Jedete po silnici, cesta utíká jako po másle. V radiu hrají oblíbenou písničku. Možná si zpíváte. Přesně ve chvíli, kdy přemýšlíte nad něčím úplně obyčejným, se před vámi stane nehoda. Z ničeho nic. Zastaví se vám dech. Co teď? Co dělat? Víte to?
Jedete po silnici, cesta utíká jako po másle. V radiu hrají oblíbenou písničku. Možná si zpíváte. Přesně ve chvíli, kdy přemýšlíte nad něčím úplně obyčejným, se před vámi stane nehoda. Z ničeho nic. Zastaví se vám dech. Co teď? Co dělat? Víte to?
Statistika za minulý rok hovoří jasně: Na silnicích zemřelo pět tisíc lidí. Podle odborníků by číslo nemuselo být tak vysoké, kdyby svědci nehod věděli, jak se chovat a jak podat první pomoc.
Pravděpodobnost, že se ocitnete u havárie, je bohužel, vzhledem ke statistice, poměrně vysoká. Ve vteřině se můžete být v situaci, kdy jde druhému člověku o život a vy jste ten jediný, kdo mu může v danou chvíli pomoci. Ale víte jak?
Možná pro vás bude překvapením, že nejvíce nehod s vážným průběhem a často zraněním vzniká na silnicích nižších tříd. Podle poslední studie STEM z roku 2008 se většina Čechů mylně domnívala, že nejvíce nehod se stává právě na dálnicích. Jako by toho ale nebylo dost, posledních několik let přibývá i takových nehod, kdy dochází ke střetu automobilů s chodci a cyklisty.
K závažným a mnohdy i tragickým nehodám dochází při čelních srážkách dvou vozidel. „Pokud dojde ke zranění ve velké rychlosti, následky bývají velmi vážné hlavně tehdy, pokud je překážka nehybná, například strom. Dochází často k usmrcení posádky na základě zranění, která jsou neslučitelná se životem. Jiná je situace, pokud dojde k nárazu s jiným vozidlem, kdy je možné rozložení působících sil a nejtěžší zranění má ten člen posádky, kde působí přímá síla nárazu. Jedná se tak často o zranění hlavy, hrudníku, páteře, polytraumata (poranění více tělesných orgánů a částí), mnohočetná poranění končetin a pánve,“ vysvětluje lékař Tomáš Vaňatka ze Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina.
Snad nejtragičtější jsou právě nehody, kdy auto srazí cyklistu nebo chodce. „Co se týká chodců a cyklistů, opět záleží na typu vozidla, které narazí do chodce či cyklisty a na rychlosti nárazu. Dalším faktorem je, kam je nárazem postižený odhozen a na co. Opět se vyskytují závažná poranění,“ mluví Tomáš Vaňatka o svých zkušenostech s nehodami cyklistů a chodců.
Věděli jste, jak pomoc zraněným při autonehodě?
Vysoká úmrtnost lidí při dopravních nehodách je často způsobena tím, že k nehodám dochází při čelních střetech a vysoké rychlosti, a také tím, že zraněným lidem se nedostane včasné pomoci od těch, kteří k nehodě přijíždí jako první – náhodní kolemjedoucí. „Laik musí co nejrychleji přivolat pomoc a správně lokalizovat místo nehody tak, aby posádka záchranky nebloudila a např. i správně najela na dálnici – správný nájezd ve správném směru. Dále musí zajistit i vlastní bezpečnost, to znamená zajištění nehody výstražným trojúhelníkem a potom případně se pokusit vyprostit posádku, pokud nehrozí tím vyproštěním zhoršení poranění například páteře,“ vysvětluje Tomáš Vaňatka jak postupovat, pokud jsme svědky, nebo přímými účastníky nehody.
Staneme-li se přímými účastníky nehody, nebo těmi, kteří se u nehody náhodně ocitnou, pak je nutné učinit i taková opatření, aby nebyla ohrožena bezpečnost dalších vozidel, které přijíždějí k místu nehody. „Je nutné provést protipožární opatření. Vypnout zapalování u havarovaného vozidla, případně i odpojit akumulátor – podle znalostí a zručnosti a snížit tak pravděpodobnost vzniku požáru. Ten často vzniká zkratováním elektrického vedení pod kapotou nebo palubní deskou. Je nutné dbát i na to, aby se v blízkosti havarovaného vozidla nekouřilo nebo se používal otevřený oheň. Neuškodí si připravit k okamžitému použití přenosný hasicí přístroj a navíc i zajistit havarované vozidlo proti pohybu, např. ruční brzdou, nebo jiným způsobem pro zablokování kol, kameny, klíny apod,“ upřesňuje další důležité úkoly dlouholetý hasič, záchranář a velitel hasičské stanice Zbyšek Zuber.
Vozit v autech lékárničku nařizuje řidičům zákon. Od tohoto roku došlo k významné změně v jejich výbavě. Jednou z nich je, že autolékárnička musí obsahovat stručný obrázkový návod, jak na silnici poskytnout první pomoc. Navíc by také měla být vybavena termoizolační fólií, což je jakási staniolová deka, která by měla zabránit tomu, aby poraněný člověk prochladl. Chybět by neměly ani větší nůžky a kvalitní resuscitační maska. Ta má nahradit dosud používanou látkovou roušku k provádění umělého dýchání. Zakoupíte-li však autolékárničku vyrobenou na konci letošního roku, již by měla obsahovat nově předepsané vybavení.
foto: SDH Blovice, Support-med
Internet Info Vitalia.cz (www.vitalia.cz)
Chytře na život. ISSN 1802-8012
Copyright © 2009 – 2019 Internet Info, s.r.o. Všechna práva vyhrazena. Vitalia.cz využívá zpravodajství ČTK