Hlavní navigace

Jednoduché tipy proti jarní únavě

Helena Singerová

Jaro je tu a s ním často i jarní únava. Čím podpořit organismus, abychom nebyli celý den malátní? Velkým pomocníkem, nebo naopak škůdcem, je pochopitelně strava.

Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Jak se vám vstává do nových dní? Cítíte se s přívalem slunce svěží a plni energie, nebo naopak častěji pošilháváte po kávovaru, po ránu s vámi není řeč, bouráte do futer dveří, z rukou vám padají věci, možná jste skleslí, unavení a celkově bez nálady? Celé to trvá až do večera, kdy padnete do postele s nadějí, že zítra to bude jinak. Jenže ono nebude, jste v zajetí jarní únavy a možná přemýšlíte, jak z toho ven.

Něco na tom masopustu je

Pojďme se podívat na to, co můžeme pro sebe a své tělo v jarním období udělat. Praktická lékařka Magdalena Záchová doporučuje zaměřit se na podporu jater a žlučníku: „Na počátku jara zásadně nedoporučuji žádné proteinové diety. Játrům potřebujeme ulevit, ne je přetížit. Je vhodné snížit konzumaci masa, alkoholu, těžkých jídel a zpět do svého jídelníčku zařazovat zelené potraviny.“ 

Čím tedy doplnit jídelníček? Kromě potravin bohatých na vitamíny, ke kterým patří například čerstvé ovoce a zelenina, můžeme den začít čerstvou ovocnou nebo zeleninovou šťávou. Do smoothie můžeme zamíchat i ořechy a na jaře nezapomeňte ani na zázvor.

Galerie: Vitamíny v potravinách

Do jídla lze přidávat i naklíčená semínka. „Dobré zkušenosti mám s různými naklíčenými semínky. Mají v sobě ohromné množství vitamínů a minerálů, vysoký obsah enzymů, které podporují metabolismus a dodávají energii,“ doplňuje lékařka.

TIP: Jarní smoothie

Smoothie z mrkve, jablka, zázvoru je na ranní start ideální. Přidat můžete i červenou řepu, která skvěle přispívá k obnově organismu.

Pitný režim je i na jaře důležitý

Jaro je obdobím čištění. Třeba speciálními masážemi můžete podporovat proudění lymfy, ale hlavně myslete na pitný režim. Pokud budete pít především čistou vodu, lépe vypustíte z těla odpadní látky.

Ačkoli býváme na jaře více unaveni, měli bychom se snažit omezit pití kávy. Místo ní lze popíjet bylinné čaje. Skvělý je ostropestřec mariánský. Nebo se v lékárně zeptejte na jaterní směs.

Šetrná pomoc

První pomoc nabízí i homeopatie, šetrná léčebná metoda bez nežádoucích účinků. První pomocí jsou dva léky: Kalium phosphoricum 9CH zmírní únavu z pracovního přetížení a Magnesium phosphoricum 9CH dokáže tělu rychle dodat energii. Dávkování: 5 granulí od každého léku rozpusťte v 0,2 litru čisté vody a popíjejte.

„Těhotným maminkám a dětem, které rostou, doporučuji na jaře Calcareu phosphoricu v nízkém ředění (tj. např. 5CH nebo 9CH, pozn. red.). Vyhnout by se měly naopak ostropestřci mariánskému a detoxikaci jako takové,“ sdílí své tipy MUDr. Záchová a pokračuje: „Děti do šesti let bývají obecně velmi málo unavené. Školáci jsou na tom tíhou povinností již o něco hůř. Dětem, které mají sklon k únavě, podávám preventivně homeopatický lék Silicea 15CH, 2× týdně 5 granulí. Když mají ve škole období zkoušek a písemek, přidávám Kalium phosphoricum 9CH. Máte-li děti, které hodně sportují, přidejte jim do pití Arnicu montanu 9CH. Pokud je dítě dlouhodobě unavené, bude to mít pravděpodobně psychosomatický důvod. Zamyslete se nad tím, zda je u vás doma vše, jak má být. Povídejte si s dětmi, vlezte si k nim večer do postýlky a zeptejte se, jaký měly den. Mnohdy i drobné věci, které se nám zdají banální, jsou pro ně citlivé,“ uzavírá lékařka.

Odborná spolupráce:

MUDr. Magdaléna Záchová

Praktická lékařka, anestezioložka a homeopatka. V ordinaci používá jak klasické, tak alternativní metody léčby, které se velice dobře doplňují.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).