Hlavní navigace

Vratné skleněné lahve už mají i Kofola, Vinea a Rajec

4. 5. 2022

Sdílet

 Autor: Kofola
Značky nápojů Rajec, Vinea, Kofola a Mattoni se vrací do skleněných lahví. Zálohovaných skleněných lahví.

Řada firem, institucí a neziskových organizací podporuje iniciativu Zálohujme.cz, která chce v Česku plošně zavést zálohy na PET lahve a plechovky a též lokální recyklaci, takzvaně z lahve do lahve – ze zálohované PET lahve se po vrácení opět vyrobí PET lahev (tuto službu zavedl online obchod Košík.cz).

Díky směru, kterým se řada podniků chce vydat, nyní můžeme koupit některé vody jako zálohované ve skleněných lahvích, s možností vrácení. Tak jako tomu bývalo před tím, než se ve velkém začaly obchody plnit nápoji v PET lahvích.

Mattoni v designových obalech. A v base

Perlivou a neperlivou vodu Mattoni si můžete koupit v obchodech ve skleněné designové lahvi o objemu jeden litr. Ty pro Mattoni navrhl, stejně jako řadu nápojových obalů pro Karlovarské minerální vody, renomovaný designer Marek Mikovec.

Přepravka Mattoni

Autor: Mattoni

Pro odnos má navíc Mattoni speciální přepravku určenou až pro dvanáct lahví, za zálohu sto korun. Aby přepravka nebyla najednou příliš těžká, lze ji rozdělit na dvě samostatně odnositelné.

Kofola uvádí nealko nápoje ve vratném skle do prvních obchodů

Po mnohaměsíčních přípravách spustila i společnost Kofola projekt, kterým vytvořila cirkulární systém pro další kategorii svých nápojů. Jmenuje se Cirkulka a Kofolu vyšel na třicet milionů. „Z odborných analýz, které jsme si nechali zpracovat, vyplývá, že vratné obaly jsou jedním z nejlepších řešení ve vztahu k přírodě. Jsem rád, že ani pandemie, ani složitá ekonomická situace nám nezabránily uskutečnit naše sny a že jsme dovedli projekt Cirkulka do zdárného konce, tedy vlastně začátku,“ říká Jannis Samaras, generální ředitel Skupiny Kofola.

Nápoje Kofola, Vinea a Rajec jsou díky němu nově dostupné ve vratných litrových lahvích na vybraných prodejnách Tesco a v nabídce Rohlik.cz.

Minimalizace odpadu je základ

„Část nákladů vyžadovala úprava výrobní linky, etiketovačky a paletizace. Hlavní investice však putovaly do vývoje odolných vratných lahví a modulární přepravky z recyklovaného materiálu,“ objasňuje Markéta Ryšková, projektová manažerka, která měla Cirkulku od počátku na starosti.

„Udělali jsme maximum pro to, aby Cirkulka dokonale ztělesňovala princip cirkularity, který je podle nás cestou budoucnosti. Snažili jsme se zachovat současný komfort, na který jsme jako spotřebitelé zvyklí, ale zároveň přispět k prodlužování životnosti obalu i k minimalizaci odpadu a dopadu na životní prostředí,“ dodává Markéta Ryšková.

Skleněné litrové lahve Cirkulky navrhl slovenský designér Martin Turzík a vyrobila tuzemská sklárna Moravia. Mají recyklovaný hliníkový šroubovací uzávěr a zdobí je jen drobná papírová etiketa. Spolu s lahvemi uvádí Kofola do oběhu originální přepravky, které lze jednoduše spojit, díky čemuž pojmou šest, nebo dokonce dvanáct lahví. Záloha za lahev bude osm korun, záloha za přepravku padesát korun. Přepravka bude též modulární skládací pro 2 × 6 lahví.

A proč vlastně návrat ke sklu?

Z LCA analýzy, kterou si Kofola nechala zpracovat odborníky z Vysoké školy chemicko-technologické (VŠCHT) v Praze, vyplynulo mnoho zajímavých poznatků. Vratná lahev Cirkulka vykazuje ve srovnání s PET lahví i s PET lahví s 25% recyklovaným podílem nižší náročnost na spotřebu neobnovitelných zdrojů.

Cirkulce zároveň stačí jen osm cyklů, aby se její uhlíková stopa při jednotné teoretické vzdálenosti vyrovnala dopadu jednorázových PET lahví. Běžná životnost skleněných vratných lahví je přitom mnohonásobně vyšší. A s každou další rotací se uhlíková stopa vratného skla snižuje. Cirkulka má přínos také v rámci tzv. reverzní logistiky, kdy se kamiony nevracejí z obchodních řetězců nebo jejich distribučních center zpět do závodu prázdné, píše Kofola na svém webu.

„Nealko ve vratných skleněných lahvích bylo v minulosti běžnou součástí našich životů. Věříme, že nejen ekologická šetrnost a opětovné použití již vyrobené lahve, ale také možnost vychutnat si naše oblíbené značky ze skla budou hlavními motivátory, díky kterým přijdou spotřebitelé Cirkulce na chuť,“ uzavírá Jannis Samaras.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Všeobecné dotazy, připomínky a tipy směřujte na adresu redakce@vitalia.cz.

Tiskové zprávy zasílejte na e-mail press@vitalia.cz.

Redaktorka serveru Vitalia.cz se zaměřuje zejména na kvalitu potravin a kvalitu jejich prodeje. Věnuje se také zdravotní problematice.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).