Hlavní navigace

Názor k článku Zdravá strava je drahá, nemůžeme si ji dovolit. Pravda, nebo mýtus? od anonym - Připojuji se k předchozím názorům. Když jsem spočítala,...

  • 1. 2. 2019 11:18

    bez přezdívky

    Připojuji se k předchozím názorům. Když jsem spočítala, kolik by takový jídelníček vyšel na měsíc, tak je to 7992 kč. U rodiny s dvěma dětmi to znamená dát jen za potraviny celkem Kč 31.968,-- měsíčně. Která rodina si to může dovolit ? (počítám 4 osoby, děti ve věku cca 6-10 let, jako měsíc jsem počítala 30 dnů)
    Navíc třeba ořechy, olivový olej, ghí příp. čerstvé máslo nebo řasy a kozí sýr patří nepochybně k těm dražším nebo velmi drahým potravinám. Tím se i propočet na jednu porci velmi zvyšuje.
    Proč tedy nepoužít třeba semínka (dýně, slunečnice, mák), řepkový olej, máslo vynechat, řasy vynechat, sýr Eidam apod.
    Velmi mě tuhle pobavila jedna výživová poradkyně, jež zasvěceně pravila, že konzumovat ryby vůbec není drahé, že je to také mýtus. Tak počítejme: u Alberta vyjde takový obyčejný pstruh (když není v akci) na cca 220 Kč za 1 kg. Jedna rybka o váze cca 250 g tak vyjde na 55 Kč. Čtyřčlennou rodinu tak vyjde rybí oběd právě na těch 220 Kč (nepočítám nějaký olej nebo máslo, který se použije na pečení, můžeme rybu také jen grilovat). Naproti tomu, když koupím 1 kg vepřového bůčku (cena cca 90 Kč) a udělám z něj segedín (lahev zelí za dejme tomu 28 Kč a 1 cibule za cca 3 Kč odhadem), tak měl vyjde jedna porce (10 dkg masa na porci) na cca 15 Kč (počítám s tím, že se maso trošku smrskne, když se vypaří v něm obsažená voda). Pro 4 lidi pak vyjde oběd na 60 Kč. To je opravdu velmi podstatný rozdíl.
    Samozřejmě, je to trošku zjednodušené, nepočítám přílohy a energie (to nedokážu odhadnout). Ale myslím, že ani autor článku s tím nepočítal, jinak by to v propočtu zmínil.
    Tak mi řekněte, je zdravá strava drahá, nebo není ? Podle mě záleží na jejím složení. Když použiji luštěniny a odpustím si drahý kváskový a celozrnný chléb a podobné speciality, tak se asi mohu té "nezdravé" stravě cenově přiblížit. Záleží na výběru surovin.
    Ale pokud budu vycházet z toho, že se doporučuje jíst především bílé maso (drůbež, králík) a ryby (a to i mořské, které jsou nepoměrně dražší než onen zmiňovaný pstruh), dále velké množství zeleniny, luštěniny, ořechy a semínka, celozrnné pečivo (často až 4-6x dražší než obyčejné), a to vše pokud možno bio (takové bio kuře vyjde klidně na 250-300 Kč), tak si myslím, že autoři takových doporučení jsou úplně mimo mísu, co se týče finančních možností průměrné české rodiny. Proč asi nejvíce frčí potraviny v akci ?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).