Vajíčka jsou zdravá! Mňam!

Mnoho let se na nás valily informace o tom, jak jsou slepičí vajíčka nezdravá a dokonce zdraví nebezpečná. V souvislosti s prevencí srdečních a cévních onemocnění jsme vajíčka považovali téměř za nepřítele v naší potravě. Skutečnost je ale o poznání jiná.

Průměrný Čech spotřebuje za rok asi 250 vajíček. Ačkoliv se u nás chová téměř 10 milionů slepic, musíme část spotřeby vajíček dovážet. Český spotřebitel si může v současnosti může vybrat mezi vajíčky z klecového chovu, chovu na podestýlce, domácími a bio vajíčky.

Rozdíly mezi nimi jsou výrazné. Dost zásadně se liší podmínky, ve kterých slepice žijí.

slepice 2

„Klecová“ vajíčka jsou cenově nejdostupnější, avšak jejich produkce znamená největší stres pro samotné slepice. Ty musí přežívat v miniaturních klecích namačkány na sobě. Mají dokonce tak málo místa, že nemohou ani roztáhnout křídla. Chov na podestýlce umožňuje slepicím volnější pohyb v halách, v některých chovech je možný i venkovní výběh. Nejlépe se slepice mají na bio farmách, kde mají k dispozici nejen venkovní výběh na zatravněnou plochu, kde mohou přirozeně hrabat a popelit se. Pokud máte k dispozici vajíčka od babičky, která se o své opeřence láskyplně stará, pravděpodobně mají její slepice srovnatelné podmínky k životu jako na eko farmě. Avšak u babiččina chovu nemáte jistotu veterinární kontroly, což může být potenciální riziko.

Hodný nebo zlý cholesterol?

Před několika desítkami let se v USA v souvislosti s nárůstem obézních osob v populaci začalo více hovořit o cholesterolu. Tedy o látce, o které dnes slyšíme jako o jednom z hlavních viníků skrytého nebezpečí zanášení tepen, které může vést až k předčasnému úmrtí. Na tuto situaci však ne zcela oprávněně doplatila vajíčka, která lidé zavrhovali a přestávali jíst právě kvůli obsahu cholesterolu. Lékaři dokonce před vajíčky důrazně varovali.

O cholesterolu si můžete přečíst více v článku Hodný a zlý cholesterol

vajíčka 3

V poslední době se pohled na vajíčka změnil. Už nejsou považována za nebezpečnou potravinu, ale vyzdvihuje se jejich pozitivní přínos. Vejce zdravá jsou, bílky jsou zdrojem kvalitních bílkovin, žloutky nenasycených mastných kyselin, fosfolipidů, v tuku rozpustných vitamínů, vysvětluje dietoložka Mgr. Karolína Hlavatá z Endokrinolo­gického ústavu v Praze.  A, B1, B2, B3, B6 a minerální látky například vápník, fosfor, hořčík. Vejce tedy mohou být vhodnou částí jídelníčku. Ovšem jejich nevýhodou je cholesterol, který se vyskytuje pouze ve žloutku. Jeho množství v jednom vajíčku se blíží doporučenému dennímu doporučenému množství. Současně jsou ale ve vajíčkách obsaženy látky, které pomáhají škodlivost cholesterolu odstraňovat. Žloutky obsahují dost cholesterolu, ale zároveň obsahují i látky (např. lecitin), které vstřebávání cholesterolu brání. Takže vejce mohou i lidé trpící vysokou hladinou cholesterolu v krvi, dodává dietoložka. Obecně platí, že není tak důležité množství cholesterolu, které přijímáme, ale poměr mezi „hodným“ a „zlým“ cholesterolem. Ve vajíčkách je díky omega-3 kyselinám ten hodný.

Podle provedených studií zdraví lidé mohou bez rizika konzumovat jednou vejce denně (započítávají se i vejce v pokrmech), lidé s vysokou hladinou cholesterolu 5 vajec týdně. Vejce (zejména bílky) jsou vhodné pro redukční diety a pro diabetiky, popisuje Hlavatá. Není důvod, proč nepodávat vajíčka dětem, které jsou velmi aktivní a vydávají velké množství energie. Cholesterol i tuk v nich obsažený jejich tělo potřebuje pro růst, vývoj buněk či tvorbu některých hormonů.

Správná úprava i značení

vajíčka 2

Při nákupu vajíček si dobře zkontrolujte datum jejich spotřeby a snažte se kupovat co možná nejčerstvější. Pokud už vajíčka máte doma a nejste si jistí jejich čerstvostí, udělejte jednoduchý test. Čerstvá vajíčka se po ponoření do vody ani nehnou, starší naopak kvůli vzduchové bublině vyplavou na povrch. Odradit by vás také měl už jen náznak zápachu nebo prasklá skořápka.

Vajíčka jsou častým zdrojem nákazy salmonelou, a tak je nutné je před konzumací dostatečně tepelně upravit. Vařte je nejméně deset minut, pak jsou v pořádku. Nejlépe stravitelná jsou vajíčka na měkko, syrová a míchaná. Naopak vajíčka uvařená natvrdo nebo smažená se stravují hůře. Vhodnou tepelnou úpravou je vaření, smažení výrazně zvyšuje energetickou hodnotu, uzavírá dietoložka Mgr. Karolína Hlavatá z Endokrinolo­gického ústavu v Praze. 

Foto: Photobucket

7 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 12. 8. 2015 13:12