Sladké nápoje zvyšují riziko infarktu či cukrovky

Sladkými nápoji si lidé neúměrně zvyšují příjem cukru, tím i riziko infarktu, mrtvice nebo cukrovky, řekl předseda Fóra zdravé výživy Rudolf Poledne. Ročně každý Čech spotřebuje téměř 40 kilogramů cukru, dvojnásobek doporučení odborníků. Výrazně k tomu přispívá rostoucí obliba slazených limonád, kolových nápojů a ledových čajů. Poledne radí na žízeň čistou vodu a hořký čaj

Sladkými nápoji si lidé neúměrně zvyšují příjem cukru, tím i riziko infarktu, mrtvice nebo cukrovky, řekl předseda Fóra zdravé výživy Rudolf Poledne. Ročně každý Čech spotřebuje téměř 40 kilogramů cukru, dvojnásobek doporučení odborníků. Výrazně k tomu přispívá rostoucí obliba slazených limonád, kolových nápojů a ledových čajů. Poledne radí na žízeň čistou vodu a hořký čaj

„Riziková je zejména fruktóza, která zvyšuje tvorbu tuku v břišní dutině mezi střevními kličkami. Na rozdíl od podkožního tuku má tento tuk zřejmě zásadní vliv na vznik infarktu a dalších nemocí,“ uvedl Poledne. Spotřeba sladkých limonád přitom stoupla v ČR od roku 1995 na dvojnásobek.

Přibývání vnitřního tuku po slazených limonádách nedávno potvrdili američtí vědci. Po šesti týdnech pití jednoho litru kolového nápoje denně stouplo účastníkům studie množství tuku v břiše o 14 procent. Jiná studie českých vědců pak potvrdila, že pro lidi, které postihl infarkt myokardu do 65 let věku, je největším rizikem kouření a právě vnitřní tuk.

„Vnitřní tuk obtížně měříme, ale všichni ho vidíme: kdo má břicho, velký obvod pasu, má hodně vnitřního tuku, který přímo působí metabolicky největší riziko pro infarkt myokardu a mozkovou mrtvici,“ řekl profesor.

Poznamenal, že obliba sladké chuti je člověku vrozena, výchovou od dětství se ale dá postupně omezovat. Přiblížil to na svém příkladu – dříve si nedovedl představit čaj bez cukru, postupně si ale počet kostek snižoval, až dospěl k hořkému čaji. „Sladký čaj by mi už ani nechutnal,“ řekl profesor, který si i v důchodovém věku zachovává štíhlou postavu.

Cukr by měl tvořit nanejvýš deset procent denního energetického příjmu. Je nejen ve sladkých nápojích, ale také ve sladkostech a ovoci, zejména konzervovaném. Světová zdravotnická organizace radí denně 400 až 600 gramů ovoce a zeleniny, třetinu by mělo tvořit ovoce a dvě třetiny zelenina.

Poledne soudí, že pokud má člověk dostatek pohybu, je riziko menší. Mladý člověk, který sportuje, si podle něj může „občas dopřát kremroli“. Pokud ale má už svůj věk, má břicho a v rodině se tradují nemoci srdce a cév, měl by se sladkostem rozhodně vyhnout.

„Kdo řeší nadbytečné kilogramy liposukcí, tedy odsátím podkožního tuku, může se těšit z kosmetického efektu. Mírně mu také klesne riziko cukrovky. Ale mnohem větší vliv na snížení rizika má to, když zhubne zdravým životním stylem,“ shrnul profesor.