Hlavní navigace

Jídelníček v těhotenství: Co by měl obsahovat a čemu se vyhnout?

Komerční sdělení  Autor: Pixabay
Nemusíte jíst za dva, ale především zdravě. Co by nemělo chybět v těhotenském jídelníčku?

Sdílet

Dodržovat zásady zdravého životního stylu by mělo být přirozené za každých okolností. Během těhotenství navíc žena nemyslí pouze na sebe, ale i na nenarozené dítě. Strava matky totiž může ovlivnit zdraví plodu velmi zásadně. Ačkoliv se některým potížím vyhnout nedá, (děti postihuje například šestá nemoc, která se stravou nesouvisí) vyskytnout se může řada potíží. 

Důležité je vyhnout se škodlivým potravinám a doplnit potřebné živiny, vitamíny a minerály. Pomoci mohou aplikace a webové stránky, které u potravin a pokrmů uvádí nutriční hodnoty. Díky tomu si mohou budoucí maminky ohlídat, jaké živiny stravou přijímají. V těhotenství se rozhodně nedoporučuje držet redukční diety, jako je Cambridge dieta nebo jiné jídelníčky omezující příjem určitých živin. Všechny dostupné rady však aplikujte ve zdravé míře a beze stresu. Nejdůležitější je pro dítě stále spokojená maminka.

Životní styl matky a zdraví dítěte

Není pochyb o tom, že životní styl matky ovlivňuje zdraví dítěte v zásadní míře. Naprostou samozřejmostí je proto během těhotenství úplně omezit alkohol a cigarety. Právě kouření a požívání alkoholu plodu velmi škodí. Není také pravdou, že v těhotenství může žena sníst naprosto vše, na co má chuť. Naopak je důležité soustředit se na zdravou a pestrou stravu více než kdy dříve. 

Je jasné, že ne všechny zdravotní potíže, které miminka po porodu potkávají, může matka ovlivnit. Často zmiňovaná a nepříjemná šestá nemoc se například šíří vzdušnou cestou. Matka však může u dítěte ovlivnit výskyt ekzémů i zdraví zubů. Po celý čas těhotenství je proto nutné dodržovat základní pravidla, která se nijak neliší od zásad zdravého stravování v běžném životě. Tedy nekonzumovat často jídla z fast foodových řetězců, omezit příjem soli, jednoduchých cukrů a nezdravých tuků. Naopak ale není třeba si vyčítat těhotenské chutě. Tělu je dobré dopřát, co si žádá, ovšem ve zdravé míře.

Zapomeňte na diety

V první řadě by měly všechny budoucí maminky zapomenout na drastické diety. Především pak nejsou vhodné nízkosacharidové diety na rychlé hubnutí, jako je například keto dieta nebo Cambridge dieta. Během těhotenství je naopak důležité dopřát plodu všechny potřebné živiny a neomezovat příjem podstatných složek potravin. Obvykle některý z prvků potravy maminkám naopak chybí a je potřeba ho doplnit. Cambridge dieta a podobné low carb jídelníčky jsou postaveny na opačném principu, jelikož příjem těchto složek omezují.

Na druhou stranu také neplatí pravidlo, že by žena během těhotenství měla jíst za dva. Zvýšení příjmu je v době těhotenství přirozené, rozhodně však ne dvojnásobně. Úplně stačí mezi denní jídla zařadit jednu zdravou svačinu navíc. Klíčem je poslouchat své tělo a jeho reakce. Někdy je také potřeba stravu podpořit vhodnými potravinovými doplňky. V těhotenství je pro ženu důležitá zejména kyselina listová, hořčík, železo, zinek a vyvážené nutriční hodnoty ve stravě.

Sledujte, co jíte

Nutriční hodnoty nejsou pouze záležitostí sportovců a vášnivých návštěvníků fitness center. Každý zdravý jídelníček by měl obsahovat vyvážený poměr bílkovin, sacharidů a tuků. Kromě toho je důležité dopřávat tělu dostatečné množství vlákniny, vápníku, hořčíku a železa. V těhotenství by si žena měla nutriční hodnoty hlídat a upravovat je v závislosti na svých potřebách a reakcích těla. Klíčové je, aby jídla přijatá během dne obsahovala všechny tři základní makroživiny, u sacharidů a tuků jsou samozřejmě myšleny jejich zdravé formy. S hlídáním přijímaných nutričních hodnot pomáhají mobilní aplikace, jako jsou například kalorické tabulky, takže jejich sledování není nic těžkého.

Pokud ženu v těhotenství přepadne chuť na sladké, nemusí ihned sahat po mléčné čokoládě nebo nezdravých tyčinkách. Může si dopřát ovoce, případně připravit zdravý moučník. Místo tradiční pšeničné mouky je ideální použít některou z muk luštěninových a krupicový či moučkový cukr lze nahradit javorovým sirupem nebo domácím medem. Takový zákusek chuť na sladké hravě umlčí, a navíc je pro tělo snáze stravitelný. Maminky by měly myslet i na své vlastní zdraví a konzumovat potraviny, které v těhotenství příliš nezatíží jejich trávení. Některé budoucí matky mají neustále v hlavě, jak předejít onemocněním u dítěte a zapomínají na sebe. Přitom ta nejčastější onemocnění u dítěte se ani ovlivnit nedají. Příkladem je šestá nemoc.

Zdravá strava a žádný stres

Rozhodně nemá cenu se ohledně stravování v těhotenství příliš stresovat. Stejně jako v běžném režimu platí pravidlo, že jedno zhřešení za dlouhou dobu nic neznamená a nemá cenu si ho vyčítat. Těhotenské chutě se navíc velmi špatně ovládají. Proto je nejlepší stravovat se podle běžných zvyklostí a občas si prostě dopřát nějakou nezdravou pochoutku. Některé maminky se totiž stravou naopak zbytečně stresují a tráví své dny počítáním výživových hodnot. To však není nutné. Stačí si každý den zadat snědené jídlo do kalorických tabulek.

Kalorické tabulky jsou mobilní aplikací, díky které si každý uživatel může najít jakoukoliv potravinu a podívat se na její výživové hodnoty. Do aplikace je také možné zadávat zkonzumované jídlo, a díky tomu sledovat denní příjem jednotlivých živin, vitamínů i minerálů. Otravovat si život během těhotenství i mimo něj složitým dohledáváním, co která potravina obsahuje, a v jaké míře ji konzumovat, tak již není nutné. Omezení stresu se samozřejmě netýká pouze jídla a jen v období těhotenství. Panice není nutné propadat ani když se u děťátka projeví například zmiňovaná šestá nemoc. Pamatujte na to, že rozpoložení matky ovlivňuje dítě i po narození.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).