Hlavní navigace

Test: Máte dostatek hořčíku?

Redakce

Nedostatečný příjem hořčíku není v ČR ničím výjimečným. Zbytečně se pak trápíme se zdravotními problémy, kterým bychom mohli celkem snadno předejít.

Doba čtení: 5 minut

Každý třetí Čech trpí nedostatkem hořčíku, jehož deficit výrazně stoupá po pětačtyřicátém roce věku. Proto se s ním potýká až čtyřicet procent žen v menopauze. Češi totiž přijmou zhruba o pětinu hořčíku méně, než je doporučená denní dávka. Výsledkem jsou nejen únavový syndrom a svalové křeče, ale i zvýšené riziko závažných civilizačních chorob, především srdečně-cévních onemocnění, osteoporózy, metabolického syndromu nebo diabetu.

Hořčík (magnézium)

  • Jeden z nejrozšířenějších a nejdůležitějších prvků.
  • Byl objeven i u primitivních forem života.
  • Přibližně 50–60 % je ho obsaženo v kostře, hraje klíčovou úlohu ve více než 300 enzymatických reakcích v lidském organizmu.

„Velmi významný deficit hořčíku byl shledán u šesti procent postmenopauzálních pacientek, nedostatek středního stupně dokonce u šestatřiceti procent pacientek. Tyto výsledky jsou podloženy opakovanými vlastními klinickými studiemi,“ říká prof. Zdeněk Zadák z Fakultní nemocnice Hradec Králové, který se tematice dlouhodobě věnuje. „Deficit hořčíku koresponduje také s výzkumy prováděnými Státním zdravotním ústavem. Ten uvádí, že Češi přijmou zhruba o dvacet procent hořčíku méně, než je doporučená denní dávka,“ doplňuje lékař.


 

V současné době odpovídá denní potřeba hořčíku pro dospělého jedince množství 420 mg pro středně těžce pracujícího muže a 320 mg na den pro ženu. V průmyslově rozvinutých zemích se udává, že průměrný příjem hořčíku odpovídá pouze 320 mg za den u mužů a 228 mg u žen.

Zda se vás může týkat nedostatek hořčíku, zjistíte orientačně z následujícího testu:

Dotazník na stanovení rizika deficitu hořčíku

Zaškrtněte kladné odpovědi a sečtěte jejich hodnotu. Pokud nevíte správnou odpověď na otázku, nezaškrtávejte nic.

OTÁZKA

ANO

NE

1. Jste pod významným emočním stresem?

2

0

2. Jste vznětlivý(á)?

3

0

3. Jste neklidný(á) až hyperaktivní?

2

0

4. Jste snadno vylekán(a) nenadálým zvukem nebo světlem?

4

0

5. Máte potíže se spánkem?

2

0

6. Trpíte chronickými bolestmi hlavy nebo migrénami?

3

0

7. Trpíte jemným třesem nebo záškuby rukou?

3

0

8. Trpíte jemnými, téměř nezaznamenatelnými záchvěvy svalů kolem očí, svalů v tváři nebo jiných svalů?

3

0

9. Trpíte křečemi svalstva mimo končetiny?

3

0

10. Míváte křeče v rukách nebo nohách?

3

0

11. Míváte snadno vyvolatelný dávivý reflex?

4

0

12. Trpíte astmatem nebo sennou rýmou?

3

0

13. Trpíte rozedmou plic, chronickou bronchitidou nebo dušností?

2

0

14. Máte osteoporózu?

5

0

15. Měl(a) jste někdy močový kámen?

3

0

16. Trpíte chronickým onemocněním ledvin?

2

0

17. Máte diabetes?

4

0

18. Máte zvýšenou funkci štítné žlázy nebo příštítných tělísek?

3

0

19. Máte vysoký krevní tlak?

3

0

20. Trpíte nepravidelností srdečního rytmu?

3

0

21. Užíváte Digoxin?

3

0

22. Berete nějaká diuretika (léky podporující močení)?

5

0

23. Užíváte pravidelně vitamin D?

2

0

24. Byl(a) jste léčen(a) v nedávné době ozařováním nebo vyšetřován na CT?

5

0

25. Pijete denně alkoholické nápoje?

4

0

26. Měl(a) jste někdy problém se závislostí na alkoholu?

3

0

27. Pijete více než 3 šálky kávy denně?

2

0

28. Jíte denně sladká jídla?

2

0

29. Míváte často chuť na sladké nebo čokoládu?

2

0

30. Solíte více než ostatní?

2

0

31. Jíte jídla z rychlého občerstvení typu „fast food“ častěji než 1× týdně?

2

0

32. Jíte listovou zeleninu nebo čerstvé ovoce méně často než obden?

2

0

33. Dáváte přednost bílému pečivu před celozrnným?

2

0

34. Jíte ořechy méně často než 2× týdně?

2

0

35. Máte nízkoproteinovou dietu?

2

0

36. Máte potíže se strávením jídla?

2

0

37. Trpíte chronickým střevním zánětem (ulcerózní kolitidou, Crohnovou nemocí)?

3

0

38. Trpíte průjmem nebo zácpou?

3

0

39. Ženy: Trpíte často premenstruačním syndromem či křečemi během menstruace?

3

0

40. Ženy: Jste těhotná?

2

0

41. Ženy: Trpěla jste v minulých těhotenstvích vysokým krevním tlakem?

4

0

42. Trpíte chronickou únavou?

2

0

43. Trpíte často svalovou slabostí?

2

0

44. Prochladnou Vám snadno ruce nebo nohy?

2

0

45. Trpíte ztrátou citlivosti ve tváři na rukou nebo nohou?

2

0

46. Máte potíže s brněním částí těla?

2

0

47. Jste často apatický(á), bez zájmu o okolní svět?

2

0

48. Máte potíže s pamětí – zapomínáním?

2

0

49. Máte potíže se koncentrovat na nějakou činnost?

2

0

50. Trpíte nepřiměřeným strachem nebo tísní?

3

0

51. Léčíte se pro deprese?

2

0

52. Jste často dezorientován(a) (v čase, prostoru)?

2

0

53. Máte problémy s přizpůsobením novým situacím?

2

0

54. Trpíte halucinacemi?

2

0

55. Trpíte pocity, že lidé v okolí Vám ubližují?

2

0

56. Máte často bledý obličej?

2

0

57. Domníváte se, že trpíte ztrátou vitality v sexuální oblasti?

2

0

58. Bylo vám sděleno, že trpíte nízkou hladinou vápníku v krvi?

2

0

59. Bylo vám sděleno, že trpíte nízkou hladinou draslíku v krvi?

3

0

60. Užíváte pravidelně doplňky obsahující vápník bez přídavku hořčíku?

2

0

61. Užíváte pravidelně doplňky obsahující železo nebo zinek bez přídavku hořčíku?

2

0

62. Jste chronicky vystaven(a) působení fluoridu (zaměstnání)?

2

0

63. Užíváte často antibiotika a steroidy, protizánětlivé léky nebo hormony?

3

0

Celkem

Skóre 30 – 50 bodů – je pravděpodobný deficit hořčíku
Skóre 50 bodů a více – velmi pravděpodobný deficit hořčíku

Zdroj: Centrum pro výzkum a vývoj, Fakultní nemocnice Hradec Králové
Dostupné na webu AquaLife Institute (www.aqualifeinstitute.cz/ke-stazeni).
Autoři Tichá, A., Hyšpler, R., Zadák, Z. (Fakultní nemocnice Hradec Králové) – upraveno dle: Stagle, P. Magnificent magnesium. The Way Up Newsletter, 2001, vol. 30. 

Proč nám chybí hořčík a k čemu jeho nedostatek vede

Nedostatečný příjem hořčíku je důsledkem nižšího obsahu tohoto prvku v potravinách, špatné úpravy potravy, nezdravého životního stylu s konzumací velkého množství tuků a cukrů, které zhoršují vstřebání a biologickou dostupnost hořčíku.

K jeho deficitu v lidském organizmu přispívá také vysoký příjem kofeinu a alkoholických nápojů, vysoká stresová zátěž a znečištěné vnější prostředí.

Nedostatek hořčíku způsobuje řadu poruch v oblasti metabolizmu svalů, kardiovaskulárního systému, kostního metabolizmu a procesu získávání energie. Epidemiologické studie dokazují vysoký výskyt kardiovaskulárních příhod a zkrácení života těchto pacientů, u premenopauzálních žen poškození kostí a rozvoj osteoporózy.

Typickým a častým příkladem nedostatečného příjmu hořčíku jsou například noční křeče končetin.

Jak doplnit hořčík

Hořčík lze tělu dodávat ve formě vhodných potravin. Ne vždy je to však dostačující.

V jakých potravinách hořčík nalezneme:

  •  minerální vody
  •  banány
  •  ananas
  •  ořechy
  •  datle
  •  luštěniny
  •  mořské řasy
  •  špenát
  •  kukuřice
  •  pohanková mouka
  •  tmavá rýže

Čtěte více v článku Chcete předejít nedostatku hořčíku? Je v potravinách i tabletách

„Jednou z cest, jak se chránit před projevy nedostatku hořčíku, je pravidelné každodenní pití přírodní minerální vody bohaté na hořčík. Vyšetření v rámci studie ukázala významné zvýšení hodnoty hořčíku v krvi u skupiny osob, které pily minerální vodu bohatou na hořčík. Prokázala se také vysoká biologická dostupnost hořčíku z této minerální vody. Minerální voda se zvýšeným obsahem hořčíku je proto mimořádně vhodná pro pitný režim dospělých i dětí, zejména pak pacientů se sklonem k deficitu draslíku: kardiaků, hypertoniků a diabetiků. Vhodný typ minerální vody je charakterizován vedle zvýšeného obsahu hořčíku a draslíku také nízkým obsahem sodíku,“ doporučuje prof. Zadák.

Pokud je strava na hořčík chudá nebo se člověk nachází v životní fázi, kdy potřebuje jeho zvýšený příjem, je vhodné poradit se s lékařem nebo lékárníkem, který by měl pomoci vybrat například vhodný doplněk stravy.

Odborná spolupráce:

Prof. MUDr. Zdeněk Zadák, CSc.

Vedoucí Centra pro výzkum a vývoj LFUK a FN v Hradci Králové, zabývá se gerontologií, interním lékařstvím, problematikou umělé výživy a metabolických chorob