Hlavní navigace

Zdravá výživa

Spočítáno: co obsahuje jedno fast food menu

Kolik tuku, soli a transmastných kyselin přijmete z jednoho jídla v rychlém občerstvení? Odborníci analyzovali šestnáct vzorků menu skládajícího se z hamburgeru a hranolků.

Redakce

19. 6. 2018 12:19
Doba čtení: 2 minuty

Cukr – správná volba, nebo skrytá hrozba?

O cukru slýcháme v dnešní době spíše samá negativa. Odstranit veškerý cukr z jídelníčku dospělých a dětí přesto není nutné. Jak s ním zacházet, aby vám neškodil?

Kateřina Ondrušová

14. 6. 2018 8:00
Doba čtení: 5 minut

Polovina dětí by mohla být chytřejší, pomohl by jód

Rozšířený nedostatek jódu v Evropě ohrožuje vývoj mozku u dětí, varují vědci. Vymýtit jódový deficit si klade za cíl Krakovská deklarace o jódu.

Redakce

12. 6. 2018 10:24
Doba čtení: 3 minuty

Tempeh – javánské maso

Tempeh je v oblasti Indonésie tradičním pokrmem Javánců, etnické skupiny žijící na Jávě, největším ostrově Indonésie. Na tamních tržištích můžete běžně zakoupit tempeh natural balený v banánovníkových listech.

Lenka Formánková

10. 6. 2018 0:00
Doba čtení: 3 minuty

Jak se vyrábějí „amarouny“

Tzv. funkční jídlo je rychlé na přípravu, nutričně vyvážené, trvanlivé a módní. Přestože v lecčem připomíná sci-fi potravinu z populárního seriálu, zájem zákazníků strmě roste.

Redakce

6. 6. 2018 11:34
Doba čtení: 2 minuty

Příprava ječných krup zabere půl hodiny a rozhodně stojí za to

Ječmen obsahuje řadu cenných látek a ječné kroupy jsou zdrojem vlákniny, beta-glukanů a vitamínů. Na vaření krup není nic složitého, můžete je jednoduše přidat do svých oblíbených receptů, třeba do polévek, jako doplněk salátů nebo místo rýže do rizota.

Veronika Pourová

5. 6. 2018 0:00
Doba čtení: 4 minuty

Jeden muffin má víc cukru, než je dávka na celý den

Je známo, že s cukrem bychom to neměli přehánět. A to s jakýmkoli cukrem, ať se už jmenuje jakkoli. Přidaný cukr je jednou z nejhorších složek moderní stravy. Nedodává tělu žádné živiny, ale pouze kalorie, což může náš metabolismus dlouhodobě poškodit.

Kristina Vacková

31. 5. 2018 0:00
Doba čtení: 6 minut

Hubnete do plavek? Kašlete na dietu, hlídejte si bílkoviny

Přípravy na plavkovou sezónu pomalu vrcholí a vy si stále lámete hlavu, jak vyzrát nad zbývajícími tukovými polštářky? Je dost pravděpodobné, že chybujete v naprostém základu – ve stravě.

Susan Bowermanová

25. 5. 2018 11:00
Doba čtení: 3 minuty

Pamlsková vyhláška se mění. Návrat pečiva a šunky do školních bufetů

Ministři Plaga a Vojtěch zmírňují „pamlskovou vyhlášku“. Podívejte se, co se opět bude moci prodávat, a to zřejmě již od nového školního roku.

Redakce

24. 5. 2018 16:10
Doba čtení: 4 minuty

Radši tu a tam něco nezdravého než příliš mnoho zdravého

Tři odborníci, tři otázky. Margit Slimáková, Radkin Honzák a Hanka Zemanová odpovídali na to, jaké chyby ve stravování nejčastěji děláme a jak to lze napravit.

Kateřina Čepelíková

22. 5. 2018 0:00
Doba čtení: 6 minut

Domácí klíčení: tipy výživových poradců

Rostlinné klíčky a výhonky jsou zdrojem celé řady zdraví prospěšných látek. Klíčení zvládnou i začátečníci. Zkusit můžete řeřichu, vojtěšku, mungo, čočku nebo čím dál oblíbenější pohanku.

Veronika Řeháková

21. 5. 2018 0:00
Doba čtení: 4 minuty

Kukuřice z plechovky skutečně není vhodná příloha

Kukuřice jako příloha je dobrou volbou pro zpestření jídelníčku. Polenta, tortilla či kukuřičné chlebíčky mají své výhody, ale i nevýhody. U kukuřice z plechovky je pak problematický zejména značný obsah cukru.

Veronika Pourová

15. 5. 2018 0:00
Doba čtení: 4 minuty

V obchodech je chléb z cvrččí mouky

Diskontní řetězec Penny Market pro své zákazníky připravil jako první v České republice chléb s desetiprocentním podílem cvrččí mouky. Podívejte se i na další novinky týdne.

Lenka Krbcová

13. 5. 2018 0:00
Doba čtení: 6 minut

Plody sušené mrazem: Jaké je lyofilizované ovoce?

Která úprava ovoce je vlastně nejzdravější? Nejlepší je konzumovat ovoce v čerstvém stavu, protože jeho tepelnou úpravou se ničí vitamíny. Ale čerstvé ovoce nám přece dlouho nevydrží. Vyzkoušeli jsme novinku – plody sušené mrazem. Jaké jsou?

Taťána Kročková

9. 5. 2018 0:00
Doba čtení: 5 minut

Jarní cibulku můžeme pěstovat i doma ve sklenici s vodou

Jarní cibulka je vitamínová bomba a právě teď je její sezóna. Co se z ní jí, jak ji vybrat a skladovat, poradí Lenka Bačinská. Přidá tip na domácí pěstování a oblíbený recept s jarní cibulkou, kterým je snadná domácí lučina.

Redakce

7. 5. 2018 10:12
Doba čtení: 4 minuty

Největší studie o českých dětech: Jsou tlusté, nesportují a nejí zeleninu

Jak na tom jsou české děti se sportem, ale i příjmem zeleniny a ovoce, už po několikáté mapuje největší globální studie o zdraví a životním stylu. Její výsledky rozhodně nelze brát na lehkou váhu. Hlavně proto, že vůbec nejsou příznivé.

Kateřina Čepelíková

7. 5. 2018 0:00
Doba čtení: 4 minuty

Čokoláda: nic míň, nic víc

Klesající prodeje čokolády vedly k tomu, že se výrobci snažili dokázat, jak je pro nás kakaová pochoutka zdravá. Manipulovali s výzkumy a médii, zatímco odborníci na výživu jen nevěřícně kroutili hlavami.

Kristina Vacková

3. 5. 2018 0:00
Doba čtení: 6 minut

Je miso polévka skutečně zdravá? Musíte ji správně připravit

Miso polévka je tradiční japonský pokrm, který získává stále větší popularitu i u nás. Z čeho se vlastně vaří, co obsahuje a jak ji připravit, aby byla prospěšná našemu zdraví?

Daniel Mareš

30. 4. 2018 0:00
Doba čtení: 2 minuty

Kolik zeleniny je akorát? 2× více než ovoce

Zelenina je nenahraditelná. Nutriční terapeutka a vrchní sestra Oddělení léčebné výživy FN Brno vysvětlí, čím je vlastně zelenina tak zajímavá, jaké množství nás „posílí“ a jak se zeleninou správně nakládat.

Kateřina Ondrušová

29. 4. 2018 0:00
Doba čtení: 5 minut

Hořká pravda nejen o hořké čokoládě

O čokoládě toho bylo napsáno mnoho. Mnoho kontroverzního, především ze zdravotního hlediska. Jisté je to, že čokoláda a její chuť, když se rozplývá na jazyku, nám dává pocit štěstí. Je pro nás ale čokoláda skutečně dobrá?

Kristina Vacková

26. 4. 2018 0:00
Doba čtení: 5 minut

Postarejte se, aby vaši zaměstnanci dobře jedli. Vyplatí se vám to

Firemní dny zdraví a programy na podporu vitality zaměstnanců – to je rostoucí trend roku 2018. Chytrý zaměstnavatel ví, že se mu vitální zaměstnanec vyplatí.

Martin Škába

21. 4. 2018 0:00
Doba čtení: 6 minut

Pamlsková vyhláška bude sladší i tučnější. Krok kupředu, nebo zpět?

Ministerstvo zdravotnictví říká: Podle naší vyhlášky se děti mohou stravovat jen velmi komplikovaně, je příliš restriktivní. Potravináři chtějí do škol vrátit kečup a majonézu. Chystají se velké změny.

Kateřina Čepelíková

18. 4. 2018 0:00
Doba čtení: 6 minut

Nejíte pohanku? Velká škoda

Pohanku můžeme připravit jako skutečně zdravou přílohu nebo ji chytře přidat do řady jídel. Vždycky nám to jen prospěje. Její účinky jsou překvapivé a recepty jednoduché.

Veronika Pourová

17. 4. 2018 0:00
Doba čtení: 3 minuty

Jak si objednat tu nejzdravější čínu

K čínské kuchyni se váže řada mýtů, ale také mnoho fakt, která byla vědou potvrzena. Jedním z nich je přemíra soli ve většině pokrmů, které si v „číně“ objednáme, když chceme rychle zahnat hlad. Ale stačí pár drobných změn v objednávce a můžeme vše sami napravit.

Kristina Vacková

16. 4. 2018 0:00
Doba čtení: 7 minut

Běžný prášek do pečiva. Existují zdravější alternativy?

Kypřicí prášek bez fosfátů, z vinného kamene, jedlá soda… Se zdravým životním stylem se do kuchyně navracejí zapomenuté ingredience. Tento trend můžeme pozorovat i u receptů na sladké dobroty.

Lenka Formánková

14. 4. 2018 0:00
Doba čtení: 3 minuty

Prof. Vítek: Pozor na vysoký příjem bílkovin

Nejen vrcholoví, ale i amatérští sportovci hledají informace o bílkovinách neboli proteinech. Narostou po nich svaly, pomáhají při hubnutí, podpoří lepší výkon? Expert na sportovní výživu před přehnaným příjmem proteinů varuje.

Lenka Krbcová

13. 4. 2018 0:00
Doba čtení: 5 minut

Nenáročná na pěstování a zpracování: Černá ředkev je dobrá syrová i pečená

Ve srovnání se svojí blízkou příbuznou červenou ředkvičkou je černá ředkev opravdovým ošklivým káčátkem. Lidé si ale tuto černě zbarvenou zeleninu oblíbili z mnohem důležitějších důvodů, než je její vzhled.

Jana Zlámalová

12. 4. 2018 0:00
Doba čtení: 3 minuty

V čem tkví zrada luštěnin

Čočka, fazole, hrách, cizrna… Všechny druhy luštěnin jsou zdravé, některé však nadýmají, jiné jsou náročné na přípravu, fazole v nálevu zase mohou obsahovat zbytečný cukr. Co s tím?

Veronika Pourová

9. 4. 2018 0:00
Doba čtení: 4 minuty

Podceňované souvislosti: Nezdravé potraviny a rozvoj deprese

Může dieta založená na nezdravých potravinách zvýšit riziko deprese? Prof. Ruprich upozorňuje na možné souvislosti.

Jiří Ruprich

7. 4. 2018 0:00
Doba čtení: 1 minuta

10 příkladů, jak z nezdravé svačiny udělat zdravou

Někdy stačí málo. Něco doplnit, něco ubrat a z nevhodné školní svačiny získáte jídlo, které dá dítěti vše, co potřebuje, nic zbytečného, a ještě mu bude chutnat.

Kateřina Čepelíková

5. 4. 2018 0:00
Doba čtení: 7 minut