Hlavní navigace

Seriál Vitamíny v potravinách

Vitamíny jsou důležité pro náš život. Odpovídá tomu již jejich název. Termín vitamin zavedl v roce 1912 polský biochemik Kazimir Funk, který izoloval látku obsaženou v rýžových slupkách, jež byla účinná v prevenci onemocnění beri-beri. Domníval se, že jde o aminokyselinu a nazval ji proto vitamin (vita amin, amin života).

Vitamíny se podílejí mj. na metabolismu bílkovin, tuků a cukrů. Každý vitamín plní v organismu svou vlastní funkci, kterou nelze nahradit žádnou jinou látkou. Nedostatek určitého vitaminu v těle se projevuje specificky. Tělo není schopno samo o sobě produkovat dostatečná množství vitaminů pro zajištění běžných fyziologických potřeb, a musí je proto získávat prostřednictvím stravy.

Jak se projevuje nedostatek konkrétních vitamínů, jaké dávky potřebujeme a kde hledat áčko, béčko či céčko? Čtěte v seriálu:

Po přemíře betakarotenu budete vypadat jako mrkev

Určitě si pamatujete, jak vám jako malým dětem neustále předhazovali, abyste jedli mrkev, protože je dobrá na oči. I za syndromem „suchého oka“ stojí nedostatek vitamínu A. Co všechno vlastně víme o vitamínu A a betakarotenu?

Doba čtení: 6 minut

Vitamín B v potravinách zničí var i mražení

Chybí vám vitamín B? Dejte si pivo a pořádný steak. Sice už dávno neplatí, že „béčka“ najdete pouze v pivu, pečivu a mase, přesto jsou tyto tři zdroje velmi významné.

Doba čtení: 4 minuty

K doplnění vitamínu C se citrusy moc nehodí

Vysoký obsah vitamínu C není tak podstatný, jako to, nakolik jej naše tělo dokáže využít. Hodně céčka mají šípky, rakytník či rybíz, zato třeba citron není v tomto směru žádnou bombou.

Doba čtení: 6 minut