Vyjadruji pochvalu za zajimavy clanek.
Priznavam, ze me ty „2 hodiny denne“ taky trosku rozhodili, ale to zduvodneni je naprosto spravne. Ve skole se proplaca spousta casu na blbiny, aby se pak probehlo pozadovanym objemem latky v relativne male casti „hodiny“. Vim, ze na gymnaziu to bylo normalne kolem 50% „hodiny“ (tedy misto 45 minut se casto stravilo na vykladu jen 20–25 minut).
Ja bych mel nejvetsi strach z toho, ze bych nedokazal vysvetlit diteti danou latku. Mozna ne treti tridu, ale takovou sestou a vyse. Snad je to ale tim, ze osobne jsem na zakladni a stredni skole neprecetl ani jednu ucebnici a zil jen z toho, co jsem odposlouchal v hodine :-) (Pozn.: evidentne mi to stacilo, protoze jsem patril k tem lepsim. Mam technicke VS vzdelani)
Nejvetsi vyhody domaciho vyucovani jsou podle me:„evidentne mi to stacilo“
Evidentně nestačilo. 3. pád zájmena „já“ není „mě“, nýbrž „mně“, rozhodily se píše s ypsilon na konci, když se jednalo o hodiny. Také mám technické vzdělání, ale kdo nedokáže pochopit pár triviálních gramatických pravidel, ten musí mít problémy i s těmi matematickými.
K tomu zbytku – domácí příprava se předpokládala vždycky. Zejména u věcí, kde těch 30 minut ve škole k pochopení či zapamatování nestačilo.
3. pád zájmena „já“ sice muze byt „mně“, ale ja tam mam „mi“, takze je to spravne.
„Hodiny rozhodilY“ uznavam. Vsiml jsem si toho hned, kdyz jsem ten prispevek odeslal. Bohuzel to nejde editovat, takze jsem to nemohl opravit a nechtel jsem zbytecne zatezovat pripadnou diskuzi prispevkem, v nemz bych se omlouval za preklep.
K problemum s matematickymi pravidly: Priznavam, ze jsem mel na vysoke skole problemy s integrovanim dvojnych a trojnych integralu vektorovych funkci komplexnich promennych :-) Z tech pro me „lehcich“ oblasti matematiky mi nejsou dodnes plne jasna Galoisova pole (resp. vlastnosti polynomu nad nimi definovanymi).
mě tedy není jasné, dle jaké normy se hodnotí a posuzuje člověk, zda je schopný svými schopnostmi a inteligencí učit své děti, předpokládám, že každý člověk je jedinečný a nadaný na něco jiného, tzn. že pokud bude mít problém se zmiňovanou gramatikou, může být mnohem schopnější učit a mít vyšší IQ než člověk, kterému jde zmiňovaná garamatika dobře...ano souhlasím, že člověk všeobecně vzdělaný s průměrnou inteligencí by měl mít určité standartní znalosti, ale těžko podle pár chyb v gramatice zhodnotím člověka na jaké úrovni je....jsou to soudy neobjektivní a mě nic neříkající, takové řekla bych ty vštěpované ve školách, kterými jsme krmeni po celou dobu školní docházky....
Problem vidim opet v penezich, politice a nahledu na fungovani systemu. V momente kdy mame skolstvi „zdarma“ proste chybi logicky penize na vsechno = kvalitni kantory, vybaveni. Ja tomu rikam binarni deleni, jednicky odchazeji a nuly zustavaji a podle toho to skolstvi vypada. Vzdy kdyz vidim tu zaslouzilou soudruzku ( takova vyschla nutrie ) co bojuje za prava soudruhu ucitelu a oni kvikaji … At si laskave uvedomi co chteji, slusne platy, podminky, nepreplnene tridy? No to potom nemuzou kvikat na odborarskejch party …
Své dítě bych do běžné ZŠ nedal. Alespoň do té české. Jsou to naprosto promarněné roky. Až do nástupu na VŠ jsem se osobně ve škole téměř nic nenaučil (pokud nepočítám knížky, co jsem si občas četl „pod lavicí“).
ZŠ/SŠ učitelé (čest výjimkám) jsou zpravidla naprosto nekompetentní a poměrně dost hloupí. Úspěchem u nich je, pokud dítěti učivo zcela neznechutí. A tak to prostě bude, dokud na školách budou učit lidé s pajdákem, bez dalšího odborného vzdělání. Což se těžko změní, dokud bude systém ohodnocení schopné lidi demotivovat. Pokud neschopní lidé s pajdákem budou dostávat více než člověk, který danému oboru rozumí a má k němu vztah, jen proto, že učí o třicet let déle, nemůžeme očekávat změnu.
Jsi mel chodit na gymnaziu do tridy s rozsirenym vyucovanim matematiky a fyziky jako ja. Ani ten nejchytrejsi z nas (prevysoval zbytek tridy minimalne o řád) na ucitele nemel nebo s nimi hral dost vyrovnanou partii. Brzdili jsme ho spise my ostatni, protoze nas ucitele museli s latkou seznamit, kdezto on si ty ucebnice precetl uz pred rokem nebo dvema a k tomu si precetl i kdovi jake dalsi matematicke/fyzikalni/vedecke knizky a casopisy.
Vetsina z nas ve tride byla vice ci mene nadprumerne chytrych, on byl ale typicky „exot“. Skoncil na matfyzu, kde ho snad konecne znalostne uspokojili. :-)
Inteligentni (ale liny a neporadny) kluk od nas ze tridy se ctyrkou v matematice prestoupil nekdy po druhe tride na gymnaziu do normalni tridy a stal se jednickarem. :-) Tolik asi k rozdilu vyuky matematiky v nasi a „bezne“ tride na gymnaziu.
To gymnazium bylo v jednom krajskem meste. Stalo se pred 20 lety (ten cas leti, ze se tomu ani nechce verit).
Pravda je ta, ze kdyz se stredoskolak na neco zameri a zacne to studovat do hloubky, tak hrave ucitele prekona. Na stredni skole to byl treba kluk, co mel anglictinu jako konicka. Skoncil na Karlove univerzite nekde na Prekladatelstvi.
Skutecnosti je to, ze kdo ten obor umi, tak ho vetsinou neuci, protoze si muze vydelat mnohem vice, kdyz ty znalosti pouzije v praci.
Chci te ale upozornit, ze kdyz se zameris na neco detailne, a zacnes to studovat do hloubky, tak i na vysoke skole hrave budes vedet vic, nez tvuj prednasejici, pokud to zrovna neni jeho uzke profesionalni zamereni. Kazdy nemuze vedet vsechno (mame k dispozici jen konecne mnozstvi casu k nasbirani znalosti) a tak je vzdy nutne posuzovat „integral/sumu“ znalosti – muzes mit konstantni funkci pres vsechny znalosti (viz ruzne televizni souteze), nebo muzes mit Diraca na jedne z nich („vědec“). Na stredni skole si taky urcite nevynikal treba v dejepise nebo biologii.
> Skutecnosti je to, ze kdo ten obor umi, tak ho vetsinou neuci, protoze si muze vydelat mnohem vice, kdyz ty znalosti pouzije v praci.
Kdo to umi, ten to dela. Kdo to neumi delat, ten to uci. Kdo to neumi ucit, ten to ridi. A kdo to neumi ridit, ten o tom rozhoduje v parlamentu.
V clanku mi chybi zminka o domacich ucitelich a snaze statu o monopolizaci vzdelani a cilenem snizovani jeho kvality, aby ze skol vychazeli vzorni ovcane.
No vidíte, a má zkušenost je přesně opačná. Na SŠ jsem pobral znalostí zdaleka nejvíc.
Váš příspěvek je pln osobní zášti, ale zkuste prohlédnout za ni.
Nevím, jak dalece máte zkušenost s náplní učiva na „pajdáku“.
Ze zkušenosti vám mohu říct, že mí studenti daleko hůře komentují schopnosti „odborníků“ než schopnosti „pajdáků“.
Ovšem dle vaší rétoriky se zřejmě mýlím, protože jsem SŠ učitel a tedy zpravidla naprosto nekompetentní a poměrně dost hloupý.:-)
My na ZŠ měli matykářku, co věděla co říká. Nedělala jen matematiku podle osnov. Měla také matematický kroužek – nebylo to doučování, bylo to spíš prohloubení toho co se bralo v hodinách a bylo to zábavnou formou. Nevím jak by jste dostal na školy odborníky. To by muselo být nějak danné. Pokud na základce děti vědí o počítačích více, než učitelé a rodiče, není to o tom, že učitel musí být geniální v práci s počítačem. Je to spíš o tom, že některé děti tráví celé dny u počítače na úkor učení se jiných předmětů a pohybu. Na to učitelé nemají čas, měli by si každou hodinu připravit dle toho jaký je charakter třídy(ne každý to dělá), mají rodinu, ženy musí uvařit, uklidit, vyprat, vyžehlit.
A počítače to téma samo pro sebe. Svět počítačů je velmi rozsáhlý. Takže pokud jedno dítko bude psát internetové stránky, jiné programovat a další zase si hrát s grafikou – jsou to 3 různé obory, 3 různí odborníci. Všechny obory se rychle vyvíjí a bohužel tohle zachytí člověk pracující přímo u zdoje, ale učitel ne. Ti stojí stranou – mají dětem ukázat rozmanitost toho světa nemohou je učit podrobnosti. Ne každé dítě má doma počítač s internetem a ne každé dítě, která to doma má ho umí efektivně využívat. Většinou objeví ICQ a je konec. Tráví dny dopisováním si se spolužáky, kteří bydlí naproti přes ulici. Místo, aby se sebrali a šli udělat ven nějakou lumpárnu. Abych řekla pravdu. Raději bych, kdyby mi sousedovic kluk vyrazil mičudou okno, než aby jako to dělá dnes zpomaluje přístup k internetu. Já ho potřebuji pro práci a když chlapec přijde ze školy během chvilky mi rapidně klesne rychlost a spolehlivost spojení.
>Raději bych, kdyby mi sousedovic kluk vyrazil mičudou okno, než aby jako to dělá dnes zpomaluje přístup k internetu. Já ho potřebuji pro práci a když chlapec přijde ze školy během chvilky mi rapidně klesne rychlost a spolehlivost spojení.
Ze by ti ten zlosyn kradl Wi-Fi spojeni? Nastav si na routeru pouzivani WPA2 (Co to je?).
Jestli mate oba internet od kabelovky, tak to take muze byt tim, ze v dobe, kdy se lide vrati z prace a nez se zacnou koukat na televizi, tak to muze byt pretizene a pomale. Proste kouka moc na online videa a stahuje pres P2P :-)
Jestli je u vas doma a pristupuje na internet pres vasi domaci sit, tak potrebujes neco jako traffic shaping (upravu typu [internetoveho] provozu), resp. jeho podmnozinu rate limiting (omezovani rychlosti pristupu podle nejruznejsich pravidel – napr. v zavislosti od PC, kdy tvuj pocitac bude mit nejvetsi prioritu). Nekdy se tyto volby skryvaji pod oznacenim „QoS“ („kvalita sluzby“).
Na Internetu je spousta pocitacovych programu zdarma, co takoveto funkce nabizeji. Problem je, ze to musi bezet na zvlastnim samostatnem PC, ktere se stara o pristup na Internetu, pokud se na internet pripojujete z vice PC doma. Vetsina lidi ma doma ale router a ty takoveto upravy typu provozu sami o sobe z vetsiny neumeji, pokud nemas zrovna ten, co to umi nebo si nechces zmenit puvodni firemni ovladaci program („firmware“) ve svem Wi-Fi routeru (laikum nedoporucuji).
...přesně tak. Mám neblahou zkušenost s dcerou v první třídě - učitelka se ptá na soukromé věci, na které se má zeptat matky a ne dítěte. Jsem tak naštvaná a přitom vím, že jakákoliv má reakce dceři spíš přitíží. Učitelé si myslí, že mají nějaké právo děti posuzovat...hrůza.
Mají je něco naučit a ne si hrát na Bohy školy.
Vážně uvažuji o domácím vzdělávání.
Jsem na tom podobně; rozhodujícím faktorem pro mne byla tzv. průřezová témata. Jedná se o systematickou, vědecky propracovanou indoktrinaci a ideologické formování malých dětí provozované v rámci běžné výuky.
Nestojím o to, aby mým dětem pod záminkou výuky českého jazyka, matematiky nebo přírodopisu někdo vsugerovával zvrácené ideály kosmopolitního multikulturalismu, gender studies a jiných postmoderních žvástů, které mají jen relativizovat a bagatelizovat naše kulturní hodnoty (viz http://www.vitalia.cz/clanky/sexisticka-provokace-genderove-nekorektniho-pisiciho/ i jinde).
Škola má vzdělávat, ne oblbovat.
Studie sociálního profitu či handicapu dětí z domácího vyučování vyšla jednoznačně v jejich prospěch = právě proto, že vlastní výuka zabrala mnohem méně času, který byl využit k většímu objemu volnočasových aktivit (zatímco ve stejném času školní děti stále ještě seděly v lavici a koukaly na černou tabuli (což sociálnímu vyzrávání osobnosti příliš nepřidá)
Psycholog který se této studie účastnil se pak omlouval za to, že právě on byl jedním z těch, kteří (naštěstí marně) bojoval proti přijetí zákona, který domácí vyučování povolil. Důvodem jeho snahy byl mylný názor, že sociálně na tom budou děti z domácího vyučování hůře.
V rámci následné studie se sám přesvědčil, jak se v prvotním odhadu zásadně mýlil.
A byl ochoten to přiznat.
Bohužel už nevím, kde jsem závěry studie a psychologův komentář četl, takže nemohu přidat odkaz.
Slávek
Zase je to článek o ničem jediné co v životě používám a co jsem si odnesl ze školy je psaní a počty . Nic víc další znalosti jsou buď z knih a nebo z jiných zdrojů . Ale co si člověk odnese je učit se žít a pracovat v kolektivu . To že se někdo učí doma je sice hezký ale co je mu to platný když za něj vše vyřeší někdo blízký , ten človíček není schopnej vyřešit jakejkoli problem protože celou dobu vyrůstal v izolaci. Matka v článku píše s čím byla nespokojená sama ve škole , ano souhlasím nic ji nebránilo se vzdělávat i doma a nebo jinde když věděla že kantoři jsou neschopní. Ale poznala že lidi jsou různí .je to ta samá hovadina jako když od rána do noci vidím všude reklamu na posílení imunity organismu , HOV.. !!! jen to zabraňuje tělu si dělat vlastní protilátky a vlastní přirozenou imunitu.
Doporučoval bych navštívit milé dámě azylový dům jakékoli charity , tam jsou její vzory tam jsou lidi za který celej život někdo rozhodoval , a pak když ten někdo nebyl nebyli schopni ani přežít sami ve společnosti a dnes žerou z popelnic . Tak jen tak dál a uč si děti doma !!!
Tak to ja zase naopak s Pavlem silne nesouhlasim.
Soucasnou podobu skoly vidim jako naprosty protiklad k tomu, jak by mela priprava na zivot vypadat. Ze skoly vychazi lide naprosto nepripraveni celit zakladnim zivotnim situacim, vcetne neceho tak samozrejmeho, jako je byt dobrym obcanem a obyvatelem Zeme, tedy byt bytosti schopnou uvedomit si moznosti, zodpovednost a nasledky sveho konani v ramci spolecenstvi, v nemz zije. Toto neni o to byt vzornym obcanem soucasneho politickeho systemu v CR, ale o tom mit vizi, kam a jak by mela jeho obec/kraj/stat/kontinent/svet (tedy spolecenstvi v nemz zije) smerovat do budoucna a tim nemyslim jen politicky, ale take v ramci ekonomiky (udrzitelny rozvoj), prirodnich zdroju apod.
Skola vychova stado lidi s vice ci mene vhodnymi znalostmi na to, najit si praci na existujicim pracovnim trhu – a to jeste vubec nezminuji svuj nazor, ze mimo skolu by podle me bylo mozne ziskat vedomosti rychleji, kvalitneji (vetsi pochopeni hloubky a souvislosti) nebo i vice znalosti v danem case, o cemz je cely tento clanek.
Prakticky nikdo ze skoly nevychazi s tim, ze by chtel inovovat, zakladat, budovat. Kazdy se chce jen zaradit a nejak prezit a nelze se jim divit, protoze ani netusi, jak neco noveho rozjet.
Skola je dobra na popis faktu. Vubec nerozviji schopnosti, jak tato fakta pouzit pro vytvoreni novych faktu.
přesně tak.naprosto souhlasím s Ja,jsou děti,kterým tento typ studia vyhovuje..dcera se učí doma a to si občas i ráda zajede do školy,protože tam má hodně kamarádů...nejezdí samozřejmě každý den,protože škola přes kterou dělá on line studium na tzv moodle je od nás přes 50km a musí proto vstávat opravdu hodně brzy..takže dojíždí tak dvakrát až třikrát týdně..a můžu říci,že i na škole mají k žákům zcela odlišný přístup než na ostatních školách..tady si děti,i ty které tuto školu navštěvují denně osvojují umění vlastní iniciativy,využívá se zde jejich přirozené zvídavosti..děti se učí na PC již ve zdejší školce takže do první třídy již vstupují se základními dovednostmi na PC...dcera je naprosto spokojena..protože krom školy stíhá ještě věci které by normálně nestíhala ...
Tak jsem si dnes udělal takový malý a pohříchu nereprezentativní průzkum a zeptal se čtyř klientů (víc jich tam nebylo) azylového domu naší charity.
100% dotázaných navštěvovalo v dětství ZŠ/ZDŠ. Nikdo z nich nebyl vzděláván doma, jeden z nich byl dokonce v kolektivu od nejútlejšího věku (kojenecký ústav, dětský domov, diagnostický ústav, výkon trestu). Podle vaší hypotézy by tito lvové kolektivních salónů, kteří od dětství všechno řešili sami, měli být nejúspěšnějšími členy společnosti. V tomto případě ale ten blahodárný vliv kolektivu jaksi selhal, není-liž pravda?
Som rád, že sa tu rozbehla diskusia, a zároveň som sa na tomto príspevku dobre pobavil. Ďakujem!
Pavel, píšeš o niečom, o čom, očividne, vieš to HOV.. čo si spomínal. Odporúčam doštudovať literatúru:
- John T. Gatto: Dumbing Us Down
- John Holt: How Children Learn
- John Holt: How Childern Fail
- Ivan Illich: Deschooling Society
> jediné co v životě používám a co jsem si odnesl ze školy je psaní a počty.
A teraz mi povedz, načo bolo dobré tam 9 rokov tvrdnúť? Na túto dobu zatvárajú vrahov, aj to nie všetkých, a deti. So zatváraním vrahov súhlasím, ale čo také strašné urobili tie deti?
Zvláštne, že málokedy počujem argument, že v škole sa deti naučia viac alebo lepšie ako inde. Pritom hlavným proklamovaným cieľom školy je deti <i>vzdelávať</i>. A nedá sa tomu čudovať: škola je premárnený čas, kde ťa buď niekto brzdí v tom čo vieš a čo ťa baví, alebo ťa núti robiť čo ťa nebaví. Efektivita mizerná. Pre porovnanie, autorka píše, ze 2 hodiny denne stačia.
Čo sa týka tej sprostosti s kolektívom:
1. To slovo mi radšej ani nespomínaj, som naň alergický – robia sa mi po tele červené fľaky. Volajme to radšej stádo.
2. Neviem ako ty, ale ja som do 6 rokov do žiadnych ústavov nechodil a myslím, že mi to nijak neublížilo.
3. Kolektív v škole mi síce tiež nijak moc neublížil, ale čo mi niečo dalo, bol i rodina a kamaráti zo sídliska aj mimo.
4. Predpokladám, že nariekaš aj za zrušenou Základnou vojenskou službou – 2 roky v kolektíve! Paráda!
5. Máš pocit, že škola a kolektív vychovávajú samostatných, iniciatívnych, premýšľajúcich, tvorivých… jedincov? Vlož si sem takmer akúkoľvek dobrú vlastnosť alebo zručnosť a v škole sa jej nenaučíš! Zato sa môžeš nučiť klamať, papagájovať a podobne, čo, uznávam, sú dôležité vlastnosti, hlavne pre politickú kariéru.
6. Ako asi myslíš, že fungovala spoločnosť pred zavedením povinnej školskej dochádzky? A čo tie chúdence izolované deti? Oops, ono to fungovalo dobre a možno aj lepšie ako dnes. Minimálne boli ľudia lepšie pripravení na život a vedeli sa o seba postarať podstatne lepšie ako priemerný človek dnes.
7. Neviem, kde sa berie ta *** predstava, že doma vzdelávane deti trávia všetok svoj čas zavreté doma s rodičom. Tieto deti majú podstatne viac času na zaujímavejšie aktivity, pri ktorých stretnú omnoho zaujímavejších ľudí ako urevaný kolektív v škole.
8. A ak ešte stále veríš na nejaký zázračný kolektív – škôlka pre veľké deti by sa dala spraviť aj príjemnejšia a lacnejšia. A hlavne, skús mi vysvetliť, prečo by mala byť povinná.
TAK DO *** AKÝ KOLEKTÍV!!!
Ak si nebodaj dočítal až sem, skús si svoj mail ešte raz prečítať. Skutočne výplod sociálneho génia! Gratulujem.
Vazena pani, uz sem toho za svuj zivot videl hodne, ale k vam opavdu nemam slov. Myslim,ze jedine co muze zachranit vasi nebohou dceru je, ze vam bude neprodlene odebrana nebot vy jste tezce dusevne chora, jak se rika u nas v Oxfordu: Bi_ch You are sick in the head!
Myslim ze ani dozivotni pobyt za branami nektereho z ustavu pece pro dusevne chore tady nepomuze a uprime doufam ze se socialni sluzba konecnezacne zabyvat take zdravym dusevnim rozvojem deti,ne jen je-li o ne postarano po materialni strance. Opravdu jste zarnym priklademrceni: Nejvic skod na detech napachaji jejich rodice. v ucte vas PhD. Dallas Corben, Oxford.
Oxford? Vazne? A proc se pripojujes z irskeho mesta Galway?
Docela by me zajimalo, jak je to s vysvedcenim, pokud se deti uci doma. Kdo vysvedceni vystavuje pokud vubec nekdo? Jaky to ma pak vliv u prijimacek na stredni skolu? Tam se mam dojem vypisuji dosazene znamky z posledniho roku. Podle jakych osnov vyucujete?
Osobne mi pristup uc se co chces a kdy chces neprijde moc vhodny. Nerozviji to u deti disciplinu.
I kdyz verim, ze jako vymluva pred manzelem, proc zustavat doma a nepracovat to muze docela fungovat.
Osobne mi pristup uc se co chces a kdy chces neprijde moc vhodny. Nerozviji to u deti disciplinu.
No pokud chcete ze sveho ditete vychovat vojaka, nebo delnika k vyrobni lince, tak je disciplina nezbytna, o tom neni pochyb. Pokud ale chcete vychovat cloveka, ktery sam bude vedet kdy a proc ma co delat a za sva rozhodnuti bude umet nest zodpovednost, tak ho to musite naucit.
I kdyz verim, ze jako vymluva pred manzelem, proc zustavat doma a nepracovat to muze docela fungovat.
Treba manzel chce, aby se o jeho deti staral a vychovaval je nekdo, komu na nich zalezi a kdo je ma rad a ne nekdo, komu jsou v lepsim pripade ukradene.
Zkuste si najit praci, kterou budete lepe zvladat (nebo se lepe starejte o sve deti). Pak uz se vam nebude pece o domacnost a deti jevit jako takovy odpocinek ;)
Kdyby mne od malička učili doma, asi bych byl na rodiče dnes pěkně naštvaný. Podařilo se mi ve škole potkat poměrně hodně protivných ne moc zchopných učitelek (o těch pár zástupcích mužského pokolení tohle naštěstí neplatilo). Ale stejně tak jsem potkal spoustu velmi dobrých, na které vzpomínám rád. A přijít o všechny kamarády a spolužáky?? Co by ze mě bylo, „maminčin mazánek“?
Docela mne zaráží, jak si všichni ti novátoři představují, že právě oni mají to vyjímečně inteligentní dítě.
Taky by mne zajímalo, kolik procent populace si může vůbec dovolit žít z jednoho platu. A kolik těch dětí pak budou mít jedno (pak nemáme vymírat).
Pokud jsou rodiče přesvědčeni, že dítěti něco chybí a chtějí mu to dát domácí výukou, tak proč mu to nedají po vyučování doma sami?
Z toho jakou „úroveň znalostí“ mají žáci, s potupem let, na vysoké škole musím jen konstatovat zlatí zamindrákovaní učitelé za komunistů…
> A přijít o všechny kamarády a spolužáky??
Priznavam, ze nemam ani jednoho kamarada ze zakladni skoly. Mam zname ze stredni skoly. Mam dobre zname z vysoke skoly. Moji nejblizsi kamaradi jsou ale ti ze sportovniho oddilu, do ktereho jsem chodil odpoledne po zakladni a stredni skole.
> Docela mne zaráží, jak si všichni ti novátoři představují, že právě oni mají to vyjímečně inteligentní dítě.
Ono to nemusi byt nezbytne o inteligenci. Take to muze byt o spatnych ucitelich.
Moje sestra byla na prvnim stupni „horsi dvojkarka, lepsi trojkarka“, coz je slusne receno „intelektualne slabsi prumer, lepsi podprumer“. Skola ji nebavila, nic nechapala, rodice se s ni porad museli ucit doma. Pak ji prehlasili na jinou skolu k jine ucitelce. V kratke chvili patrila v dane normalni prumerne tride k tem lepsim. Na stredni skole byla druha nejlepsi. Na vysoke patrila mezi pet nejlepsich v oboru.
Myslim, ze kdyby nemohla prestoupit na jinou skolu/do jine tridy nebo si to rodice mohli dovolit, byla by idealnim kandidatem na domaci vyucovani. Sestra nebyla hloupa, jen bud nedokazala pochopit latku zpusobem, jakym to ucitelka vysvetlovala, nebo ve tride byla jeste nejaka jina dynamika (vim, ze si stezovala, ze byla posazena dozadu, protoze byla vetsi, kdezto ona sama by radeji sedela blize k tabuli, blize k centru deni). Ucitelka ji nechtela presadit ani do nektereho z prednich rohu, kde by „nezaclanela“.
> Z toho jakou „úroveň znalostí“ mají žáci, s potupem let, na vysoké škole
Nestezovali si na podobnou vec uz ucitele ve filmu „Cesta do studakovi duse“? :-)
Není to dobrý nápad. Takové dítě se imho (berte to jako osobní názor, nebudu se tady vydávat za psychologa) sice možná naučí to, co ve škole, ale nenaučí se fungovat ve společnosti. Nenaučí se spolupráci, nenaučí se, jak se vypořádat s konflikty s ostatními lidmi. Co z takového dítěte potom asi vyroste?
Taky jsem ze skolstvi vystrizlivel uz ve tretaku. Od nasich dob se mnoho nezlepsilo. Spis zhorsilo. Ucitel nema ten status jako kdysi na vesnici. Za nasich let byli drzi rodice (hlavne ti duleziti), nekdy i jejich frockove. Dnes jsou drzi vsichni. Stejne bych asi ze skolstvi odesel, ale nevim kam.
Také jsem zkusila učit své děti doma a dodnes toho v nejmenším nelituji. Naopak. Dva nejstarší, kteří nikdy „chudáci“ nechodili do MŠ ani do ZŠ, jen do kolektivů, které si vybrali (Sokol, kroužky, nedělní škola, kamarádi ze sousedství), jsou dnes úspěšně na osmiletém gymnáziu (třetí bude dělat přijímací zkoušky letos)a na roky strávené doma, bez stresů z testů a ranního vstávání, bez vyrušování spolužáků, bez odpoledních domácích úloh, se spoustou času na sebe a na to co mne baví, na vztahy se sourozenci a rodiči, dodnes moc rádi vzpomínají. Také na „učení v terénu“, ne jen ve školní lavici, ale i v přírodě, v zoo, na hradech a zámcích, v archeoparku, na všelijakých akcích a přestaveních, na které jsme vyráželi (a v omezené míře dále vyrážíme). Velký kolektiv třídy jim zjevně nikdy nechyběl, ale nyní se v něm zorientovali a uplatnili poměrně snadno. Lidé, kteří je znají, je chválí nejen za jejich vědomosti, ale i za chování a osobní vlastnosti. Vrstevníci jim většinou závidí a někteří i přemlouvají rodiče, aby je také učili doma.
Jejich mladší sourozence, předškoláka a miminko (v rodinách domácích školáků je obvykle více dětí, než celostátní průměr)se po dobrých zkušenostech také chystáme vzdělávat takto individuálně.
Je jasné, že tato alternativa není úplně pro každého, stejně jako mercedes s vilou a bazénem také ne, proto prosím
(omlouvám se, nějak jsem se překlikla)
neodsuzujte ty, kdo hledají pro své děti to nejlepší, a jsou ochotni pro to sami i něco udělat, ne si jen stěžovat, jak je to špatné (učitelé, školy, společnost…)
Vzájemnou úctu a lásku se učíme od malička právě v rodině.
Přeji Vám hezký den, prosluněný radostí a pokojem.
To je krasny, optimisticky prispevek! Je radost to cist.
Zkuste se take podivat na zdejsi clanek Kolik je dnes normální mít dětí?
Dovolite mi se zeptat, kde zijete (velke mesto, male mesto, obec, pronajem, vlastni dum, zděděný dum po predcich, …) a jak to delate financne?
Popisovana situace predstavuje v podstate takovy muj ideal. Jeste se mi ale bohuzel nepodarilo prijit na to, tak to cele zvladnout na 20 tisicich mesicne z jednoho platu, pokud nepocitam reseni, kdy rodina zije v na ne malem pronajmu ve meste.
Samozrejme jestli Vas manzel vydelava vyrazne vice, nez je celostatni prumer, tak asi neni co resit.
Díky za zajímavé čtení.Přidáme malý příspěvek o naší domácí škole.Učíme doma třetáka,prvnáka a předškolačku.Děti jsme počali z lásky a jako právoplatní rodiče chceme rozhodovat o tom,jakým způsobem své děti vychovávat a vyučovat.Chceme je připravit na život,sledujeme s citem jejich povahy,záliby,v čem vynikají a naopak.A tak by to mělo být i s učivem;o co nejeví zájem,tím je netrápit, ale podporovat to,v čem jsou dobří.Místo toho však musíme učit holé a rozvinuté nesmysly,spoustu zbytečností,pro život nepotřebných.Myslíme, že dospělý člověk s normální inteligencí ví,co je pro jeho dítě dobré a naučí jej vše důležité.ŠKODA,že nemohou být ještě individuální učební osnovy.Přesto díky za domácí školu,AT ŽIJE DOMÁCÍ ŠKOLA! PS:Pokud je doma více školáků,je to výhoda,učí se jeden od druhého.M+M
Dobrý den, učím 12 let na střední škole pro handicapované studenty. myslím, že my kantoři jsme našim žákům rádci, staršími kamarady, pomocníci… atd.
myslím, že člověk je tvor společenský a má žít v rodině i společnosti. dítě potřebuje různé kontakty, jak s vrstevníky tak s dospělými. znám děti vyučované doma, které jsou introvertní a bojácné a neumí promluvit s dospělým, ačkoli překročily věk první třídy.
Myslím, že tento typ vyučování budí řadu mýtů. Je to ovšem tím, že tato (v místech konzervativní) doba na to není zvyklá a nepřijde s tím do styku, což je veliká škoda.
Chce to ale snahu, trpělivost a asi i vůli a to z obou stran (rodič i dítě).
Obdivuji Vás, jak jste si s tím poradila.