Hlavní navigace

Sušenkárna Momenta: Když pečeme, vůně jde až do kavárny

12. 6. 2018

Sdílet

 Autor: Sušenkárna Momenta
Citronová, čokoládová, levandulová, skořicová a ještě asi tak deset dalších druhů sušenek je ozdobně vyskládáno na pultu malého obchůdku. Nic víc než sušenky zde neprodávají. „Když jsem lidem kolem sebe začala vykládat, že chci otevřít Sušenkárnu, všichni mi tvrdili, že to nemůže fungovat,” vypráví majitelka.

Usměvavá dáma Táňa Kmenta má perfektní účes, však je také majitelkou vyhlášených brněnských kadeřnictví. Na zahrádce kavárny Momenta, kterou provozuje, popisuje, jak se dostala od účesů ke gastronomii.

Z kadeřnictví do kavárny

„Původně jsem měla na Zelném trhu kadeřnictví. Když jsem byla v práci, ráda jsem chodila do kaváren jen tak si sednout a sledovat dění kolem sebe. Bavilo mě pozorovat trh a lidi, co zde nakupují. Připadala jsem si tady jako na dovolené. Napadlo mě proto, že bych měla zvláštní energii tohoto místa víc využít. Během rekonstrukce Zelného trhu jsem se do změn pustila i já a kadeřnictví jsem předělala na kavárnu,“ vzpomíná na přechod z módy do gastronomie podnikatelka.

TIP: V Brně otvírá unikátní tržnice s potravinami

I když první dny kavárny Momenta byly poměrně náročné, Brňané si nový podnik rychle oblíbili. „Chtěla jsem, aby vynikla historie domu, takže zdi jsou omlácené až na kost, aby byly vidět původní malby. Občas zde jsou nezakryté dráty a všechno je to takové hodně technické. Kvůli tomuto interiéru si ale lidé mysleli, že pořád stavíme a nemohli uvěřit tomu, že už máme otevřeno. První dva týdny k nám proto chodilo poměrně málo hostů. Do měsíce se to ale rozjelo,“ říká Táňa Kmenta a směje se. „Ty první dny jsem si říkala, že jestli to půjde takhle dál, tak tu kavárnu můžu zase předělat zpátky na kadeřnictví.“

Kadeřnická křesla a zrcadla se na Zelný trh zatím nevrátila. Místo toho v létě kolemjdoucí láká netradičně pojatá zahrádka, které dominují lavičky s výhledem na Zelný trh, a po celý rok lidé těžko odolávají zákuskům ve francouzském stylu. V roce 2017 byla Momenta vyhlášena jako nejlepší brněnská kavárna v anketě Gourmet pořádané Turistickým informačním centrem.

Sušenky jako luxusní zboží

Táňa Kmenta se ale rozhodla jít ještě dál. Během adventu roku 2017 v ulici přilehlé k Zelnému trhu otevřela Sušenkárnu, kde se sladkým sušenkám dostává stejné péče jako v jiných butikových prodejnách drahé belgické čokoládě.

„Na nápad otevřít obchůdek jenom se sušenkami mě přivedli vlastně zákazníci. Vždycky jsme v kavárně nabízeli tak tři až pět druhů sušenek. Je to ideální sladkost, když nechcete nic velkého, ale máte chuť na sladké. Hosté se čím dál častěji ptali po dalších příchutích sušenek, a tak mně došlo, že je o sušenky zájem. Navíc mně v Brně chyběl obchod, který by se zaměřoval na jednu konkrétní sladkost, jak to znám třeba z Francie,“ vypráví Táňa Kmenta.

Vzhledem k současnému trendu zdravé výživy některé zákazníky může překvapit, že se v Sušenkárně nenabízejí žádné speciální sušenky určené pro vegany, celiaky a příznivce dalších alternativních směrů. Navzdory vzrůstající oblibě bezlepkových potravin má ale Táňa Kmenta se sladkostmi určenými pro celiaky jinou zkušenost: „Začali jsme bezlepkové sušenky péct, protože se po nich lidé hodně ptali. Nakonec se ale ukázalo, že celiaků není zase tolik a ostatní vždycky raději sáhnou po té klasické sušence. Bezlepkové máme ale pusinky, do kterých přidáváme arašídy nebo limetkovou kůru.“

Čerstvé přímo na pult

Sušenkárna se nachází jen pár metrů od kavárny Momenta, kde se všechny sušenky pečou. „Péct začínáme ráno o půl šesté a před devátou neseme do Sušenkárny čerstvé kousky. Kolem poledne pečeme další várku. Někdy se také stane, že nám ze Sušenkárny volají, že mají vyprodáno, tak se hned pustíme do pečení,“ popisuje proces výroby žena, jejíž jméno si Brňané spojí častěji s kadeřnictvím než se sladkými sušenkami. „Výrobna dezertů a sušenek je hned pod kavárnou, což je ohromná výhoda. Když pečeme, tak ta vůně jde až do kavárny. A tomu lidé těžko odolávají.“

Vůně sladkého pečiva Táňa Kmenta využívá ale i v Sušenkárně. Všechny sušenky jsou zde bez nějakých zábran vyskládané přímo před zákazníkem. „Když vejdete do Sušenkárny, cítíte tu vůni. Stačí udělat dva kroky a jste přímo před sušenkami, které tak můžete vnímat všemi smysly. Samozřejmě lidem dáme ochutnat, ať ví, co si kupují. Kdybychom sušenky prodávali zabalené v krabičkách a vyskládané v regálech, určitě by o ně nebyl takový zájem, jako když jsou naaranžované tak, že se dají jíst skoro pohledem.“

Baví ji nové projekty

Inspiraci k tomu, jak povýšit sušenky na luxusní zboží, Táňa Kmenta čerpala v zahraničí. „Než jsme otevřeli, tak jsem se s rodinou vydala na gastro výlet do Belgie, kde jsou podobné obchůdky mnohem častější než u nás. Získala jsem tam hodně nápadů, jak sušenky co nejvíc přiblížit lidem a jaké příchutě vyzkoušet,“ objasňuje majitelka Sušenkárny.

Kromě patnácti druhů sušenek malý obchůdek také láká na skutečnost, že se nachází v nejstarším brněnském domě. Táňa Kmenta má ale ještě v čerstvé paměti, jak jí toto privilegium během zařizování Sušenkárny komplikovalo život: „Sedm měsíců mi trvalo, než jsem získala všechna povolení od památkářů, hasičů a od dalších úřadů. Člověk by si myslel, že když už jsem nějaké provozovny rozjela, budu mít zkušenosti a nic mě nedokáže překvapit. Vždycky však celý proces trval tak maximálně tři měsíce. Protože jde ale o nejstarší památkově chráněný dům v Brně, všechno bylo složitější. A že to bude trvat víc než půl roku, jsem vážně netušila,“ popisuje majitelka Sušenkárny nástrahy, na které při svém podnikání naráží. Zároveň je ale z jejího vyprávění znát, že se hned tak něčím nenechá zaskočit. „Já jsem takový rozjížděcí typ. Vždycky něco rozjedu, potom to někomu předám a vrhnu se do dalšího projektu. Myslím, že Sušenkárnu se mně pomalu daří předat, a teď už nosím v hlavě další projekt. Tak doufám, že to vyjde.“

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Cestovatelka a publicistka. Na svých cestách se zaměřuje především na poznávání místní gastronomie a foodie trendů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).