Hlavní navigace

Cvičení je účinnou prevencí osteoporózy

Tereza Víchová

Řídnutí kostí trápí až milion Čechů, každou třetí ženu a pátého muže. Příznaků si nevšimnete, dokud si něco nezlomíte. A k tomu stačí minimální náraz nebo upadnutí. Dá se „tichému zloději” kosterní hmoty bránit prevencí?

Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Pokud jste třeba pacientem s onemocněním štítné žlázy, v určitém věku a při určité anamnéze vás ošetřující lékař automaticky posílá na tzv. denzitometrii. Tedy vyšetření, které zjistí, jak „husté“ jsou vaše kosti. Ale co když nejste v žádné rizikové skupině a prostě se jen staráte o své zdraví a nechcete si třeba na náledí lehce zlomit nohu v krčku?

„V rámci prevence a léčby osteoporózy je ideální jakýkoli pohyb ve vzpřímené poloze proti gravitaci – běh, chůze, populární nordic walking, tanec nebo cvičení s vlastní vahou, jako například jóga či pilates,“ říká Iva Bílková, hlavní fyzioterapeutka pražské Fyziokliniky. „S výběrem vhodné aktivity může pomoci fyzioterapeut, ovšem vůle a ochota hýbat se alespoň půl až tři čtvrtě hodiny čtyřikrát týdně závisí na pacientovi.“

Osteoporóza

Onemocnění projevující se řídnutím kostní dřeně. Kosti se tak tenčí, snesou menší zátěž a stávají se náchylnější k deformacím a zlomeninám. Více v katalogu nemocí na téma osteoporóza.

Vyšetření není jednoduché

Zpět k vyšetření. Ať už se hýbete, nebo ne, třeba chcete zjistit, jak na tom vaše kosti jsou. Úplně jednoduché to není, jak potvrzuje Iva Bílková:

„Klinickým vyšetřením se rozumí zjištění zdravotní anamnézy, výšky, hmotnosti, subjektivních obtíží jedince. Biochemické vyšetření zahrnuje odběr vzorku krve pro zjištění mimo jiné hladin minerálních látek (vápníku a fosforu), hladin hormonů, vitamínu D apod. Dalším biochemickým vyšetřením je i rozbor moči. Neméně důležitou metodou je vyšetření skeletu rentgenem, kde jsou však změny patrné až při pokročilém stadiu osteoporózy.“

Denzitometrie – od koho?

Tzv. denzitometrické vyšetření, které funguje na bázi rentgenu nebo ultrazvuku, vám může předepsat ošetřující lékař těchto oborů: revmatologie, ortopedie, traumatologie, vnitřní lékařství, gynekologie, endokrinologie.

Pokud se zatím „jen zajímáte“ a žádné potíže vás netrápí, radí Iva Bílková prostudovat údaje Společnosti pro metabolická onemocnění skeletu, která má na svých internetových stránkách zveřejněná kritéria pro denzitometrická vyšetření

„Vždy je vhodné se informovat u své zdravotní pojišťovny, zda například neposkytuje bezplatný preventivní program pro danou diagnózu,“ doplňuje Iva Bílková.

Osteoporóza v zrcadle

Rozvíjí se u vás osteoporóza? „Mnoho lidí své problémy mylně pokládá za přirozený projev stárnutí. Zakulacující se záda, snížení výšky postavy i o tři centimetry, bolesti páteře a dlouhých kostí nebo potíže při hlubokém nádechu do břicha nepovažují za podstatné a přehlížejí je. Včasná diagnostika přitom výrazně napomáhá zpomalit nebo zastavit progres nemoci,“ upozorňuje na varovné příznaky fyzioterapeutka.

Nejvyšší čas něco dělat. Lékaři výše uvedených specializací vám mohou pomoci léky, které tlumí odbourávání kostní hmoty, a také těmi, které zvyšují její novotvorbu. Sami od sebe ale můžete změnit jídelníček a zaměřit se na cvičení. Praktické tipy najdete ve fotogalerii:

Cvičením proti rozvoji nemoci

„V oblasti fyzioterapie se léčba osteoporózy zaměřuje na techniky měkkých tkání pro uvolnění napětí těchto struktur, korekci držení těla a uchování nebo zlepšení pohybových funkcí,“ vysvětluje Iva Bílková. „To je například aktivace svalů osového orgánu, korekce svalové dysbalance, posílení svalové síly.“

Lidověji řečeno se pracuje na tom, abyste měli správné držení těla. Fyzioterapeut s vámi bude trénovat techniky pro uvolnění napětí měkkých tkání a zlepšení pohybových funkcí a koordinace. Díky tomu také budete umět „šikovně upadnout“, což se určitě hodí.

„Všechny techniky ulevují od bolesti a jsou vhodnou prevencí proti pádům a zlomeninám,“ doplňuje Iva Bílková.

Moderní postupy zamávají rozpočtem

Cvičení můžete doplnit rázovou vlnou, ta ale není hrazená zdravotní pojišťovnou. „Jedno ošetření stojí mezi 1300 až 4000 Kč dle pracoviště, které vlastní fokusovanou rázovou vlnu,“ udává přesné údaje Iva Bílková. „Dle studií byla stimulace novotvorby kostní tkáně podpořena už jednou aplikací, ale osobně bych doporučovala například čtyři až šest sezení.“ Součty jsou pak jednoduché, peněz vás to bude stát dost.

Smutná fakta o osteoporóze

  • Osteoporózou trpí 7–10 % světové populace, převážně starších ročníků.
  • Léčeno je odhadem jen 10–20 % nemocných.
  • Překvapivé zlomeniny bývají v pokročilém věku strašákem, zbavují pacienty soběstačnosti a velmi snižují kvalitu života.

Zdroj: Státní zdravotní ústav     

„Terapie rázovou vlnou se hodí kdykoli pro všechny pacienty kromě onkologických, kde hrozí současné stimulace rakovinných buněk v okolí kyčle,“ dodává fyzioterapeutka. „Samozřejmě, kdo má osteoporózu teprve v začátku, tomu se hustota zlepší lépe, než když je někdo těsně před zlomeninou.“

Studie dokonce dokázaly, že díky rázové vlně významně narůstá množství kostní hmoty v oblasti krčku stehenní kosti u pacientů, kteří absolvovali rázovou vlnu, v porovnání s těmi, kdo „jen“ užívají léky.

Co na talíř?

Pokud se chcete vyhnout zbytečným zlomeninám ve vyšším věku, zaměřte se i na jídelníček. Hlavní komoditou na vašem talíři by měl být vápník a vitamín D.

„Doporučuji mléčné výrobky, rybičky v konzervě, které jíme i s kostmi, ořechy, mandle a semena dýně nebo lnu, která jsou bohatá na vitamíny rozpustné v tucích, mezi které řadíme i vitamín D,“ radí úpravu jídelníčku Iva Bílková. „Vhodná je čerstvá zelenina pro obsah vitamínu C a listová zelenina s obsahem vitaminu B.“

Omezte také kofein a alkohol, nekuřte a vyvarujte se stresu – i to má vliv na případný rozvoj osteoporózy.

Odborná spolupráce:

Mgr. Iva Bílková

Vedoucí fyzioterapeutka Fyziokliniky v Praze. Vystudovala obor Fyzioterapie na FTVS UK a dále obor se specializací na funkční poruchy pohybového aparátu. Jako jedna z mála u nás složila také mezinárodní zkoušku na McKenzie Institute International.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).