Hlavní navigace

Plánování vrátí vaší duši klid

30. 8. 2019

Sdílet

 Autor: Photo by Lukas Blazek on Unsplash, podle licence: Public domain
Několik seznamů a tabulek dokáže dát vašemu dni strukturu a vám klid na duši. Zásadní je uvědomit si, že efektivní řízení času není totéž jako zvládání všeho, co jsme si naplánovali.

„Nestíhám, nemám čas, všechno se na mě valí, nevím, kde mi hlava stojí. Jsem rozladěný a nesoustředěný.“ Uspěchanost a hon za maximálním výkonem jsou dnes skloňovány ze všech stran. Fyzické projevy stresu a úzkosti na sebe nenechávají dlouho čekat. Co dělat dřív?

Co vypustit? S čím se obrátit na profesionála? A co teprve když jsou ve hře také děti, pak rodinné plánování dostává teprve ten správný, mnohdy zcela neřízený spád. Pojďme se společně podívat na několik ryze praktických a ve většině případů také mnou osobně vyzkoušených tipů, jak toho mnoho zvládnout v relativním klidu. Jednoduše a prakticky.

Galerie: Stopněte stres – 7 uklidňujících aktivit 

Time management: čas nemůžeme řídit, ale dobře využít

Vycházíme-li z definice Světové zdravotnické organizace, chápeme duševní zdraví jako neoddělitelnou součást toho fyzického, jako stav pohody, ve kterém si jedinec uvědomuje svůj potenciál, dokáže se vyrovnávat s běžnými stresovými situacemi, je schopen produktivně pracovat a také přispívá své komunitě. Onou produktivitou se dotýkáme oblasti time managementu, v češtině můžeme užít spojení řízení času.

Víme, že čas jako takový řídit nemůžeme, nicméně tato disciplína poodhaluje konkrétní nástroje, které nám pomohou zvládat více věcí s větší pohodou. Definice time managementu se v zásadě shodují, jedná se o neustále se vyvíjející metodiku racionálního využití času, a to jak našeho osobního, tak i toho pracovního a rodinného.

Za zásadní považuji uvědomit si, že efektivní řízení času není totéž jako zvládání všeho, co jsme si naplánovali. Naproti tomu za projev dobrého time managementu považuji vhodné zorganizování činností v reálném čase, kterým disponujeme.

V současné době se s trendy kurzy time managementu roztrhl pytel – nedivím se, obchodníci vycítili možnost obohatit své kapsy a předat nám několik užitečných nástrojů. Ač se jednotlivé kurzy svou úrovní velmi liší, zřejmě nám nemohou uškodit; jakákoli snaha pracovat na sebeřízení se cení a benefity time managementu jsou nezpochybnitelné.

Proč plánovat aneb jaké jsou benefity:

  • snížení stresu
  • větší produktivita
  • menší chybovost
  • více volného času
  • neplýtvání časem

Co vlastně chci?

Jak to, co právě děláte, souvisí s vaším cílem? Je dobré si uvědomit, co je pro nás na prvním místě, a tomu přizpůsobit vše ostatní. Už Stephen R. Covey ve svém bestselleru 7 návyků skutečně efektivních lidí jmenuje návyk Začínejte s myšlenkou na konec. Co je pro vás v daný den důležité? S jakou myšlenkou či pocitem chcete usínat? V dlouhodobém horizontu pak – jak chcete, aby na vás lidé vzpomínali po vaší smrti?

Kouzlo slova „ne“ a jak ho říct správně

„Naučte se říkat ne!“ Jednoduché, že? Všemi lifestylovými rubrikami opakované klišé, nicméně opravdu zázračné. Pokud je to pro vás příliš obtížné, zkuste změnit svou optiku; uvědomte si, že každým „ne“ něčemu, čemu se nechcete věnovat, říkáte „ano“ čemukoli pro vás důležitému.

Klíčovým je také jazyk, který používáme. Pomůže vypustit onu jednoduchou frázi „nemám čas“ a zaměnit ji za „nechci, upřednostním něco jiného“. Například místo: „Promiň, Kláro, nemůžu se potkat, musím pracovat na zahradě, mám tam spoustu práce,“ můžeme říci: „Kláro, mrzí mě to, ale dnešek bych ráda zrušila, protože teď chci pracovat na zahradě, vždycky mi to zvedne náladu, a to je to, co teď potřebuji.“ Cítíte ten rozdíl?

Praktické tabulky a seznamy

Tabulky a seznamy samozřejmě neodmyslitelně patří k time managementu. Pro mě jsou život ulehčující například tyto:

nákupní seznam na viditelném místě – každý člen domácnosti má tak možnost připsat, co je potřeba,

seznam úkolů daného týdne – osvědčilo se mi například každý nedělní podvečer projít agendu nadcházejícího týdne – vždy vyvstane několik úkolů či položek k nákupu, které bychom jinak opomenuli,

jídelníčky na daný týden – týdenní rozpisy jídel a z nich vycházející seznamy ingrediencí dokážou zachránit nejeden hektický podvečer, kdy už téměř saháte po rohlíku s máslem a sušenkách. Máte-li svá jídla pečlivě naplánovaná, riziko výběru nezdravých potravin je nižší.

Bez plánů to nepůjde

Plánování je strategické, praktické, nemusí být nudné a dle posledních zjištění poskytuje překvapivě dokonce prostor pro větší spontánnost. Opět doporučuji pravidelnou frekvenci, například nedělní plán na nadcházející týden, ale zároveň i dlouhodobější výhled, třeba na měsíc či dva.

Doporučuji také vést jeden kalendář pro soukromou i pracovní agendu; mnohými je také kvitován sdílený rodinný kalendář, obzvlášť v rodinách s více dětmi poskytuje prostor pro přehlednost a věcnost. Všichni členové domácnosti tak budou vědět, že každou středu, kdy cvičíte jógu, připraví večeři dle jídelníčku, který jste v neděli sepsali. Zároveň při nedělním plánování můžete zohlednit, že cestou domů ze cvičení půjdete kolem pekařství, a spojíte tak příjemné s užitečným.

Zautomatizování procesů

Zamyslete se nad tím, jaké činnosti děláte nejčastěji a které vám berou nejvíce času (například v rodině s dětmi to doma může být ranní příprava dětí do školy či vaření). Tyto procesy se pokuste zautomatizovat, vytvořte si na ně jednoduchý a věcný manuál – může to být tabulka, kde si budete jednotlivé činnosti odškrtávat. Je vyzkoušeno, že brzy se celý proces zkrátí a člověku přibude času pro jiné, pro něj třeba radostnější činnosti.

Co bude k jídlu?

Vaření může být skvělý koníček, ale v denním provozu i nepříjemná povinnost. Pomůže například, když uvaříme více porcí a uložíme je do mrazáku na rušnější časy. Online nákupy s donáškou šetří nejen čas, ale také vaše fyzické (a pokud si v nakupování zrovna nelibujete, tak i psychické) síly. Jako bonus můžeme při online nakupování filtrovat například pouze v sekci zdravá výživa či ve slevách. A třešnička na dortu? Vaše již online uskutečněné nákupy budete mít uloženy, a můžete se k nim tak vždy rychle vrátit.

Klid mají připravení

Mějte pro věci vyhrazené místo, na které je důsledně vracíte. Možná znáte ten pocit, kdy máte nečekaně dvacet minut času, víte, že musíte vyřešit několik e-mailů, ale nechce se vám hledat počítač, adaptér a vytvářet pracovní plochu na plném stole? Vracením věcí na své místo tomuto chytře předejdeme.

Stejně úspěšně aplikujeme pravidlo připravené tašky – na nejrůznější aktivity, ať už plavání s batoletem, kroužek baletu se starší dcerou, či sobotní squash, máme připravenou tašku se všemi potřebnostmi. Vyhýbáme se tak stresujícímu balení na poslední chvíli, při kterém pravděpodobně stejně něco zůstane doma.

Nemusíme na to být sami

Nebojte se říct si o pomoc. V rodině, případně důvěřovat profesionálům. Zde samozřejmě záleží na finančních a dalších možnostech. Stanovte si priority, určete, jaké finance můžete s klidným srdcem za výpomoc dát. Ať už se jedná o paní, která jednou týdně vyžehlí rodinné prádlo, studenta angličtiny, který vypomůže vašim dětem s angličtinou, či sousedku, která vám jednou týdně vyzvedne děti.

A na závěr se můžeme sami sebe zeptat:

Nechceme příliš?

Buďte na sebe vlídní a mějte realistická očekávání. Berte v potaz čas, kterým disponujete, vaši současnou situaci a zkušenosti.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Mgr. Lucie Kidlesová je lektorkou a koučkou. Nyní však především mámou. Aktivně se zajímá o zdravý životní styl, seberozvoj a téma duševního zdraví. Vystudovala Management vzdělávání, Lektorství anglického jazyka a bohemistiku.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).