Hlavní navigace

Proč oběti šikany mlčí

18. 2. 2016

Sdílet

 Autor: Shutterstock.com
O šikaně učitelky žáky referovaly nejen bulvární deníky na prvních stranách. Jak se něco takového může stát, ptáte se? Přiznat, že jsem obětí šikany, bývá těžší, než ji snášet.

Čtenáři spadl kámen ze srdce po sdělení ředitelství mediálně proslavené průmyslovky. Kdepak, co vás to napadá – není přímá souvislost mezi úmrtím uštvané dámy a řáděním tamních (převážně) nezletilců. Při šikaně jde o narušení sebehodnocení, rafinované, vědomé, agresivní lámání charakteru osobnosti. Jsou i další traumata. Psychický stres může být posléze somatizován. Zhorší fyzické zdraví… a následky mohou být fatální.

Čtěte více: Šikana i mobbing mají důsledky jako fyzické násilí

Poznatky o šikaně stárnou. Donedávna bylo poukazováno na její bujení především v nelákavých, nevlídných osobnostní růst nijak nepodporujících prostorách. A hle – inkriminovaná škola působí moderně a málem útulně.

Lotři a jejich oběti

Šikanování je agresivní jednání probíhající s cílem získat pocit převahy a různé výhody. Dále jde o úsilí o dominanci – jak nad týraným, tak nad celou skupinou. Tou mohou být jak kamarádi šikanovaného, tak i druhové tyrana.

Aktivita je formou odreagování, zažehnání nudy a přináší perverzní uspokojení. Vyloučit nelze ani motivaci odplatou či touhou po zadostiučinění v souvislosti s minulými křivdami. Prastaré přísloví dí: Trp, kozáče, budeš atamanem.“ Trpět pak budou jiní, a navíc právě já jim ukážu, jak život není peříčko.

Jde o jednání agresivní, nezákonné a oběť ponižující. Bývá tolerováno či úmyslně přehlíženo okolím i nadřízenými osobami. Důvodem bývá pohodlnost a snaha nenarazit. Objevit se může i škodolibost. Skupinu může tzv. falešnou solidaritou stmelovat. Může mít i charakter rituálu předávaného vždy mladší generaci tzv. bažantů.

Osobnost šikanujícího

Typické jsou narcistní tendence, nevhodně kompenzované pocity méněcennosti, sadomasochistické sklony.

Může jít o prapodivnou parakompenzaci. Namátkou příjemnější, než uvědomění své mizerné znalosti angličtiny, může být namluvit si pocit – jsem king… i učitelka (jež žila patnáct let v Anglii) se přede mnou třese.

K tématu: Šikanuje retard i génius

Nicméně žáky může ve škole šikanovat i učitel. A snad si to ani neuvědomovat. Hovoří se pak o následujícím jevu.

Pedagogický sadismus

Typický je nadměrný důraz na poslušnost, disciplínu, naprostou kázeň. Potrpí si na vnější projevy disciplíny. S jistým pochopením a nadhledem tu lze vzpomenout na pana učitele z filmu Obecná škola.

V rodinách, z nichž tito výtečníci pocházejí, bývá předávána štafeta stresu. Rodiče stresují své děti a ty hledají ventil…

Šikanují jak lidé z nižších, tak z vyšších vrstev. Citové strádání je možné tam i onde.

Osobnost oběti

Často to bývá osoba nějakým způsobem handicapovaná. Namátkou: malý, slabý, chudý, tzv. náplava, poněkud zadrhávající v řeči.

Podstatná tu bývá okolím neakceptovaná odlišnost. Ani bílá vrána to v hejnu černých nemá snadné.

Častěji šikanují muži. Byly ovšem zaznamenány i příklady šikany dívek dívkami – na internátech. Odpůrce teorie o nevinném dětství Sigmund Freud by zřejmě pokýval hlavou nad nedávno publikovanými případy šikany v mateřských školách. Laik žasne, co vše si dovolí někteří předškoláci. Na studenty Oxfordu i jiných elitních britských středních a vysokých pohlížíme s jistým respektem. O šikaně vrstevníky ovšem vědí své.

Přiznat, že jsem obětí šikany, bývá někdy subjektivně těžší, než ji snášet. Obzvlášť těžké to je pro osoby, u nichž bývá předpokládána jistá autorita.

Společenský kontext šikany

Jednání je pravděpodobnější v byrokratických, neosobních systémech. Tam, kde nejsou neformální vzory. Nahrazují je fráze a předstírání. Za laboratoř projevů šikany bývají považovány některé věznice.

Na počátku článku je zmínka o perverzním uspokojení pachatele šikany. Jeden z významných sexuologů již před lety napsal: Vyskytuje-li se sadisticky založený sexuální deviant v postavení, v němž má nějakou moc nad druhými lidmi, může se stát zdrojem jejich značného utrpení…“

Čtěte dále: 10 druhů psychopatů

V našich školách působí metodici proti šikaně. Na tohle téma existuje mnoho literatury. Byla uspořádána i mnohá školení. To nejpodstatnější lze shrnout velmi stručně: Pryč s naučenou bezmocností. Netajit, co se děje. Hledat tak dlouho – až najdu, kdo ví, co dělat a jak postupovat proti zlu.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

PhDr. Tomáš Novák – poradenský psycholog, autor řady článků a knižních publikací.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).