Jednotlivé obchodní řetězce v posledních dnech navyšují zásoby potravin a dalšího zboží. Reagují tak na zvýšenou poptávku ze strany zákazníků v souvislosti s rizikem nového typu koronaviru. Panika proto rozhodně není na místě. Velcí obchodníci mají dostatečné zásoby potravin a dalšího zboží pro případ krizového stavu.
  • Potravin i drogerie je k dispozici dostatek. Především u trvanlivých potravin, nápojů či dětské výživy mají obchody k dispozici zásoby na dostatečně dlouhou dobu. 
  • Výrobu potravin navyšují rovněž jednotliví dodavatelé. Pokud v některém obchodě není krátkodobě nějaké zboží k dispozici, je to dáno pouze tím, že většina obchodů nemá vlastní velké sklady, ale jsou zásobovány průběžnými rozvozy. Jakýkoli výpadek je proto pokryt v řádu několika hodin. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).