Hlavní navigace

ADHD, ADD, hyperaktivita: Poruše pozornosti věnujte pozornost

Sdílet

 Autor: Shutterstock.com
ADHD, ADD, hyperaktivita – slova spojená s poruchami pozornosti. Jaké jsou mezi nimi rozdíly, jak je poznat a co se s nimi dá dělat? Důležité je nesmiřovat se s poruchou, ale naopak aktivně zasáhnout.

Na okolí může dítě s poruchou pozornosti působit jako zlobivé, nevychované nebo dokonce hloupé. Přitom opak může být pravdou. V běžném životě mají mnohé o dost komplikovanější než většina dětí. Také chtějí být oblíbené a oceňované, ale často se jim to nedaří. Měli bychom k nim přistupovat láskyplně a se shovívavostí.

První projevy poruchy pozornosti přicházejí velmi brzy. Poruchy u dítěte si nejčastěji všimnou rodiče nebo pedagogové v mateřské školce. Dítě je nesoustředěné a často se u něj projevuje hyperaktivita.

Některé teorie přiznávají vlastnostem spojeným s hyperaktivitou význam v dřívějších dobách u pravěkých lovců v boji o přežití. V dnešní době však tyto vlastnosti staví děti do obtížné situace. Co si pod tímto pojmem můžeme v praxi představit? Nadbytečná a divoká aktivita, neustálý neklid, neschopnost dokončit započatou činnost, impulzivita a vznětlivost – to jsou nejčastější poznávací znaky, které můžeme u dětí s hyperaktivitou pozorovat.

K tématu: Je-li v okolí jediná louže, spadne do ní. Proč?

ADHD, nebo ADD?

Děti s diagnózou ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) neumí svou divokou energii dostatečně krotit, jejich reakce jsou rychlé, impulzivní a často zbrklé. Typický je deficit pozornosti, dětem chybí reflexe času, na jednu činnost se dokáží zaměřit jen na krátkou dobu. Na rozdíl od svých vrstevníků odbíhají od jednotlivých hraček a jakýkoliv rušivý element je od hry odláká. Nedokáží dlouho sedět na jednom místě, ani do konce vyslechnout pokyny. Jsou impulzivní, nepozorné a kvůli zbrklosti dělají často chyby.

ADD je podobnou poruchou, která se však vyskytuje bez hyperaktivity. U dětí s touto diagnózou je naopak aktivita snížena, tyto děti jsou zasněné, uzavřené do sebe a mají potíže s navazováním sociálních kontaktů.

Co dělat při podezření na poruchu pozornosti?

Pro potvrzení diagnózy nebo rozptýlení obav je nejvhodnějším řešením navštívit dětského lékaře nebo pedagogicko-psychologickou poradnu. Tam se dítěte ujmou speciální pedagogové zaměření na poruchy učení a chování. Vhodná je také neurologická poradna, protože ADHD je důsledkem nesprávně fungujícího mozku. Ideální je zařízení, které shromažďuje všechny tyto odborníky na jednom místě a dokáže tedy poskytnout komplexní péči.

Nástup do školy – významný milník

Pro děti obecně znamená nástup do školy významnou změnu a životní mezník. Pro dítě s poruchou pozornosti je situace ještě náročnější. Nároky, které jsou v běžné škole na děti kladeny – udržení pozornosti v rozsahu několika hodin bez dostatečné fyzické aktivity – jsou pro ně prakticky nesplnitelné. Tyto děti nejsou schopny dodržovat pravidla a vydržet delší dobu u jedné činnosti. Také rodiče se nacházejí ve složité situaci, kdy musí řešit stížnosti ze strany školy. Nenechávejte však všechny starosti na svých bedrech, v péči odborníků je možné dosáhnout markantních změn a pozitivních dlouhodobých výsledků.

V seriálu Buďte chytřejší! se zabýváme inteligencí a programy určenými k procvičování mozku:

K dispozici je nejen medikamentózní léčba

Při poruše pozornosti je i dnes často volena medikamentózní léčba, přestože existují i jiné a efektivnější metody. K léčbě ADHD se používá také speciální přístroj na principu biologické zpětné vazby – neurobiofeedback. Léčba za pomocí této speciální metody spočívá ve snímání elektrické aktivity mozku a její transformace za pomoci speciálního softwaru do „počítačové hry”. Cílem terapie je normalizace dotčených mozkových vln, což vede k vymizení poruchy pozornosti a jejích projevů.

Dítě se snaží dosáhnout úspěchu – při řízení autíčka, strefování do terče, závodění, a to pouze za pomocí svého soustředění a mozkové činnosti. Pokud se mu daří své soustředění ovládat, je odměněn dobrými herními výsledky, v opačném případě se mu při hraní přestává dařit. Terapeut volí typy her a zátěž individuálně, aby nebyly pro malého pacienta příliš náročné ani snadné a postupně zvyšuje nároky. V klinice Abbia máme s tímto způsobem léčby velmi dobré výsledky, kladla bych však velký důraz na to, aby s dítětem pracoval erudovaný odborník – pedagog, lékař či psycholog, který dokáže odhalit specifické souvislosti a abnormální signály.

K tématu: Biofeedback: vysedávání u počítače zlepší vaši paměť

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Paed. Dr. Daniela Vaškebová,
vedoucí terapeutka ABBIA CLINIC, která se specializuje především na nelékové řešení neuropsychologických obtíží (např. poruchy pozornosti, stresové a únavové syndromy, deprese, bolesti hlavy).

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).