Hlavní navigace

vláknina

Pečivo jako příloha? Trvanlivá bageta je odstrašující příklad

I pečivo může být dobrá složka oběda nebo večeře. Ale záleží na tom, o jakém pečivu se bavíme a co si k němu dáme.

Doba čtení: 4 minuty

Nezbytnou složkou smoothie je tuk, můžete přidat bylinky a koření

„Tyhle máslové hruštičky jsou tak sladké, že smoothie z nich připravené není potřeba nijak doslazovat,“ říká Jitka Martincová a ani ne po minutě mixování přihlížejícím divákům do kelímků a hrníčků nalévá hruškové smoothie.

Doba čtení: 4 minuty

Jak si jídelníčkem a sportem snížit hladinu cholesterolu

Bezmála polovina české populace se nachází v riziku srdečně-cévních onemocnění na základě zvýšené hladiny cholesterolu v krvi a přes šedesát procent těchto lidí o svých zdravotních komplikacích ani neví.

4. 9. 2018 0:00
Doba čtení: 3 minuty

Instantní extrudovaná kaše může a nemusí být zdravá. Pozor na dětské křupky

Extrudované výrobky jsou v módě – jde o zdraví prospěšné produkty plné vlákniny, nebo jen o další marketingový tah? Extruze je způsob úpravy potravin a jako taková není vyloženě zdravá či nezdravá. Záleží na tom, z čeho je extrudovaná potravina vyrobena a co je pak do ní přidáno.

Doba čtení: 4 minuty

Ovesné vločky, jak je neznáte: na slano, coby zdroj energie i tajná zbraň při hubnutí

Oves nejčastěji jíme v podobě ovesných vloček, do müsli, granoly či ovesných kaší. Tedy coby samostatná jídla. Nejde sice o klasickou přílohu, ale díky svým vlastnostem se ovesné vločky začínají prosazovat i coby součást řady nesladkých pokrmů.

25. 7. 2018 0:00
Doba čtení: 4 minuty

Zdravé přílohy: Je žito lepší než pšenice?

Pokračování seriálu o přílohách je tentokrát věnováno žitu. Najdeme ho v pečivu i chlebu, z žitné mouky si můžeme připravit knedlíky nebo placky, žito lze zakoupit i jako celé zrno, které se dá použít místo klasické přílohy. Existují dokonce i žitné těstoviny.

18. 7. 2018 0:00
Doba čtení: 3 minuty

Cukr – správná volba, nebo skrytá hrozba?

O cukru slýcháme v dnešní době spíše samá negativa. Odstranit veškerý cukr z jídelníčku dospělých a dětí přesto není nutné. Jak s ním zacházet, aby vám neškodil?

Doba čtení: 5 minut

Příprava ječných krup zabere půl hodiny a rozhodně stojí za to

Ječmen obsahuje řadu cenných látek a ječné kroupy jsou zdrojem vlákniny, beta-glukanů a vitamínů. Na vaření krup není nic složitého, můžete je jednoduše přidat do svých oblíbených receptů, třeba do polévek, jako doplněk salátů nebo místo rýže do rizota.

5. 6. 2018 0:00
Doba čtení: 4 minuty

Zdravá strava je drahá, nemůžeme si ji dovolit. Pravda, nebo mýtus?

Často slýchávám, že si lidé nemohou dovolit jíst zdravě. Je to ale pravda, nebo stále opakované klišé? Podívejte se na ukázkový jídelníček s cenami.

Doba čtení: 4 minuty

Střevní bakterie ovlivňují, zda jsme tlustí, či hubení

Nejen výživa a nedostatek pohybu ovlivňují naši váhu. Za to, jakou konfekční velikost si oblékáme, mohou i bakterie v našich střevech. Můžeme dostat do těla ty, které by nám pomohly zhubnout?

16. 3. 2018 0:00
Doba čtení: 3 minuty

Knedlíky: jak z nich udělat zdravé jídlo bez zbytečných kalorií

Knedlíky – pro mnohé ztělesnění nezdravého jídla. Když se však podíváme na složení, zjistíme, že nic tak hrozného neobsahují, a pokud použijeme celozrnné pečivo a mouku, dokonce můžeme získat přílohu velmi vhodnou.

5. 3. 2018 0:00
Doba čtení: 4 minuty

Vlákninu můžete dostat i do knedlíků a omáček

Vláknina je pro nás důležitá, ale ne každý ji má v potravinách dostatek. Pokud vám vyhovuje doplňovat vlákninu spíše z jiných zdrojů, třeba doplňků stravy, určitě je to lepší než ji úplně vynechat. Představíme si několik možností, například psyllium či inulin.

30. 11. 2017 0:00
Doba čtení: 4 minuty

Na průjem i zácpu platí vláknina. Víte jaká?

Konzumovat vlákninu je nezbytné, to se ví, horší je to s informacemi o tom, kde ji najdeme a kolik bychom jí měli sníst. Málokdo pak také ví, jaká vláknina platí na průjem, zda rozpustná nebo nerozpustná. Nebo obě?

Doba čtení: 4 minuty

Luštěniny a bez nadýmání

Luštěniny milují bylinky – a vás to zbaví plynatosti. Vhodné druhy umí stáhnout nadýmavé látky do sebe a jsou tak účinnou zbraní proti tvrdému břichu a „nadmutému“ trapasu.

Doba čtení: 4 minuty

Návrat ječmene. Je jiný než kdysi

V současnosti představuje ječmen pěstovaný na našich polích především významnou surovinu k výrobě tekutého chleba – tedy piva. V minulosti bylo ale potravinářské využití ječmene daleko širší.

Doba čtení: 3 minuty

Přílohy se škrobem vyvolávají falešný pocit bezpečí

Přílohy k jídlu chtějí rozumné zacházení, chyba je velké množství i jejich úplné vynechávání, obsahují důležité látky. Škrtnutí příloh v dietě vede navíc k jojo efektu.

Doba čtení: 6 minut

Clean eating není dieta, ale životní styl

„Clean eating“ – čisté stravování není dieta, ale životní styl. Nepřináší nic nového pod sluncem, přesto vám může otočit svět o 180 stupňů. Co vlastně znamená?

Doba čtení: 7 minut

Ovesná kaše není jen pro slečinky, snídají ji i kulturisté

Snídaně je základ a ovesná kaše je skvělý start do nového dne. Čím nám prospívá a proč je ideální na občerstvení organizmu před sportem?

Doba čtení: 3 minuty

Živočišné potraviny vlákninu prakticky neobsahují

Nerozpustná vláknina je kartáč, který čistí povrch střev a zároveň je dráždí k většímu pohybu. Rozpustná vláknina bobtná, navozuje tedy v žaludku větší pocit sytosti. Potřebujeme obě.

Doba čtení: 3 minuty

Jídlo školáka je důležité i pro jeho mozek

Chcete premianta? Dejte mu snídani. 10 otázek a odpovědí na aktuální téma vysvětlí například, proč by děti měly snídat, co se hodí na svačinu nebo zda je pro ně vhodný čaj.

Doba čtení: 4 minuty

Cizrna – jednička mezi luštěninami

Využití cizrny v kuchyni je díky vynikajícím vlastnostem a příjemné oříškové chuti široké, lze ji přidávat prakticky do všeho. Poslouží třeba jako přírodní jíška, k masu i do hummusu.

Doba čtení: 4 minuty

Superpotravina quinoa je jídlo – chameleon

Chuťově se přizpůsobí ostatním ingrediencím. Obohatí jídelníček vegetariánům, veganům i při redukční dietě. Navíc ji mohou konzumovat i lidé s celiakií. Quinoa je nenápadná nutriční bomba.

Doba čtení: 6 minut

Žitný celozrnný chléb má výjimečnou chuť po povidlech

Žitu nebyla věnována taková šlechtitelská pozornost, proto je svou podstatou bližší původní plodině než například pšenice. Jeho nutriční hodnota je velmi vysoká a má i léčebné účinky.

Doba čtení: 4 minuty

5 věcí, které byste měli vědět o vláknině

Vláknina je populární, každý ji doporučuje pro zdraví a hubnutí. K čemu je opravdu dobrá? Pokud chybí ve stravě, trávení trvá místo pár hodin i celý týden. A umíte si to představit…

24. 6. 2013 0:00
Doba čtení: 4 minuty

Nápisy na potravinách: Cukry a sacharidy nejsou totéž

Pokud sledujete obaly potravin, všimli jste si údajů typu: 100 gramů výrobku obsahuje 30 gramů sacharidů, z toho 8 gramů cukru. Rozdíl mezi tzv. pomalými a rychlými cukry je přitom značný.

Doba čtení: 5 minut

První zdravý fastfood není o nic lepší než McDonald´s

Navštívili jsme dva pražské fastfoody, Famagustu, který se honosí podtitulem „zdravý“ , a klasiku McDonald´s. Rozebrali jsme čtyři wrapy a zjistili, čím se od sebe liší. Moc toho není.

Doba čtení: 6 minut

Jak správně doplnit vlákninu

Kolik vlákniny skutečně potřebujeme? Najdeme ji v řadě potravin, v obchodech dokonce narazíme na sáčky s podivným obsahem – rozpustnou vlákninou. Z čeho ji ideálně doplnit a nepřebrat?

Doba čtení: 4 minuty

Zhubnout se dá i bez pevné vůle

Pokud je pevná vůle to jediné, co vám ke změně stravování chybí, možná vám pomůže Spirulina platensis. Dozvíte se, kde všude pomáhá a jak.

17. 7. 2012 10:00
Doba čtení: 3 minuty

Zácpa: problém, na který se stydíme zeptat

Zácpou trpí až čtvrtina lidí, více je žen. Kdy se mluví o chronické zácpě? A co se s ní dá dělat? Existují i šetrné metody léčby. Aneb: všechno o zácpě, nač jste se styděli zeptat.

7. 3. 2012 10:00
Doba čtení: 4 minuty