Velký přehled: Potraviny obohacené vitamínem D

Autor: Vitalia.cz

Vitamínu D máme obecně málo, přitom je pro nás důležitý. Zdrojem je slunce a vhodné potraviny či doplňky stravy. Nedostatek vitamínu D hrozí zejména v zimě, tělu totiž docházejí „zásoby z léta“.

Na podzim a v zimě jsou důležitým zdrojem vitamínu D potraviny. „V období, kdy není UV záření dostatek a jeho zásoby v tělesném tuku z léta jsou vyčerpány, zůstává hlavní úloha v přívodu vitamínu D na potravinách. Pouhou úpravou jídelníčku sice lze doporučenou dávku pro vitamín D splnit, ale ne snadno. Spotřebitel má pak možnost doplnit potřebu vitamínu D buď pomocí doplňků stravy, nebo může využít potraviny, které byly o tento vitamín obohaceny,“ uvádějí odborníci z Centra zdraví, výživy a potravin (CZVP), který je součástí Státního zdravotního ústavu (SZÚ). Tyto produkty jsou označovány jako potraviny fortifikované vitamínem D a SZÚ zpracoval podrobně jejich nabídku na českém trhu:

Potraviny obohacené vitamínem D

  • Pro děti a dospělé jsou v tržní síti dostupné například jedlé tuky (margaríny, tuky na pečení, oleje), výrobky na rostlinné bázi (nápoje, dezerty, alternativy jogurtů, smetany), mléko, jogurtové nápoje, výrobky z obilovin (snídaňové cereálie, tyčinky), kakao. Většinou se jedná o výrobky větších potravinářských firem.
  • Fortifikační strategie je založena na dobrovolné iniciativě, není povinná. Spektrum těchto potravin ale není tak široké, jako je k vidění například v amerických obchodních řetězcích, kde se můžeme setkat i s obohacenými džusy, sýry, těstovinami aj. výrobky.
  • Na trhu ještě existují produkty pro populační skupinu našich nejmenších, které musí být vitamínem D fortifikovány povinně, na základě legislativního předpisu. Jedná se o výživu určenou kojencům a malým dětem (počáteční a pokračovací kojenecká výživa a obilné příkrmy s přidanou potravinou bohatou na bílkoviny, které se připravují obvykle přidáním vody, tzv. obilno-mléčné kaše).
  • Do ostatních obilných příkrmů pro nejmenší (tj. prosté obiloviny – např. obilné kaše, které se připravují přidáním mléka/vody; těstoviny; suchary a sušenky) smí být vitamín D přidáván.
  • Do tzv. jiných příkrmů pro kojence a malé děti (tj. ovocné příkrmy – výživa, přesnídávka, pyré, dezert; ovocné příkrmy s jogurtem, tvarohem nebo jiným vhodným mléčným zakysaným výrobkem; ovocno-obilné příkrmy; ovocno-zeleninové příkrmy; zeleninové příkrmy a polévky; maso-zeleninové příkrmy a polévky; masové příkrmy; nápoje na ovocném, zeleninovém základě nebo na základě jejich směsi a ovocné nebo zeleninové koncentráty) se vitamín D přidávat nesmí.
  • Množství přidávaného vitamínu D je stanoveno v legislativě.

Zdroj: SZÚ – Víte, že potravin obohacených vitaminem D není na trhu mnoho?

Jak zvýšit příjem vitamínu D

Odborníci doporučují pravidelnou konzumaci tučných ryb, avšak upozorňují, že tradiční kapr mezi příliš bohaté zdroje nepatří. Dobrým zdrojem jsou mořské ryby, třeba makrela a losos. „Zařazujte ale i další přirozené zdroje vitamínu D jako vejce, mléko a mléčné výrobky do svého jídelníčku. Alespoň v zimním období preferujte fortifikované verze výrobků. I když jsou o něco dražší, investice do vašeho zdraví se jistě vyplatí,“ píší Svatava Bischofová a Jiří Ruprich a dodávají, že by na trhu rádi viděli širší paletu fortifikovaných potravin za přijatelné ceny. „Především pro starší osoby, které mají větší potřebu vitamínu D, by to byl bezva příspěvek k udržení zdraví.“ Cena například fortifikovaného mléka je přibližně dvakrát tak vysoká než u neobohaceného mléka, podle odborníků však vysoká cena fortifikovaného mléka není příliš opodstatněná: „Cena samotného vitamínu D k fortifikaci je nízká, méně než dva haléře na litr mléka při dávce 0,75 μg/100 ml. Technologie fortifikace ale musí být pod kontrolou.

Dostatek vitamínu D má řadu zdravotních benefitů, například zvýší odolnost organismu. Jak jste na tom, můžete zjistit pomocí laboratorního vyšetření.

Zařazení doplňků stravy s vitamínem D je dle odborníků také možnou variantou. „Nejste-li si jisti, konzultujte situaci s kvalifikovanou osobou (lékař, farmaceut, nutriční terapeut) a dodržujte doporučené dávkování. Předávkování je možné, pokud konzumujete současně několik bohatých zdrojů (vitamín D v doplňcích stravy + bohaté zdroje v potravinách, během delší doby). Pokud berete doplněk stravy se stoprocentní denní doporučenou dávkou a současně konzumujete fortifikované potraviny, předávkování nehrozí. Ale v tom případě je to asi zbytečná investice,“ uzavírají odborníci SZÚ.