Hlavní navigace

Úraz či nemoc v zahraničí na dovolené? Požadujte refundaci od pojišťovny

1. 8. 2016

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com
Komerční cestovní zdravotní pojištění má mnohé výhody. Jak postupovat, pokud ho neuzavřete, a přesto musíte na dovolené vyhledat lékařskou pomoc?

S „kartičkou pojišťovny“ mohou být potíže

V případě zdravotních potíží během dovolené v rámci Evropské unie je možné uplatnit nároky související s vlastnictvím Evropského průkazu zdravotního pojištění (EHIC), obecně známého jako modrá kartička pojištěnce.

Po jeho předložení by zdravotnické zařízení, které je součástí tamního systému veřejného zdravotního pojištění, mělo náklady zdravotní péče přímo přeúčtovat příslušné zdravotní pojišťovně v ČR. „Je však možné, že navštívíte soukromé zdravotnické zařízení, nebo i zařízení veřejné, které ale k přeúčtování nebude ochotné přistoupit a bude po vás požadovat přímou platbu,“ upozorňuje Oldřich Tichý ze Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP).

Proto se pro případ pobytu v zahraničí doporučuje uzavřít komerční cestovní pojištění.

Výhody cestovního zdravotního pojištění

V celkových nákladech na dovolenou představuje cena komerčního cestovního zdravotního pojištění jen malou položku, ale v případě zdravotních potíží se bohatě vyplatí. Pojištění je doporučeno uzavřít ještě před odjezdem, aby platilo již v okamžiku překročení hranic. Vše lze vyřídit online během několika minut. Můžete si sjednat podmínky vyhovující vaší dovolené, limity a výluky z pojištění je možné přizpůsobit aktivitám, kterým se v zahraničí hodláte věnovat.

Výhodou cestovního pojištění je plné krytí nákladů pojistné události do určité, předem stanovené výše. „V případě úrazu či onemocnění pak kontaktujete zákaznickou linku, kde dostanete konkrétní rady a informace o dalším postupu. Tato asistenční služba funguje čtyřiadvacet hodin denně, samozřejmě v češtině,“ popisuje Oldřich Tichý.

Nemáte cestovní pojištění? Chtějte refundaci

„Jestliže jste cestovní pojištění neuzavřeli a v zahraničí (v rámci EU) jste čerpali nezbytné zdravotní služby, za něž jste zaplatili, můžete po návratu do České republiky podat žádost o refundaci v rámci systému veřejného zdravotního pojištění,“ říká mluvčí VZP.

Žádost je možné podat na kterémkoliv klientském pracovišti dané zdravotní pojišťovny na příslušném formuláři (žádosti včetně informací najdete na webech zdravotních pojišťoven). Součástí každé žádosti o refundaci by měla být lékařská zpráva, respektive faktura, kde jsou uvedeny všechny provedené zdravotnické výkony, a doklad o zaplacení nákladů.

 

„Je ovšem nutné počítat s tím, že o žádosti bude vedeno správní řízení. V praxi to znamená, že k výplatě náhrady dojde s jistým časovým odstupem, po nabytí právní moci správního rozhodnutí,“ popisuje Oldřich Tichý z VZP. Upozorňuje také, že náhrada není vyplácena ve výši dle předložených dokladů, ale vždy musí být vyčíslena podle stanovených pravidel. Klient tedy dostane částku, kterou by za totožné zdravotní služby zaplatila za svého klienta zahraniční zdravotní pojišťovna nebo kterou by zdravotní pojišťovna zaplatila za svého klienta, kdyby byl ošetřen v České republice.

Čí ceník se vám vyplatí, náš, nebo zahraniční?

Pokud se bude jednat o nezbytné zdravotní služby, má klient pojišťovny možnost volby mezi náhradou podle tarifů státu, ve kterém byl ošetřen, nebo podle tarifů českých. Když si zvolí tarify cizího státu, je nutné odeslat žádost o vyčíslení do zahraničí, jelikož česká zdravotní pojišťovna není oprávněna částku k náhradě vyčíslit sama. Doba vyřešení celé záležitosti se pak bude odvíjet podle rychlosti odpovědi příslušné zahraniční instituce. Podle mluvčího VZP se zejména u států jižní Evropy zpravidla jedná o několik měsíců.

Pokud si klient zvolí vyčíslení podle českých právních předpisů, je žádost předána reviznímu lékaři, který na základě uvedených výkonů vyčíslí částku, kterou by zdravotní pojišťovna zaplatila tuzemskému poskytovateli zdravotních služeb, kdyby klient byl ošetřen v České republice.

„V drtivé většině případů tato částka nedosahuje výše vynaložených nákladů, klient ji ale dostane rychleji,“ říká mluvčí VZP. Ke srovnání nákladů vynaložených na ošetření vůči výši náhrady pak dodává, že v mnoha evropských státech je pacient povinen nést část nákladů lékařského ošetření či hospitalizace – tzv. spoluúčast. „Přeúčtování spoluúčasti nepřipadá v úvahu, zdravotnické zařízení bude vždy vyžadovat její zaplacení ze strany klienta,“ upozorňuje.

Zdroj: TZ VZP

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Všeobecné dotazy, připomínky a tipy směřujte na adresu redakce@vitalia.cz.

Tiskové zprávy zasílejte na e-mail press@vitalia.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).