Hlavní navigace

Nejlepší chleba v ČR? Odborníci vybrali chléb roku

Redakce

Svaz pekařů a cukrářů v ČR vyhlásil výsledky 25. ročníku národní soutěže Chléb roku. Vyhlášení proběhlo u příležitosti konání Dnů chleba přímo v rámci velkých oslav a za účasti veřejnosti na pardubickém Pernštýnském náměstí.

Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Zástupcům vítězných pekáren předal ocenění náměstek ministra zemědělství ČR Jindřich Fialka. Akt svěcení chleba – „Božího daru“ celebroval kardinál Dominik Duka. Organizátorům se také podařilo pokořit stávající rekord – na jednom místě se soustředilo více než sto nejrůznějších druhů chleba.

Cílem letošní největší pekařské akce v Česku byla vedle ocenění nejlepších chlebů také popularizace „rodinného stříbra“ – českého chleba i zviditelnění pekařského řemesla a osvěta veřejnosti.

O tom, že titul Chléb roku je pro české pekaře prestižní a pomáhá jim také se šířením dobrého jména pekařského řemesla u spotřebitelů, svědčí fakt, že do letošního ročníku bylo přihlášeno rekordních pětadevadesát soutěžních vzorků chleba z celého Česka.

Galerie: Test: stejné chleby, různé obaly – kde vydrží nejdéle

Chleby roku 2019

Soutěžní chleby letos hodnotilo dvacet certifikovaných komisařů – zkušených pekařských odborníků v nových kategoriích, které vychází ze současné výrobní praxe a spotřebitelských trendů na trhu. V propracovaném stobodovém schématu hodnocení komisaři posuzovali senzorické parametry chleba: vzhled, tvar a objem chleba, kůrku, střídku, vůni a zejména chuť, jež je při hodnocení nejdůležitější.

Chleby roku 2019

  • Chléb roku 900–1200 g: UNITED BAKERIES a.s., pekárna Praha
  • Chléb roku 500–800 g: PEKAŘSTVÍ KŘIŽÁK s.r.o.
  • Chléb bez hranic: BARTOŇOVA PEKÁRNA s.r.o. (Nový Jičín)
  • Novinka roku: BEAS a.s.
  • Chléb mladých: UNITED BAKERIES a.s., pekárna Praha

U kategorií Chléb roku 500–800 g a 900–1200 g se jedná o pšenično-žitné chleby, jde o konzumní chléb rozlišený pouze hmotností. V případě vítězného Chleba bez hranic jde o vícezrnný chléb se špaldou. Vítězná Novinka roku je pak chléb celozrnný.

Již podesáté byla strategickým partnerem akce společnost Tesco Stores ČR, která vítězné chleby zařadí do sortimentu své prodejní sítě a budou je tak moct zakoupit zákazníci napříč Českem.

Chléb je zázrak z mouky a vody, jeho výroba je královská pekařská disciplína a zároveň prestižní záležitost pro každého pekaře. Věřím, že letošní národní soutěž Chléb roku přispěla k udržení vysoké kvality českého chleba, jeho propagaci mezi veřejností a k renesanci spotřeby této ‚superpotraviny‘ minulosti i 21. století,“ říká za organizátory Jaromír Dřízal, výkonný ředitel Svazu pekařů a cukrářů v ČR.

U příležitosti 25. ročníku soutěže se na pardubickém Pernštýnském náměstí konala slavnost s názvem Pekařský den, jež se otevřela široké veřejnosti a které se účastnilo přes pět set pekařských profesionálů. S cílem popularizovat chléb a pekařské řemeslo obecně tak mohli návštěvníci ochutnat desítky rozmanitých druhů chleba a pečiva, na vlastní oči shlédnout provoz unikátní vojenské polní pekárny a užít si bohatý doprovodný program.

Jeho součástí byl i pokus o překonání stávajícího české rekordu v počtu různých druhů chleba ne jednom místě. Ten se organizátorům podařilo překonat, když shromáždili sto osm vzorků chleba. Součástí programu byl také odborný seminář „Trendy ve výrobě a spotřebě chleba v 21. století“, který finančně podpořilo Ministerstvo zemědělství ČR.

Galerie: Jak poznat dobrý chleba a jak se o něj starat

Trendy na chlebovém trhu

  • V současnosti vyrábí chléb v ČR cca 700 klasických pekáren. Ty provozují cca 2500 specializovaných prodejen pečiva. V nich se prodává cca 15 % všech pekařských výrobků v zemi.
  • Zákazníci nakupují chléb nejčastěji v supermarketech (63 %) a v pekařských prodejnách (27 %).
  • Většina zákazníků (70 %) preferuje nákup nebaleného chleba v cenové hodnotě 21–30 Kč za kg.
  • Kvalita chleba a pečiva je pro spotřebitele velmi důležitá a se zvyšující se koupěschopností obyvatelstva roste počet těch, kteří jsou ochotni si za ni připlatit. Při výběru chleba je pro zákazníky nejdůležitější vzhled (36 %), výrobce (24 %) a další kvality, např. chuť, kvalita, složení či předchozí zkušenost (22 %).
  • Cena je při nákupu důležitá jen z 15 % (cena je podstatná hlavně pro střední věkovou kategorii a pro osoby se základním vzděláním).
  • Při výběru chleba se spotřebitelé začínají orientovat na speciální a dražší druhy. Nejoblíbenější však stále zůstává klasický pšenično-žitný Konzumní chléb či jeho pomoučněná varianta Šumava.
  • Téměř 1/3 chlebového sortimentu dnes tvoří speciální druhy. Postupně roste poptávka po chlebu s vyšším podílem žitné mouky, celozrnných a vícezrnných chlebech. Zákazníci také čím dále více vyhledávají kvalitní kvasový chléb od regionálních a řemeslných pekáren.