Hlavní navigace

Seriál o víně: Jak pijí Češi?

2. 9. 2009

Sdílet

Hrdě se hlásíme ke své pivní tradici. Ve spotřebě piva na osobu jsme dokonce první na celém světě. Jak to ale máme s vínem? Jaký k němu máme vztah? Roste jeho spotřeba? Máme raději bílé nebo červené? Kolik jsme ochotni za víno zaplatit a kde ho kupujeme?

Na začátek mám pro vás dobrou zprávu. Spotřeba vína v Česku trvale roste už několik let. Každý Čech vypije v průměru 18,5 l vína na osobu, vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu. Sice máme co dělat, abychom dohnali vinařské velmoci jako je Francie nebo Itálie, ale zájem o víno se u nás zvyšuje. Jak roste naše životní úroveň, lépe jíme a více si vybíráme, co budeme jíst, tak máme i větší zájem o víno. Navíc začínáme být poučenějšími spotřebiteli. Jednoduše řečeno, nespokojíme se s každým vínem. Ale stále jsme jen na začátku cesty za kvalitním vínem.

Cena je až na prvním místě

Vinařský fond České republiky udělal průzkum spotřebitelského chování v oblasti vína. Ochutnávku z velkého výzkumu vám nyní přináším. U Čechů stále platí, že nejvíce kupují vína do 100 Kč za láhev. Je to příliš málo nebo už moc? Vrtalo mi to hlavou, a tak jsem se zeptala samotných odborníků, tedy vinařů. Jaké jsou jejich zkušenosti?

vinice

Nákup „levného“ vína nemusí být nutně špatně, i když i tady je třeba obezřetnosti. Jen těžko objevíte poklad v litrové lahvi za 50 Kč, která nese označení Moravský kahan. „Bohužel, i když jsou už spotřebitelé poučení, že dražší víno je většinou lepší, nakonec sáhnou po tom levnějším,“ popisuje Marek Špalek, vinař a ředitel Nového Vinařství. Podle něj je na trhu dost dobrých a levnějších vín, ale jejich cena nesmí klesnout pod magickou hranici stokoruny. „Jinak je to opravdu podezřelé,“ dodává. Jiří Hort, ředitel společnosti Víno Hort, je k levným vínům smířlivější. „Myslím si, že už od osmdesáti korun můžete objevit dobré a kvalitní víno. Ale neplatí to automaticky,“ říká.

Poměr mezi „levnými“ a „drahými“ není ale v cizině výrazně jiný. „I v zahraničí se pijí z osmdesáti procent běžná a konzumní vína bez osobitého výrazu, tedy ta levnější do sto korun. Zbylých dvacet procent jsou vína vysoce kvalitní, která nabízejí detail, nuance, krásu, osobitost a neopakovatelný charakter,“ vysvětluje Miroslav Kovács, technolog a majitel Vinařství Kovács. Podle něj není jediný důvod, proč k běžným příležitostem nekoupit levné víno a klidně jej míchat se sodovkou.

Nejčastěji do supermarketu

S oblibou „levných“ vín souvisí také to, že nejčastějším místem nákupu je v Česku supermarket. Důvody jsou jasné, supermarkety jsou blízko, snadno dostupné a zákazníci tam jezdí na pravidelné nákupy potravin. Proto do košíku přidávají i nějakou tu láhev. Jenže supermarket zdaleka není ideálním místem pro nákup vína. Dobré víno potřebuje péči, správné skladovací podmínky a také dostatečný zákaznický servis. To české supermarkety nejsou schopny nabídnout. Jenže většina zákazníků takový servis neočekává, postačí jim, když nemusí pro víno nikam složitě jezdit.

Nový  Přerov, trať Na Štěrkách

„V supermarketu kupujete zajíce v pytli. Nemůžete víno ochutnat a nevíte, jak bylo víno skladováno. Nikdo vám nezaručí, že víno dostalo takovou péči, jakou by mělo,“ varuje Jiří Hort. V supermarketu navíc nemůžete očekávat servis ze strany prodavačů. Většinu personálu totiž tvoří neškolení brigádníci.

Ale musí být víno v supermarketu nutně špatně? Záleží na tom, jaká máte očekávání. „Nákup vína v supermarketu není automaticky chybou. Pokud většina spotřebitelů dává přednost levným konzumním vínům, tak jim supermarket postačí. Podle mě nejde jen o cenu, ale také o pohodlnost zákazníka,“ je přesvědčen vinař Kovács. Spotřebitelé by si měli uvědomit, že vinařské firmy, které produkují vysoce kvalitní vína, v drtivé většině případů nejsou k nalezení v supermarketech, ale ve vinotékách, ve svých vinařství nebo prostřednictvím svých obchodních zástupců. „Tato menší skupina zákazníků má garantované originální, netuctové víno spolu s perfektním servisem,“ doplňuje.

Za nákupem vína v supermarketu lze podle Marka Špalka také hledat to, že spotřebitelům nic jiného nezbývá. „Je to důsledkem přihlouplé obchodní politiky, kterou nám řetězce vnutily. Svoji kapitálovou silou likvidují menší živnostníky a lidem pak nezbývá nic jiného, než chodit do supermarketů. Rád bych se znovu dočkal více míst, kde při nákupu vína dostanu i vlídné slovo od prodavače. To mi v obrovských nákupních halách schází,“ říká vinař.

Bílé nebo červené?

Češi už tradičně dávají přednost bílému vínu před červeným, nejmenší oblibu u nás má růžové. Může za to jen skutečnost, že se u nás tradičně lépe daří bílému vínu nebo je za tím něco jiného? Svůj podíl na chuťových preferencích má překvapivě i móda.

ruzove-vino

„V celém světě roste zájem o lehká svěží a ovocná vína. Příkladem je Francie, zde se tradičně nejvíc pije červené, ale bílé víno předběhlo růžové, jehož obliba se zvyšuje,“ popisuje Jiří Hort. Sám si myslí, že i u nás se změní poměr mezi víny a růžové předstihne červené pro svou svěžest a lehkost. S tím souhlasí i Marek Špalek. „I v České republice se mění životní styl. Lidé nechtějí být unavováni těžkými alkoholickými víny, nýbrž osvěžováni lehkými nízkoalkoholickými víny. A to jim splní především vína bílá,“ je přesvědčen vinař.

Jinak se na preference při nákupu vín dívá Miroslav Kovács. Podle něj je názor, že se u nás dají vyrábět pouze kvalitní bílá a růžová vína všeobecným klišé. „Myslím si, že znalý zákazník si po uváženém výběru dokáže vybrat i velká a krásná červená vína z jihu Moravy. Naše vinařství navštěvuje mnoho znalých a zkušených zákazníků ze zahraničí a těší mě jejich překvapení nad vysokou kvalitou našich červených vín, jejich osobitostí a ovocnou vůní. Takže milí zákazníci, není na místě úzkoprsost a strach, nebojte se vyzkoušet a dejte na svůj názor, nebuďte manipulováni,“ říká.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autorka je už od dětství velmi zvědavá a neustále se ptá, proč něco tak je nebo není. Miluje vaření a výpravy za chutěmi a vůněmi.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).