Upřímně řečeno – je to problém téměř od samého začátku. Avšak nejsou trhy jako trhy – na některých překupníky nenajdete.
Upřímně řečeno – je to problém téměř od samého začátku. Avšak nejsou trhy jako trhy – na některých překupníky nenajdete.
K oživení tradice farmářských trhů u nás došlo před necelými deseti lety. A již od té doby se na řadě míst v rozporu s podstatou takových trhů, kterou je prodej lokální domácí zemědělské a potravinářské produkce, prodává zboží zahraničního původu nebo výrobky z průmyslových potravinářských podniků, které nemají s farmářskou produkcí nic společného. Není tomu tak ale zdaleka všude.
Již v minulosti jsem nesčetněkrát upozorňoval, že „nejsou trhy jako trhy“ (například v článku Paraziti na dobrém jméně farmářských trhů) a že nakupující by si měli všímat, kdo je jejich organizátorem a jaké jsou podmínky prodeje zboží na takových akcích. A také, že garancí prodeje výrobků od konkrétních zemědělců, sedláků, pěstitelů a chovatelů z naší země jsou místa, jejichž organizátoři jsou sdružení v Asociaci farmářských tržišť ČR (AFT) řídící se (a opravdu tomu tak je) etickým kodexem, který mimo jiné prodej zahraniční a překoupené produkce zakazuje.
Asociace má přitom vlastní webovou stránku (www.aftcr.cz), takže není problém zjistit, o která místa a s jakými podmínkami prodeje jde. Není tedy pravda, jak sdělují některá naše média, že „z farmářských trhů mizí farmáři“ (29. 6. 2018, Hospodářské noviny), pokud jde o trhy, které skutečně farmářskými trhy jsou. To ovšem většinou nejsou.
Řada prodejních míst vzniká především kvůli byznysu a také snaze různých politiků otevíráním nových „trhů“ získat politické body tím, že občanům tento způsob prodeje ve své lokalitě nabídnou.
TIP: Sbohem, Jiřáku. Zneužívání farmářských trhů pokračuje
Tím spíše se ale opětovně vrací otázka nějakého odlišení prodeje autentických potravin od autentických prodejců pro zákazníky trhů – současná legislativa to ale neřeší. Jedinou cestou tak je, aby byl do podmínek provozování farmářských trhů začleněn etický kodex AFT, což je ale právě věcí lokálních politiků. A ti k tomu buď nejsou ochotní, nebo o nějakém etickém kodexu nic nevědí.
Ve vlastním zájmu by ale měli spotřebitelé dávat nákupu na trzích sdružených v AFT přednost, neboť tím podpoří naše zemědělce, a ne nezemědělské překupníky.
Druhou možností také je nakupovat lokální potraviny a zemědělské produkty od zemědělců přímo na jejich farmách, v rámci takzvaného prodeje ze dvora. Stále více lidí tak činí, stejně tak jako se rozšiřuje počet farem s prodejem ze dvora, což může být také jedním z vedlejších důvodů, proč někteří zemědělci prodávat své výrobky do měst nejezdí.
Jak ale připomíná Jiří Sedláček ze společnosti Archetyp, která je mimo jiné také zakladatelem AFT, pro většinu zemědělců jsou farmářské trhy jediným a nejdůležitějším místem pro odbyt jejich produktů. Archetyp také na svých trzích nepociťuje klesající zájem zemědělců.
„Je tomu spíše naopak, třeba v současné době sklizně ovoce a zeleniny nemůžeme ani zdaleka všechny zájemce o prodej na farmářských trzích uspokojit, i když by si to mnozí zasloužili,“ konstatuje Jiří Sedláček. Mluví přitom především o pražské Náplavce na Praze 2, kterou Archetyp léta provozuje. Právě Archetyp přitom stál za historicky první studií zpracovanou pro pražský magistrát v roce 2006, která odůvodňovala vznik farmářských tržišť v hlavním městě a vytipovala pro ně také vhodné lokality.
Úplně první farmářské trhy v ČR (které se ale tak ještě nejmenovaly) vznikly ale ještě dříve, pod patronací Sdružení za sebevědomé Tišnovsko v Tišnově u Brna. A předchůdcem prodejů ze dvora byl projekt Františka Němce s názvem „Najdi si svého farmáře“, který si později přivlastnilo ministerstvo zemědělství, tak jako si pojem „farmářské trhy“ přivlastňuje řada subjektů, jejichž pojetí ale tento pojem poškozuje.
TIP: Zneužívá McDonald's úspěchu farmářských trhů?
Miniexkurze do historie farmářských trhů v ČR může být přitom na první pohled nezajímavá – ukazuje však, kdo to myslel a myslí s identitou prodejů zemědělských produktů a potravin z Česka skutečně vážně a kdo si na to jenom hraje. V tomto smyslu platilo a stále platí, že na skutečných farmářských trzích překupníky nenajdete – jen musíte vědět, které že to jsou. Což evidentně dosud neví ani většina spotřebitelů, ani většina politiků, ani většina médií.
Galerie: Problémy na farmářských trzích v roce 2017
Agrární analytik, novinář na volné noze se zaměřením na zemědělství, potravinářství a životní prostředí.
Internet Info Vitalia.cz (www.vitalia.cz)
Chytře na život. ISSN 1802-8012
Copyright © 2009 – 2019 Internet Info, s.r.o. Všechna práva vyhrazena. Vitalia.cz využívá zpravodajství ČTK