Hlavní navigace

Zhubnout jen jednu partii těla? Prakticky nemožné

Potřebujete zhubnout jen na břiše, ale rozhodně nechcete přijít o svůj pěkný zadek? Lokalizované hubnutí jedné partie je velmi složité, navíc se nejspíš neobejdete bez zhubnutí v obličeji.

Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Mít boky jako skříň je pro jednoho výhodou, pro druhého celoživotní trauma, se kterým se nehodlá smířit. A tak pracuje na jejich zeštíhlení – úporným cvičením, drsnými dietami nebo „zaručenými“ radami z internetu. Ale jde to vůbec, zhubnout jen jednu vybranou partii, která se nám na sobě nelíbí?

Genetika a hormony určují, kde a jak moc budeme přibírat

Lidské tělo spotřebovává energie ve formě tzv. bazálního metabolismu. Část přijaté energie spotřebujeme na trávení a vstřebávání živin. Přibližně 25–30 % energie pak využijeme na běžné fyzické aktivity a sport. Pokud je příjem energie vyšší, než je její skutečná potřeba, nevyužitou energii si naše tělo ukládá v podobě tukových zásob. Jenže ono si je naše tělo ukládá podle svých, a ne našich potřeb a přání.

To chcete mít pozadí jako zpěvačka Jennifer Lopez, ale kulatíte se hlavně v obličeji na břiše. „Každý z nás má nějaké genetické dispozice k tomu, jak rychle se nám tuk ukládá. A také, do jakých partií se bude tuk ukládat více, či méně. Je to otázka nejen metabolismu, ale i hormonálního systému,“ říká Martina Dvořáková, hlavní výživová poradkyně KetoDiet. Hormony totiž ovlivňují tělesné procesy jako hlad, žízeň, trávení, tvorbu svalů, ale právě i ukládání tuků. A ty se ukládají různě jak ženám, tak mužům.

„Do břicha se ukládá tzv. viscerální tuk zejména mužům, takže jsou v pase v případě obezity silní, zatímco ženy si ponechávají poměrně užší pas, ale tuk se jim usazuje níže – právě na hýždích a stehnech. Proto je jedno z kritérií obávaného tzv. metabolického syndromu, tj. poměr obvodů pasu a boků, u mužů vyšší než u žen,“ vysvětluje Ivan Mach, prezident výživových poradců s tím, že gynoidní obezita (obezita ženského typu) se u mužů vyskytuje zřídka, ale s postavením žen ve společnosti, které nabývá stále více mužských prvků, se androidní obezita u žen vyskytuje stále častěji.

Potřetí stejná dieta a potřetí s různými výsledky? Proč?

Stejně jako si nemůžeme dopředu určit, kde budeme pomocí diety hubnout, nelze ani dopředu říct či si vybrat, z jakých partií se nám jako první začne tuk odbourávat. „Většinou je to tak, že ženy s typicky ženskou postavou hrušky budou nejprve hubnout v obličeji a horní polovině těla. Mužská postava jablko většinou odbourává tuky nejprve na nohách a zadečku a oblast břicha odolává jako poslední,“ hovoří o rozdílech v hubnutí u žen a mužů Martina Dvořáková.

Také záleží na tom, kolik je vám let, a velkou roli hraje i to, zda hubnete poprvé, nebo opakovaně. Proto neplatí, že stejnou dietou zhubnete opakovaně stejně kil a ve stejných oblastech těla. „Mohou být změněny tzv. parametry hubnutí, tj. přinejmenším věk a s ním hormonální hladiny (také míra stresu a s ní související hladina hormonů může být jiná), obsah a rozložení vody, svalů, tuku v těle a obsah minerálních látek. Když je výchozí stav jiný, průběh hubnutí bude také odlišný, vždyť nikdy ‚nevstoupíme do stejné řeky‘,“ objasňuje rozdílné výsledky stejného snažení Ivan Mach.

Hubnutí v obličeji se vyhnout nedá

Čemu se ale nejspíš nevyhnete, je zejména u opakovaného hubnutí povislá kůže v obličeji. Což zejména v pokročilém věku nemusí člověku příliš lichotit. Lze se výraznému zhubnutí v obličeji vyhnout? „Jakmile ‚správně‘ hubneme na úkor uloženého tuku (ne vody a svalů), úbytek tuku se promítne prakticky do všech částí organismu, kde se nachází. Při celkovém hubnutí se podle mých poznatků nedá vyhnout místnímu zhubnutí tam, kde to není žádoucí (v obličeji). Bylo však prokázáno, že míra spalování tuků závisí na množství receptorů citlivých na hormon adrenalin, které je na různých místech těla rozdílné,“ uvádí Ivan Mach a dodává, že proto bývá např. úbytek podkožního tuku výraznější na končetinách než na břiše a sedacích částech.

Míra tohoto úbytku pak podle něj může být v jednotlivých partiích do určité míry závislá i na genetických dispozicích nebo na funkčnosti lymfatické soustavy v daném místě a redukční dietou a cvičením ji nelze výrazněji ovlivnit.

tipli

Lokalizovaným cvičením proti zaoblování konkrétních partií

Hubnutí, vyvolané redukcí energie ve stravě, lze jen obtížně lokalizovat na určité části těla. Avšak cílené cvičení je vždy lokalizované a tím můžeme na své postavě leccos upravit a vylepšit. Co se při lokalizovaném cvičení děje? „Dochází k posílení určitého svalu nebo svalové skupiny, ke stimulaci růstu, kdy se při odpovídajícím stravování může viditelně změnit tvar či velikost svalu. Opticky pak tuto partii vidíme jako ‚svalnatější‘, a když sval vynikne, podíl tělesného tuku se vizuálně sníží. I to je důvod, proč bychom proces hubnutí neměli redukovat jen na držení nízkoenergetických diet, ale i na doprovázející ‚tvarující‘ a tuky ‚spalující‘ cvičení pod vedením zkušeného trenéra,“ radí Ivan Mach.

Máte-li zájem o zhubnutí zejména břišních partií, mohly by vám pomoci i dříve tolik doporučované pásy na břicho nebo vibrační plošina. Většina fyziologicko-chemických reakcí v našem těle včetně procesů tzv. spalování tuku je totiž závislá na teplotě, protože enzymy, které urychlují tyto reakce, fungují tím lépe, čím je tělesná teplota vyšší. „Proto skutečně někteří, kteří ‚spalovali‘ v teplém oblečení nebo se zmíněným pásem, dosahovali o něco lepších výsledků při redukci tuku. Ale více bylo těch, kteří se ‚nabalili‘, ale žádných uspokojivých výsledků nedosáhli. Na vlastní kůži jsem si vyzkoušel vibrační metodu cvičení VibraPlate, kdy pravidelné vibrace vyvolávaly kontrakce svalů na různých partiích. Docházelo nejenom ke zpevňování těchto partií, ale i ke spalování mastných kyselin, uvolněných z tuků, ve svalech, samozřejmě při dostatečném dýchání (okysličení),“ přichází s vlastní zkušeností Ivan Mach.

Odborná spolupráce:

Martina Dvořáková

Výživová specialistka a dietní koučka, hlavní výživová poradkyně KetoDiet.



Ing. Ivan Mach, CSc.

Sportovní dietolog, prezident Aliance výživových poradců ČR. Působí jako lektor řady vzdělávacích kurzů, je odborným garantem akreditovaného kurzu Nutris®, přednáší výživu na 1. LF UK a Masarykově univerzitě v Brně.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).