Chyby, které kazí správnou chůzi s trekingovými hůlkami

Trekingové neboli také trekové hole mají mnoho předností. Při chůzi pomohou zapojit efektivně horní část těla, mají tak vliv na kardiovaskulární systém i na odlehčení pohybového aparátu, zejména pak na páteř. Jak je dobře vybrat a používat?

Přemýšlíte o tom, že byste si pěší turistiku trochu obohatili? Zkuste už pár let velmi oblíbené trekingové hole. Nejedná se totiž jen o módní vlnu. Takzvaná severská chůze je pro naše tělo skutečně velmi přínosná. Jak ale chodit správně? O základních pravidlech jsme si povídali s fyzioterapeutkou Michaelou Jakubcovou.

Nordic walking a trekingové hole

Nejprve si řekněme něco k terminologii. Pletou se vám pojmy nordic walking a trekingové hole? Jak je rozeznáme? Ty první jsou většinou vyrobeny z jednoho kusu. Kdežto trekingové hole jsou tvořeny teleskopickým tělem, díky čemuž je u nich možné nastavit délku. Tuto funkci je dobré používat zejména v nejrůznějším terénu – při chůzi z kopce či do kopce. U obou variant ale platí pro chůzi stejná pravidla, na která se společně podíváme.

Termín nordic walking se poprvé objevil ve Finsku v roce 1988, kde dnes tuto sportovní chůzi provozuje skoro každý a postupem času se rozšířila po celé Skandinávii i dále do Evropy. Asi vás nepřekvapí fakt, že se tento sport vyvinul z lyžařského běhu a například biatlonisté mají nordic walking zahrnutý do své letní přípravy. Historie tohoto sportu je ale mnohem starší, vždyť už od počátků lidstva používali lidé nějaký klacek či hůl při zdolávaní terénu jako oporu.
Pokud tedy stále váháte, zkuste se domluvit s partnerem, kamarádem či kamarádkou a vyjít třeba ve dvou. Lidé si také často myslí, že trekingové hole jsou spíše pro důchodce. To je ale hloupost, naopak, po celém světě je tento sport oblíbený napříč všemi generacemi, takže se rozhodně stydět nemusíte.

Proč bychom tuto aktivitu vůbec měli provozovat? „Chůze je lidskému tělu nejpřirozenější pohyb. Výhoda použití holí spočívá zejména v zapojení horní části těla při chůzi a zefektivnění pohybu. Zásadní je vliv na kardiovaskulární systém. Dochází k rozproudění krve v celém organizmu. Trekingové hole mají také vliv na odlehčení pohybového aparátu, zejména pak na páteř,“ vysvětluje Michaela Jakubcová.

TIP: Běhat o holi? Ne, s holemi. Nordic running sníží zátěž

Chůze s trekingovými neboli také trekovými holemi je podle oslovené odbornice vhodná v podstatě pro kohokoliv. „Rozhodně ano, jako jedna z mála sportovních aktivit je doporučována odborníky pro člověka jakéhokoliv věku, kondice, a to i se zdravotním omezením,“ popisuje fyzioterapeutka s tím, že tyto pomůcky jsou často využívány i v rámci rehabilitace. A to po úrazech, kdy pomáhají při přechodu z kompenzačních pomůcek, jako jsou například francouzské hole.

Výběr holí a jejich nastavení

Jak si ale vybrat správné hole? Nebojte se, žádná věda to podle odbornice není. „U výběru holí by se měl člověk zamyslet, v jakém terénu je bude používat. V případě, že se jedná o začátečníka, který bude například volit nižší a střední intenzitu chůze, postačí levnější varianta. Naopak u sportovce, který chce chodit s holemi například do hor, je lepší si připlatit. Při výběru holí nesmíme opomenout rozmezí výše holí, která je přizpůsobitelná výšce daného člověka. Na to existují tabulky,“ vysvětluje fyzioterapeutka. Konkrétní výrobci uvádějí údaje přímo ke svým produktům, obvykle naleznete online kalkulačku na webu prodejce či výrobce, parametry se liší podle daného typu holí, postavy i pokročilosti.

Bez správné výšky holí by totiž byla chůze spíše utrpením a místo příjemné vzpomínky na procházku by vás večer bolelo celé tělo.

Nesmíme být v křeči

A jak správně vykročit na svou první procházku? Obecně je základní délka holí určena pro chůzi po rovině, do kopce se hole zhruba o pět až deset centimetrů zkracují podle sklonu svahu, naopak při cestě z kopce nastavujeme hole o pět až deset centimetrů delší. „Před prvním vykročením je lepší zhlédnout instruktážní videa, kterých je na internetu mnoho, a nastavit si vhodnou výšku holí, to je zásadní. Špatná výška holí má na naše tělo neblahé účinky. Také bychom si měli dát pozor na to, že technika chůze se liší podle typu terénu,“ doporučuje Michaela Jakubcová s tím, že podstatné je chodit rovně. Ramena pak musíme mít stále lehce před tělem. „Nesmíme být v křeči. Pohyb s holemi by měl být zcela uvolněný,“ říká fyzioterapeutka.

Chyby, které kazí správnou chůzi s trekingovými hůlkami

  • chybná výška holí
  • pokládání hole před úroveň chodidla
  • špatný úchop hole
  • zalamování zápěstí
  • tělo v křeči, neuvolněné pohyby
  • ohnutá ramena a/nebo záda

Trekingové hole pomáhají udržovat stabilitu a šetří naše klouby. Během chůze totiž zapojujeme celé tělo. „Předtím, než vykročíme, je dobré se ještě alespoň deset minut procvičit. To bychom ale měli dělat před každou sportovní aktivitou,“ podotýká Michaela Jakubcová. Nejlepší je dát si „trekovou hůl“ horizontálně za záda a udělat alespoň deset dřepů. Nezapomeňte si klasicky protáhnout i zádové svaly a nohy. Pro nějaký efektivní výsledek je pak dobré chodit spíše svižnější chůzí, samozřejmě jen pokud vám to zdraví dovolí. Během chůze také pamatujte na to, že musíte mít vzpřímená ramena a páteř. Díky holím bude váš krok lehčí a jistější.

Skvělé také je, že tomuto sportu se můžeme věnovat po celý rok, tedy i v zimě, kdy se díky opoře holí můžeme vyhnout nepříjemným pádům. Samozřejmě i při této aktivitě dělají lidé nejrůznější chyby, a proto je důležité vědět, jak hole správně používat. „Jedna z nejčastějších chyb je pokládání trekingové hole před úroveň chodidla. Častým neduhem začátečníků je také špatný úchop hole a zalamování zápěstí,“ říká fyzioterapeutka.

TIP: Bosé boty obujete a už nechcete jinak

Odborná spolupráce:

Bc. Michaela Jakubcová

Vystudovala obor fyzioterapie na Fakultě zdravotnických studií Západočeské univerzity v Plzni. Ve své profesní praxi se věnuje léčbě pohybového aparátu zejména v lázeňských hotelech a soustavně sleduje v oblasti fyzioterapie nové účinné metody a trendy.

4 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 23. 11. 2017 13:55