Hlavní navigace

Velká Britanie: kampaň na podporu sezónních potravin

22. 6. 2009

Sdílet

Ve Velké Británii byla na začátku června spuštěna celonárodní kampaň s názvem „Eat Seasonably“ (Jezte sezóně) s cílem povzbudit veřejnost ke konzumaci sezónní zeleniny a ovoce, která je levnější, kvalitnější a má mnohem menší ekologickou stopu než nesezónní potraviny.  Kampaň je podporována vládou (Ministerstvem pro životní prostředí, potraviny a záležitosti venkova) a vedoucími potravinářskými firmami, stejně tak jako maloobchodníky, stánkaři a dalšími organizacemi (the Royal Horticultural…

Ve Velké Británii byla na začátku června spuštěna celonárodní kampaň s názvem „Eat Seasonably“ (Jezte sezóně) s cílem povzbudit veřejnost ke konzumaci sezónní zeleniny a ovoce, která je levnější, kvalitnější a má mnohem menší ekologickou stopu než nesezónní potraviny. 

Kampaň je podporována vládou (Ministerstvem pro životní prostředí, potraviny a záležitosti venkova) a vedoucími potravinářskými firmami, stejně tak jako maloobchodníky, stánkaři a dalšími organizacemi (the Royal Horticultural Society, the National Trust, RSPB, Sainsbury's, Tesco, Waitrose, Marks & Spencer, Brakes, Pauleys, Global Action Plan, Soil Association, Sustain a the Women's Institute). Kampaň navíc podporují známí britští šéfkuchaři, nejvlivnější charitativní organizace, kavárny, restaurace a hospody.

Mottem kampaně je „čerstvé sezónní potraviny chutnají lépe a jsou hodnotnější". Výzkumy dokazuje, že nákup sezónních potravin je cenově výhodnější, koš ovoce a zeleniny nakoupený v letní sezóně může být až o třetinu levnější než ten samý koš nakoupený mimo sezónu.  

Ministr životního prostředí Hilary Benn k tomu řekl: „Potraviny chutnají nejlépe, pokud jsou konzumovány v sezóně. Tato kampaň je skvělou příležitostí pro lidi pochutnat si na místní a sezónní zelenině a ovoci a zároveň se dozvědět něco o tom, odkud jejich potraviny pocházejí."

Důležitější ovšem je, že tato kampaň je také vnímána jako první krok k povzbuzování Britů, aby si uvědomovali širší ekologické souvislosti své diety: kampaň doslova naznačuje, že jíst sezónně je způsob, jak se chovat udržitelněji. Pěstování ovoce a zeleniny tehdy, když je jejich sezóna, vyžaduje nižší dávky zdrojů jako je vyhřívání, osvětlení, pesticidy a hnojiva, než u nesezónně pěstovaných plodin.

Na pomoc spotřebitelům budou sezónní potraviny označeny etiketami. Kampaň také nabízí různé informace o možnostech, jak snižovat dopad produkce a konzumace potravin na životní prostředí. Vyzývá k nákupu biopotravin s cílem podporovat udržitelné zemědělství a ke snížení spotřeby masa, jehož produkce je odpovědná za značnou část zemědělského znečišťování. Veřejnost je také nabádána, aby ve snaze redukovat uhlíkovou stupu svého životního stylu, kupovala ryby jen z udržitelných zdrojů a místo balené vody používala vodu z veřejných sítí.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autorka je už od dětství velmi zvědavá a neustále se ptá, proč něco tak je nebo není. Miluje vaření a výpravy za chutěmi a vůněmi.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).