Hlavní navigace

Proč oběti šikany mlčí

Tomáš Novák

O šikaně učitelky žáky referovaly nejen bulvární deníky na prvních stranách. Jak se něco takového může stát, ptáte se? Přiznat, že jsem obětí šikany, bývá těžší, než ji snášet.

Doba čtení: 3 minuty

Čtenáři spadl kámen ze srdce po sdělení ředitelství mediálně proslavené průmyslovky. Kdepak, co vás to napadá – není přímá souvislost mezi úmrtím uštvané dámy a řáděním tamních (převážně) nezletilců. Při šikaně jde o narušení sebehodnocení, rafinované, vědomé, agresivní lámání charakteru osobnosti. Jsou i další traumata. Psychický stres může být posléze somatizován. Zhorší fyzické zdraví… a následky mohou být fatální.

Čtěte více: Šikana i mobbing mají důsledky jako fyzické násilí

Poznatky o šikaně stárnou. Donedávna bylo poukazováno na její bujení především v nelákavých, nevlídných osobnostní růst nijak nepodporujících prostorách. A hle – inkriminovaná škola působí moderně a málem útulně.

Lotři a jejich oběti

Šikanování je agresivní jednání probíhající s cílem získat pocit převahy a různé výhody. Dále jde o úsilí o dominanci – jak nad týraným, tak nad celou skupinou. Tou mohou být jak kamarádi šikanovaného, tak i druhové tyrana.

Aktivita je formou odreagování, zažehnání nudy a přináší perverzní uspokojení. Vyloučit nelze ani motivaci odplatou či touhou po zadostiučinění v souvislosti s minulými křivdami. Prastaré přísloví dí: Trp, kozáče, budeš atamanem.“ Trpět pak budou jiní, a navíc právě já jim ukážu, jak život není peříčko.

Jde o jednání agresivní, nezákonné a oběť ponižující. Bývá tolerováno či úmyslně přehlíženo okolím i nadřízenými osobami. Důvodem bývá pohodlnost a snaha nenarazit. Objevit se může i škodolibost. Skupinu může tzv. falešnou solidaritou stmelovat. Může mít i charakter rituálu předávaného vždy mladší generaci tzv. bažantů.

Osobnost šikanujícího

Typické jsou narcistní tendence, nevhodně kompenzované pocity méněcennosti, sadomasochistické sklony.

Může jít o prapodivnou parakompenzaci. Namátkou příjemnější, než uvědomění své mizerné znalosti angličtiny, může být namluvit si pocit – jsem king… i učitelka (jež žila patnáct let v Anglii) se přede mnou třese.

K tématu: Šikanuje retard i génius

Nicméně žáky může ve škole šikanovat i učitel. A snad si to ani neuvědomovat. Hovoří se pak o následujícím jevu.

Pedagogický sadismus

Typický je nadměrný důraz na poslušnost, disciplínu, naprostou kázeň. Potrpí si na vnější projevy disciplíny. S jistým pochopením a nadhledem tu lze vzpomenout na pana učitele z filmu Obecná škola.

V rodinách, z nichž tito výtečníci pocházejí, bývá předávána štafeta stresu. Rodiče stresují své děti a ty hledají ventil…

Šikanují jak lidé z nižších, tak z vyšších vrstev. Citové strádání je možné tam i onde.

Osobnost oběti

Často to bývá osoba nějakým způsobem handicapovaná. Namátkou: malý, slabý, chudý, tzv. náplava, poněkud zadrhávající v řeči.

Podstatná tu bývá okolím neakceptovaná odlišnost. Ani bílá vrána to v hejnu černých nemá snadné.

Častěji šikanují muži. Byly ovšem zaznamenány i příklady šikany dívek dívkami – na internátech. Odpůrce teorie o nevinném dětství Sigmund Freud by zřejmě pokýval hlavou nad nedávno publikovanými případy šikany v mateřských školách. Laik žasne, co vše si dovolí někteří předškoláci. Na studenty Oxfordu i jiných elitních britských středních a vysokých pohlížíme s jistým respektem. O šikaně vrstevníky ovšem vědí své.

Přiznat, že jsem obětí šikany, bývá někdy subjektivně těžší, než ji snášet. Obzvlášť těžké to je pro osoby, u nichž bývá předpokládána jistá autorita.

Společenský kontext šikany

Jednání je pravděpodobnější v byrokratických, neosobních systémech. Tam, kde nejsou neformální vzory. Nahrazují je fráze a předstírání. Za laboratoř projevů šikany bývají považovány některé věznice.

Na počátku článku je zmínka o perverzním uspokojení pachatele šikany. Jeden z významných sexuologů již před lety napsal: Vyskytuje-li se sadisticky založený sexuální deviant v postavení, v němž má nějakou moc nad druhými lidmi, může se stát zdrojem jejich značného utrpení…“

Čtěte dále: 10 druhů psychopatů

V našich školách působí metodici proti šikaně. Na tohle téma existuje mnoho literatury. Byla uspořádána i mnohá školení. To nejpodstatnější lze shrnout velmi stručně: Pryč s naučenou bezmocností. Netajit, co se děje. Hledat tak dlouho – až najdu, kdo ví, co dělat a jak postupovat proti zlu.