Hlavní navigace

Chyták: Vejce v různých obalech… ale všechna z klecí

18. 9. 2012

Sdílet

 Autor: Repro Vitalia.cz
Fitness vejce, XXL, cereální, Česká? Všechna jsou stejná v jednom aspektu – typu chovu: v kleci. Je to bohužel velmi běžný způsob prodeje – zahlcovat spotřebitele matoucími informacemi.

Vyznáte se ve vajíčkách v obchodě? Možná máte nastudované popisky a víte, co které číslo na obale či vajíčku znamená, pokud jde třeba o typ chovu nebo o datum snůšky. Jenže podle čeho se nakonec rozhodnete, když na vajíčkách vidíte například informaci, že jsou od slepic krmených cereáliemi? Jsou snad ta vejce proto lepší?

Malá, velká, cereální… ale všechna z klecí


Autor: Repro Vitalia.cz

Co znamená fitness vejce? Těžko říct. Slepice v kleci moc pohybu mít nebude.

Minulý týden naše slepice trochu stávkovaly, zvláště po tom, co pes pročistil jejich řady, a tak nezbylo než zajít pro vajíčka do obchodu. V místní pobočce supermarketu Billa bylo naštěstí z čeho vybírat. Nebo to tak alespoň vypadalo.

V cenovém rozpětí od 22 do zhruba 33 korun za šest kusů se nabízela vajíčka označená na obalech nebo popiskou na prodejním pultě jako česká vejce, vajíčka popsaná jako „vejce s datem snůšky“, fitness vajíčka, vajíčka od slepic krmených cereáliemi (ta vypadala už podle obalu lákavě) a vajíčka XXL.

Jsme zhýčkaní domácí vajíčky, která by asi bylo možné označit za bio a která prostě chutnají lépe, takže jsem chtěla vajíčka dobrá a zároveň od slepic, které jsou chovány v nějakých alespoň trochu slušných podmínkách. Zároveň se mi nechtělo za jedno vajíčko dávat více než pět korun, takže jsem začala bedlivě studovat etikety. A co nevidím – všechna ta vajíčka nabízející se v roztodivných obalech byla do jednoho od slepic z klecí, což bylo uvedeno hodně titěrným písmem, protože to není nic k chlubení, a poznat se to dalo i podle čísla 3 na vejcích samotných.

Přečtěte si: Ve vaječných těstovinách jsou maximálně sušené bílky

Zákazníku, informace si najdi sám

Vajíčka byla, pravda, podle zákona označena správně, ale přece jen – není tohle klamání zákazníka? Vejce se tváří jako kdovíco a člověk netuší, že minimálně z jednoho úhlu pohledu, podle typu chovu, jsou všechna ta vajíčka stejná?

„Billa prodává pouze vejce značená v souladu se zákonem. Jako maloobchodní řetězec nejsme institucí, která by značení vajec nějak ovlivňovala, my pouze respektujeme dané zákony. Konkrétní název produktu, stejně jako jeho obal stanovuje a volí producent, říká mluvčí Billy Gabriela Bechynská. Z našich prodejních zkušeností můžeme potvrdit, že spotřebitelé nechápou značení vajec vždy plně či v dostatečné míře. Na druhou stranu je toto značení dostatečně detailní a spotřebitel, který má o bližší informace zájem, je vždy může snadno vyhledat,“ hodnotí mluvčí.

Sdružení českých spotřebitelů ovšem popsaný způsob nabízení vajec za poněkud nefér považuje. „Příklady, které uvádíte, mohou spotřebitele mást. Je to ale bohužel velmi běžný způsob postupu prodejce jakéhokoliv zboží – zahlcovat spotřebitele matoucími informacemi,“ uvedl Libor Dupal, předseda sdružení. Podle něj by se měl zákazník, kterému by podobná praxe vadila, obrátit na na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci. „Prodejce by měl oprávněnost svých tvrzení v nabídce prokázat, s čímž asi bude mít problém,“ dodal.

Vejce od slepic z posilovny?

Podle zákona totiž nesmí výrobce ani prodejce uvádět zavádějící či klamavé informace, které by vedly k „vyvolávání dojmu, že dotčená potravina má zvláštní charakteristiky, pokud všechny podobné potraviny mají ve skutečnosti stejné charakteristiky.“

Asi nejvíc mě z nabídky nakonec zaujala fitness vejce. Ne, že bych je chtěla kupovat (koupila jsem ta nejlevnější vejce z nabídky toho dne), ale jejich zářivě růžový obal s modrou přelepkou a označení mě zaujaly, a tak jsem se o nich snažila dozvědět něco víc. Z obalu jsem se ale nedozvěděla nic, než že jde o vejce různé hmotnosti a že v nich jsou nějaké vitamíny. Jelikož ale nebylo uvedeno, že právě proto jsou lepší než vejce jiná, usoudila jsem i na základě toho, co o vejcích vím, že podobné vitamíny jsou ve vajíčkách tak nějak přítomny vždy.

Co musí být na vajíčkách?

Povinné údaje na obalech:

  • Jméno nebo adresa podniku, který vejce balil nebo nechal zabalit.
  • Rozlišovací číslo třídírny (např. „CZ 123“) je přiděleno SVS a znamená schválení provozovny, která vejce třídí a balí. 
    POZOR! NEZNAMENÁ TO VŠAK, ŽE PŮVOD VAJEC JE Z TÉHOŽ STÁTU! – viz dále bod Kód producenta na vejci
  • Třída jakosti a hmotnostní skupina
    Vejce se třídí podle jakosti do tříd A a B. Pro maloobchodní prodej jsou určena jen čerstvá vejce třídy A. Vejce třídy B jsou určena pro průmyslové zpracování.
    Hmotnost vejce:
    S = small – do 53 g
    M = middle – 53 až 63 g
    L = large – 63 až 73 g
    XL = extra large – nad 73 g
  • Počet balených vajec
  • Datum minimální trvanlivosti spolu s doporučením patřičného skladování vajec třídy A
  • Metoda chovu nosnic u třídy A
  • Vysvětlení významu kódu producenta uvedeného na jednotlivých vejcích

Povinné údaje na vejcích:

Každé vejce zakoupené v obchodě obsahuje kód řídící se vyhláškou (např. značení 1 CZ 1234 L). Tento kód se skládá ze čtyř částí:

  • První číslice označuje metodu chovu nosnic:
    0 – vejce nosnic v ekologickém zemědělství (bio)
    1 – vejce nosnic ve volném výběhu
    2 – vejce nosnic v halách (na podestýlce)
    3 – vejce nosnice v klecích
  • Kód producenta na vejci – ZJISTÍTE PŮVOD VAJEC:
    CZ – Česká republika
    DE – Německo
    PL – Polsko
    LT – Litva
    NL – Nizozemí
  • Poslední čtyřčíslí znamená registrační číslo hospodářství (chovu) – u vajec z českého chovu je přiděleno SVS.
  • Hmotnost – viz výše údaje na obalech
    Vyhláška dále stanovuje, že vejce třídy jakosti A se uchovávají při nekolísavé teplotě prostředí v rozmezí 5 až 18 °C a že čerstvá vejce lze prodávat nejpozději 7 dnů před uplynutím data minimální trvanlivosti.

Zdroj: Vyhláška č. 264/2003 Sb., komentář: Sdružení českých spotřebitelů

Čtěte dále: Vejce balená v ČR? To vůbec neznamená, že pocházejí z českých chovů

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Pro tištěná i webová média píše od poloviny 90. let. Ve svých textech se věnuje zejména rodinné problematice, výchově dětí, zdraví a životnímu stylu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).