Hlavní navigace

Co říká móda (i těm, které nezajímá ani za mák)

15. 3. 2011

Sdílet

GLOSA – Jak móda odráží a současně spoluvytváří širší společenské trendy? Módní žurnály mohou být tajným klíčem k poznání kultury, v níž žijeme.

Jarní počasí už k nám dorazilo v plné síle a s ním i čas provětrat naše šatníky, prolistovat nějaké ty časopisy a podívat se, kam ta letošní móda vlastně směřuje. Napadlo vás ale někdy zamyslet se nad tím, jak móda odráží a současně spoluvytváří širší společenské trendy? Kdybychom se v módních trendech trochu naučili číst, mohlo by se to pro nás stát klíčem k poznání kultury, v níž žijeme.


Autor: SXC

Co nám tedy sděluje poslední móda? Vybrali jsme pro vás několik ukázek současných trendů, které se vztahují k bižuternictví a přípravě svateb a které nám mohou něco napovědět.

Eko

V oblasti bižuterie vzniklo celé hnutí, které propaguje bižuterii z recyklovaných surovin nebo ze zlata těženého etickým způsobem. Ekologické cítění se projevuje dokonce i při přípravách svateb. Spousta párů dnes upřednostňuje ekologické ozdoby a pozvánky, ekologicky šetrné jídlo atd.

Širší trend: Smysl pro ochranu životního prostřední je prioritní ve všem, tedy i v módě, a znamená to mimo jiné také dbát o spravedlivou mzdu pro brusiče drahokamů, bezpečnou práci pro horníky atd.

Autenticita, kulturní jedinečnost a tvořivost

Mezinárodní móda zdůrazňuje jedinečný přínos místních kultur a užívání materiálů, které se nacházejí v místní lokalitě. Roste význam autorského přístupu, což v bižuterii znamená, že ručně vytvářené unikátní korálkové náhrdelníky, přívěsky, prsteny i náramky jsou populárnější než kdykoliv předtím.

Móda svatebních fotografií dnes dává přednost autentickému fotodokumentárnímu přístupu, který vám příběh vašeho velkého dne umožní převyprávět lépe než tradiční pózované snímky.


Autor: SXC

Širší trend: Kromě hodnot jako opravdovost, unikátnost kultur a kreativita tyto trendy mohou rovněž naznačovat, že lidé se vracejí k základním hodnotám, které zanechávají trvalé vzpomínky, jako je čas strávený s dětmi při tvořivé činnosti. Lidé se dnes chtějí spíše vyjádřit tvořivou činností než upoutat výstředností.

Vztah k přírodě

Oblíbenými bižuterními motivy jsou dnes motýli, květiny, hadi, mořský život, a to jak v realistických, tak i ve stylizovaných formách.

Inspiraci rozmanitostí barev a pestrostí tvarů matky přírody nalezneme v podobě přirozeného a rustikálního vzhledu i v módě svatební. S rostoucí oblibou přírodních a plážových motivů se dnes při zdobení svatebních kytic užívají nové prvky jako bobule, borové šišky, pera, mušličky a hvězdice. Spolu se svatebčany prožívají velký den také jejich domácí mazlíčci. 

Přečtěte si: Vezmeš si mě, Alíku?

Na venkovských svatbách není neobvyklé, když nevěsty přijíždějí na koni. Dokonce se můžete setkat i s tím, že k oltáři kráčejí se svým psem.

Širší trend: Móda zkrátka odráží naši vzrůstající citlivost vůči přírodě, životnímu prostředí a živým tvorům.

Co vyjadřují módní barvy

Nedílnou součást módních trendů tvoří barvy. Americká společnost Pantone LLC je světově uznávanou autoritou v oblasti barev. Každoročně vyhlašuje barvu roku. Stěžejní barvou loňského roku byla tyrkysová, která nás v zasněných asociacích fantazijního světa vede k úniku od každodenních starostí k vodám tropických moří.

„Symbolem letošní barevné módy má být zimolez a jeho zabarvení. Dynamická, růžovočervená barva zimolezu nás povzbuzuje k tomu, abychom rázně čelili každodenním potížím. Povznáší naši duši, aby neutíkala, dodává nám sebevědomí, kuráž a odhodlanost, abychom čelili obtížným výzvám každodenního života."

Leatrice Eiseman, výkonná ředitelka Pantone Color Institute®, vysvětluje v tiskovém prohlášení: „V období stresu potřebujeme něco, co by povzneslo našeho ducha. Barva zimolezu je úchvatnou, stimulující barvou, která vám nabudí adrenalin – a dokonale vyžene smutek.“

Co říkají reklamy

Hlubší společenské trendy nám může odhalit i komerční reklama. Reklama zobrazuje takové prvky, kterých si společnost cení a cení si jich možná proto, že je postrádá. Kardinál Tomáš Špidlík hovořil v jednom svém kázání o tom, jak se reklamy měnily v průběhu posledního století.

Někdy na počátku 20. století v reklamách na kávu vystupovaly staré, dobrosrdečné babičky. O něco později kofeinový mok propagovaly mladé krasavice. Atraktivní slečny se stále ve větší míře stávaly ozdobou i takových výrobků, s nimiž tematicky vůbec nesouvisí – např. motorových olejů. Ale v reklamním spotu toho oleje může být velké množství, až se promění v jezero, a zrovna k tomu jezeru si jde zaplavat naše kráska v bikinách… Duchovní si ale všiml nejnovějšího trendu: v reklamách se stále více začaly objevovat děti. Možná to znamená, že žijeme ve společnosti, která děti začíná postrádat…

Zamyslíte-li se nad módními trendy, reklamami nebo upoutávkami, máte pocit, že móda je něco povrchního, co přemýšlivému člověku nemá co říct? Nebo se občas vyplatí naslouchat jejímu poselství?

Autor článku

Vystudoval jsem obor teologie - český jazyk. Snažím se přijít na kloub různým otázkám a záhadám, zejména z oboru psychologie a duchovna.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).