Hlavní navigace

Tlustá dáma varuje před klamavou reklamou

12. 12. 2012

Sdílet

 Autor: Isifa.cz
Sdružení českých spotřebitelů vytáhlo do boje proti nečistým praktikám. Spot připomínající reklamy na „zázračné prostředky na hubnutí“ upozorňuje na nesmyslnost používaných tvrzení.

Sdružení českých spotřebitelů (SČS, http://konzument.cz/) se s krédem „Jen poučený spotřebitel se může účinně chránit“ ve svých aktivitách zaměřuje na vzdělávání různých cílových skupin v různých oblastech ochrany spotřebitelských zájmů a práv.

Sdružení se momentálně zaměřilo na mládež. Právní povědomí této skupiny ve spotřebitelských otázkách je nedostatkové a nedostatečné, uvádí SČS ze svých zkušeností. Je ale celkem zřejmé, že toto povědomí není o moc lepší ani u dospělé populace.

Nekorektní hubnutí: Nenech se klamat, říká spot

SČS navázalo spolupráci s organizací ŠIK CZ – Školním informačním kanálem (www.sikcz.cz). Tento kanál oslovuje co nejširší skupinu mladých lidí prostřednictvím videospotů, které mají preventivní, osvětově-vzdělávací a informační charakter v nejrůznějších oblastech. „Prvním společným komponentem projektu je vytvoření videospotu „Klamavá reklama,“ říká Lenka Bergmannová, projektová manažerka SČS, „včetně metodiky, která slouží pedagogům k bližšímu a podrobnějšímu osvětlení problematiky a tedy ke konkrétnímu výkladu tématu pro žáky a studenty.“

Videospot na téma klamavé reklamy naleznete na http://www.youtube.com/watch?v=4iyHN9OxeRM&feature=plcp.

Reklamy, kampaně a zaručené prostředky, které nás údajně zbaví nadbytečných kilogramů, útočí ze všech stran. Používají mnohdy praktiky na hraně zákona, nebo dokonce již za ní.

K tématu: Další ze zaručených diet mate lidi, navíc je za hranou zákona

Je obtížné se v této nabídce orientovat, výrobků na snadné a rychlé hubnutí je mnoho a některé z nich působí natolik věrohodně, že jim spotřebitel relativně snadno podléhá, uvádí sdružení. „SČS se problematikou nekalých praktik zabývá dlouhodobě a těch se zaměřením na hubnoucí prostředky zvláště. K danému tématu provozujeme speciální doménu,“ upozorňuje Libor Dupal, předseda SČS. Podfukům s hubnutím se věnuje web www.nekorektni-hubnuti.cz.

Možná nevíte, že všechna tvrzení, která ujišťují, že ten či onen doplněk stravy odbourává tuky ve spánku, zabraňuje jo-jo efektu, překonává pocit hladu, či po něm přímo hubnete, jsou nezákonná. Proč? Jednoduše proto, že je nikdo nikdy neprokázal.

Více: Doplňky stravy na hubnutí: Nekupovat, nekupovat, nekupovat!

Proti nepodloženým tvrzením u potravin a doplňků stravy bojuje i Evropská unie, i když ne zcela šťastným a pro spotřebitele užitečným způsobem. Od prosince již je v platnosti legislativa, která ještě více než dosud koriguje možnosti nejrůznějších tvrzení na obalech, nejčastěji se týkají právě efektů na hubnutí nebo zdravotních účinků.

K tématu: Průměrný spotřebitel tvrzením na potravinách nerozumí. Vyzkoušeli jsme to

Osvětový projekt pokračuje spotem na téma reklamace zboží. Jednoduchou formou informuje a vysvětluje, jaká má spotřebitel práva, na co by neměl zapomenout při nákupu, jaké jsou záruční doby zboží nebo jak sepsat reklamační protokol. Videospot na téma reklamace vadného výrobku a služby naleznete na adrese: http://www.youtube.com/watch?v=Mjr3DdQ5teg.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).