Hlavní navigace

Nomofobie: Když nevydržíte bez telefonu ani deset minut

Redakce

Potřebujete mít neustále přehled o tom, co se děje v aplikacích vašeho telefonu? Jste nesoustředění, nervózní a roztěkaní, když si smartphone zapomenete doma? Je pravděpodobné, že trpíte nomofobií. Zkusíte si odvyknout?

Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Závislí můžeme být citově, např. na partnerovi, na nosních kapkách, na alkoholu, ale objevily se i nové závislosti, které přinesla doba, a sice závislost na internetu a závislost na telefonu. Ta potřeba neustále kontrolovat svůj smartphone, zda do něj nepřišla nějaká zpráva, jestli někdo nepřidal novou fotku na Instagram, co se děje na Twitteru… má své jméno, nomofobie.

Jak poznat, že mám problém?

Problém u mnohých nastává, pokud nemají přístup k online aplikacím okamžitě a teď hned. U nomofobiků tak může nastat stres hraničící až s fyzickými bolestmi, jako jsou žaludeční nevolnost či bolesti hlavy. Výzkumy ukazují, že nomofobie je rozsáhlý fenoménem, který zasahuje všechny věkové skupiny (nejvíce ale samozřejmě mladší generaci).

Nomofobie je stále velmi novým termínem, takže ještě nejsou stanovené letité analýzy, v různých intenzitách trpí nomofobii až 60 % uživatelů mobilních telefonů.

Syndrom falešného zvonění

„Projevy nomofobie jsou velmi blízké projevům jakékoliv jiné závislosti, včetně fyzických i psychických projevů. Potřeba mít telefon neustále u sebe a reagovat na každý nový podnět, který z něj přichází. Díky tomu jsou lidé více nesoustředění a neschopni se koncentrovat na jeden úkol, jednu myšlenku. To se pak přenáší do dalších oblastí života, jako je studium nebo pracovní výkon,“ uvádí psycholog Ondřej Pečenýkliniky KAPPA.

Dalším nebezpečným aspektem je pak psaní zpráv při řízení, ale ani chodci nejsou v bezpečí, pokud je displej telefonu přivábí natolik, že nevěnují pozornost okolí a situaci kolem sebe. „Mnoho lidí začíná být nervózní již po deseti minutách, kdy svůj telefon nemohou zkontrolovat. Lidé, kteří mají k nomofobii blízko, svůj telefon kontrolují i každé čtyři minuty,“ říká psycholog. Vznikat mohou i fantomové vibrace (syndrom falešného zvonění). Lidé v úzkostlivém očekávání zprávy či telefonního hovoru mají pocit, že jim telefon vibruje či zvoní, i když tomu tak není.

Dalšími znaky nomofobie jsou:

  • Psychický i fyzický stres při vybití telefonu či ztrátě signálu a nemožnosti se připojit na Wi-Fi či data.
  • Pocit podrážděnosti, když nemůžeme kontrolovat telefon.
  • Nemožnost odchodu z domova bez mobilního telefonu.
  • Neustálá potřeba kontrolovat pracovní e-maily během dovolené.
  • Budíte se během noci, abyste zkontrolovali svůj telefon.
  • První věcí, co po probuzení uděláte, je, že zkontrolujete mobilní telefon
    … pokud jste alespoň dvakrát zkontrolovali svůj mobilní telefon během toho, co čtete tento text.

Raději bez kávy než týden bez telefonu

Podle amerického průzkumu aplikace Visible by se až 50 % dotázaných ve věku 18–34 let raději na týden vzdalo kávy či mytí hlavy, než by bylo bez telefonu. Což značí, že pro mnohé jsou telefony tou nejdůležitější součástí i doplňkem. Pokud si nedokážete představit ani chvíli bez telefonu a chtěli byste s tím něco dělat, a omezit tak vaši závislost:

Jak závislost můžeme potlačit:

  • Vypněte všechny notifikace na aplikacích nebo využívejte nastavení jednotlivých aplikací k tomu, abyste to byli vy, kdo rozhoduje o tom, kdy a co si přečtete.
  • Zapínejte datové připojení jen tehdy, když je opravdu potřebujete. Příjemným vedlejším efektem je, že vám baterie vydrží výrazně déle.
  • Používejte i alternativní (analogové) zdroje – autoatlasy, plány měst, knihy apod.
  • Stanovte si chvíle, které budete trávit bez technologií po ruce – např. zákaz technologií v ložnici před spaním a během spánku. Ideální dobou je alespoň hodinu před spaním mobil vůbec nepoužívat.
  • Pokud se potřebujete soustředit na nějakou práci, odstraňte telefon ze svého zorného pole, nebo jej otočte displejem dolů, tak abyste na displej neviděli.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).