Hlavní navigace

Potravinářský Oscar? Co obnáší účast v soutěži Great Taste Awards

Jana Kuklová

Už po čtyřiadvacáté se v Londýně udělovaly ceny Great Taste Awards a i letos na nich zazářilo několik českých produktů. Účast se vyplatí, i když něco stojí, shodují se jejich výrobci. I vítězství má však svá úskalí.

Doba čtení: 4 minuty

Prestižní ocenění Great Taste Awards, které je ve světě potravin srovnáváno s filmovým Oscarem, uděluje britská organizace Guild of Fine Food. Název tohoto sdružení lze do češtiny přeložit jako Cech dobrého jídla. A přesně o dobrém jídle tato soutěž je. Přes pět set porotců během dvou měsíců hodnotí všechny přihlášené produkty výhradně na základě jejich chuti.

Potraviny z celého světa

Great Taste je určena všem malým výrobcům potravin. Do soutěže se tak mohou přihlásit producenti nápojů, marmelád, sladkostí, uzenin, mléčných výrobků, pečiva a všech dalších produktů, které na trhu s potravinami existují. V Great Taste žádná konkrétní kritéria nevyžadují. Například nezakazují konzervanty. Pokud ale budete přihlašovat výrobek, který je plný umělých barviv, éček a dalších přídatných látek, vaše šance na úspěch se radikálně sníží, sděluje své zkušenosti ze soutěže výrobce oceněné chilli omáčky Jan JašekMy-Chilli.

I když se jedná o britské ocenění, Great Taste je otevřená soutěžícím z celého světa. „Jediným naším kritériem pro přihlášení produktů do Great Taste Awards je podmínka, aby byl výrobek komerčně dostupný. Produkt se tak nemusí prodávat přímo ve Velké Británii, ale může pocházet z jakéhokoliv státu,“ objasňuje pravidla mluvčí soutěže Great Taste Awards Tortie Farrand.

Letos se do soutěže sešlo 12 634 výrobků, z čehož bylo oceněno 37 %. Oceněným produktům se udělují hvězdičky. Čím víc hvězdiček produkt má, tím lépe podle hodnotitelů chutná. V letošním ročníku jednu hvězdičku získalo 3254 produktů, dvěma hvězdami bylo oceněno 1207 výrobků a pouze 192 delikates si odneslo tři hvězdičky. Z českých výrobků jednu hvězdičku získalo deset produktů a dva výrobky si vysloužily dvě hvězdičky. Asi největším úspěchem se však může pochlubit Linda Bezusová Kamarádová, která vyrábí své marmelády a džemy pod značkou Marmelinda.


Autor: Archív Marmelinda

Marmelády od Marmelindy uspěly na Great Taste Awards 2018

Její černorybízový džem získal tři hvězdičky, což se v kategorii jednodruhových džemů povedlo pouze dalším třem výrobkům.

Každý získá zpětnou vazbu

Přestože se výsledky soutěže vyhlašují v srpnu, pro výrobce, kteří chtějí získat nějakou tu hvězdičku, celá hra začíná už na začátku roku, kdy se přihlašují produkty do soutěže. „Přihlášení do Great Taste je poměrně jednoduché. Vyplní se přihláška, přidají se popisy soutěžního výrobku, zaplatí se registrační poplatek a zašlou se vzorky produktu do Anglie,“ popisuje celý proces jednatel oceněné společnosti Chuť Moravy Martin Jokver a dodává: „Soutěž není zdarma. Je zde registrační poplatek 168 liber (necelých 5000 Kč, pozn. red.) a v ceně pro malé výrobce jsou tři produkty, které budou posuzovány. My jsme tak kromě našich Svatojánských ořechů, které získaly dvě hvězdičky, přihlásili ještě Chmelíček a Nakládané zelené mandle z Hustopečí u Brna.“


Autor: Archív Chuť Moravy

Společnost Chuť Moravy vyrábí mj. oceněné Svatojánské ořechy a další delikatesy

V Great Taste Awards je určen limit, kolik produktů se může soutěže maximálně zúčastnit. Jakmile se toto číslo naplní, tak už nelze do soutěže další produkty přihlašovat. Se zasíláním výrobků do soutěže tak není dobré moc váhat. Poté, co je přihlašování ukončeno, porotci, mezi kterými jsou často držitelé michelinských hvězdiček, se vrhnou do ochutnávání a vyhodnocování. „Každý produkt musí být ochutnán minimálně osmi porotci. Častěji je to ale kolem dvaceti porotců, kteří každý produkt ochutnají. Vše je ochutnáváno naslepo, takže hodnotitelé nejsou například ovlivňováni obalem. Důležité je, že všichni rozhodčí se během hodnocení zaměřují výhradně na chuť výrobku,“ popisuje ochutnávkový maraton Tortie Farrand.

Kromě ocenění porotci také každému výrobci udělují i zpětnou vazbu. Zúčastnit se Great Taste Awards je tak užitečné i díky slovnímu hodnocení a tipům na zlepšení, které dostane každý produkt. „Samotná zpětná vazba má mnohem vyšší hodnotu než poplatek za registraci výrobku do soutěže. Výrobky ochutnává porota složená z mnoha odborníků, takže se vám dostane velmi konkrétní zpětná vazba na vzhled, vůni, konzistenci a chuť výrobku, včetně doporučení, co dělat, aby byl výrobek lepší – a zlepšovat lze vždy,“ vypráví Jan Jašek z My-Chilli.


Autor: Archív My-Chilli

V My-Chilli vyrábějí pikantní delikatesy, v soutěži uspěli s chilli omáčkou

Svoji zkušenost se zpětnou vazbou má i Linda Bezusová Kamarádová: „Do Great Taste jsem přihlásila tři produkty. Žádnou hvězdičku nedostal starý babiččin recept na rybíz à la brusinky. Je to pečený rybíz vcelku. Podle poznámek z hodnocení porotcům vadila struktura, která je ale právě taková hrubší, aby to evokovalo brusinkový kompot.“

Za propagaci se platí

Samozřejmě, že ocenění v Great Taste producentům přináší víc než jen zpětnou vazbu. Kromě prestiže a zvýšeného zájmu zákazníků organizátoři vítězům nabízejí i různé formy propagace. Jak to ale už často chodí, nic není zadarmo. „Za jakoukoli propagaci přímo od Great Taste se platí a pro malého výrobce jsou to přímo závratné částky. Moje černorybízová marmeláda oceněná třemi hvězdičkami je uvedená v seznamech vítězů a bude zařazená i do právě připravované publikace ve standardním formátu vymezeném každému ze 192 tříhvězdičkových vítězů. Kdybych ale chtěla víc, než tu malou přidělenou kolonku, musela bych hodně připlatit. Kdybych chtěla úplně vše, co mi do této doby bylo nabídnuto k propagaci a publikaci, zaplatila bych kolem tří set tisíc korun,“ popisuje odvrácenou stránku vítězství Linda Bezusová Kamarádová.

Hlavním benefitem pro vítězné produkty a jejich producenty je tak především dobrý pocit z dobře odvedené práce. „Zisk dvou hvězd na Great Taste Awards je často srovnáván se ziskem michelinských hvězd u restaurace. Takové ocenění nás motivuje jít i nadále naší cestou výroby nevšedních a zapomenutých delikates. Do budoucna bychom znovu chtěli zabodovat s novými výrobky,“ říká za Chuť Moravy Martin Jokver.