Hlavní navigace

Nejkurióznější svačina školáka? Chleba obložený gumovými medvídky

Když byla maminka nějaká nemocná nebo zaneprázdněná, ukrojila chlapečkovi chleba a řekla, aby si jej obložil tím, na co má chuť. Tak poslechl. A jak to dopadlo, vidíte na obrázku. Jak vypadají reálné snídaně, večeře a svačiny školních dětí? A jak by mohly vypadat líp?

Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Vést dítě ke zdravému životnímu stylu, učit ho lásce ke sportu, chystat mu barevné svačiny a vyvážené večeře, to je sen všech rodičů. Jsme si vědomi, že tím potomkům tvoříme základ pro jejich celý život, ale někdy se to všechno prostě vymkne kontrole a my z lenosti, ale často i neznalosti, chybujeme. V čem přesně? A co vůbec o zdravém stravování vědí samy děti? Uměly by už v mateřské školce určit, jestli je majonéza stejně dobrá jako zelenina?

Ptali jsme se těch nejpovolanějších, lektorek Zdravé 5, které se prakticky denně setkávají s dětmi ve školkách a školách a učí je zdravě se stravovat.

V čem rodiče chybují

„Děti často popisují, kterak maminka vaří k večeři polévky z pytlíku nebo peče pizzu z krabice, společné stolování už je také spíše výjimkou. Domácí jídla pak bývají chudá na zeleninu, zahušťovaná prázdnými kaloriemi z mouky a často plná vysoce průmyslově zpracovaných potravin a dochucovadel,“ svěřuje se se svými zkušenostmi z praxe Barbora Charvátová, lektorka Zdravé 5.

Zdravá 5 je celostátní vzdělávací program pro základní i mateřské školy, který zábavnou a interaktivní formou seznamuje žáky se zásadami zdravého stravování.

A moc dobré to ale podle dalších lektorek není ani se školními svačinami. Rodiče chystají dětem bílé pečivo, těžké majonézové pomazánky, paštiky a uzeniny, často přitom zcela zapomínají na ovoce nebo zeleninu. „Podle toho, co mám možnost vidět, hodně dětí nosí komerční pečivo – po cestě do školy mají pekárnu a buď samy, nebo s rodiči koupí první sladké pečivo, na které mají chuť. Chápu, že je to pohodlné a rychlé, ale… Spousta rodičů podléhá reklamě na „zdravé svačinky“ v podobě mléčných tyčinek, sladkých müsli tyčinek, různých rádoby ovocných fit sušenek a podobně. Přiznám se, že tohle je už trochu složitější dětem vysvětlit, kde je chyba, a přitom neshodit snahu rodičů, kteří to evidentně myslí dobře,“ říká Michaela Koníčková, Lektorka Zdravé 5 pro Zlínský kraj.

I děti jsou zaskočeny množstvím cukru v džusech a cereáliích

A když se v otázce, co je zdravé a co nikoliv, může mýlit rodič, obdobně na tom bude i dítko. „O nezdravosti colových a jiných limonád zpravidla děti vědí, vysoké množství cukru v nich je však vždy šokuje, stejně jako je překvapí i informace o tom, kolik cukru obsahují mošty či džusy, které logicky považují za daleko zdravější,“ říká Barbora Charvátová. Smutný fakt, že děti do svého pitného režimu běžně zařazují sladké pití, aniž by tušily problém, potvrzuje i Lucie Zaorálková, lektorka Zdravé 5 ze Zlínského kraje. „Málokteré dítě pije neslazený nápoj. Sladké sirupy, džusy, limonády řadí automaticky do svého pitného režimu. Už v první třídě se polovina žáčků hlásí, že běžně pijí colové nápoje, nebo dokonce nápoje energetické.“

Podobně děti při rozpravě s lektorkami ze Zdravé 5, ať už ve školce, nebo škole, překvapuje, že sladké snídaňové cereálie zalité mlékem pro ně nejsou to nejlepší. „Jsou pevně přesvědčeny, že je to nejzdravější snídaňové jídlo,“ říká Michaela Koníčková, lektorka Zdravé 5 ze Zlínského kraje. Jako stravovací standard vnímají prý děti také uzeniny – komerční šunky a salámy – a také nejrůznější bílé pečivo. O tom, že svačiny nejsou zrovna vzorové, jsme se před časem přesvědčili v jedné pražské základní škole. Podívejte se od galerie, co jsme nafotili.

Galerie: Skutečné svačiny školáků mají k ideálu daleko

„Tradiční dětský omyl je majonéza – většina dětí, i těch starších, si myslí, že jde o mléčný výrobek, slaný jogurt. Bývají překvapené a upřímně znechucené, když zjistí, že jde o směs syrových vajec a oleje,“ popisuje Michaela Koníčková, lektorka Zdravé 5 ze Zlínského kraje, a dodává: „Rozdíl mezi sladkostmi a zeleninou a ovocem není pro děti problém, ale například nevhodnost uzenin a smažených jídel už spousta dětí nevnímá, ve spoustě rodin je to stravovací standard.“

Jak docílit toho, aby dítě svačinu snědlo?

A právě to se snaží lektorky Zdravé 5 změnit, učí děti vybírat zdravé potraviny, vhodně je kombinovat a chystat společně svačiny, které jim budou chutnat. „Většina malých dětí je ve stravování poměrně konzervativní, takže ty pořád dokola opakované sendviče plus zelenina a ovoce jsou asi tou nejlepší volbou, dětem většinou vyhovují. A pomazánku i průměrná kuchařka zvládne v řádu minut,“ říká Michaela Koníčková.

Anebo ji zvládne připravit dítko s vaší pomocí. Popovídejte si o tom, co do ní dáte, jak ji připravíte, a hlavně ji nezapomeňte připravit podle chuti dítěte, ne té vaší. „Pokud dětem svačinu budeme dělat podle naší chuti, většina z nich se objeví znovu po škole netknutá doma. Nechejte děti, aby si vybraly a nakrájely zeleninu samy, zapekly toasty, namazaly chleba či rohlík a přidali na něj, co mají rády,“ doporučuje rodičům Lucie Zaorálková a přidává se Michaela Koníčková: „Ve školkách vidím efekt ‚Co jsem si sám navařil, to sním daleko ochotněji‘. Děti si z ovoce a zeleniny postaví obrázek a už se několikrát stalo, že pak ochutnaly zeleninu, kterou do té doby striktně odmítaly. Kouzlo dětské imaginace a pozitivní motivace je velké.“ 

Jen malá rada závěrem, nenechávejte dětem úplně volnou ruku při tvorbě svačin, abyste se pak nedivili jako jedna z lektorek Zdravé 5. „Nejkurióznější svačina, kterou jsem viděla, byl chleba obložený gumovými medvídky. Opravdu. Chlapeček si ji udělal sám, když byla maminka nějaká nemocná nebo zaneprázdněná… Ukrojila mu chleba a řekla, aby si jej obložil tím, na co má chuť. Tak poslechl.“

Zdravá pětka se účinkem nemíjí, právě naopak

Program zdravá pětka neovlivňuje jen děti, ale i jejich rodiče a vlastně se dotýká i chodu celé rodiny. Děti dokáží být nesmírně výmluvné. „Od několika aktivních učitelek mám informaci, že po naší výuce se po nějakou dobu děti trumfovaly, které z nich má zdravější svačinku, jinde dokonce rozebíraly své sendviče na prvočinitele, aby zjistily, kolik čeho jim tam maminka dala. Vzpomínám si, že v jedné škole se inspirovali naší výukou a místo rozdávání standardních bonbónů na narozeniny začaly děti na narozeniny nosit ostatním hrozny, mandarinky, sušené ovoce, zeleninovo-sýrové špízečky na párátku, domácí muffinky a podobně,“ vypráví o odezvě na výuku Zdravé 5 Michaela Koníčková.

Přínos programu Zdravá pětka pro celou rodinu vidí i Barbora Charvátová: „Ve školách, do nichž se v rámci výuky vracíme, ale často vídáme i krůčky kupředu, kdy děti chodí se svými krabičkami na svačinu a popisují, jak po dohodě s maminkou vyměnily kupovanou sušenku za domácí buchtu nebo bílé pečivo za celozrnné, a to nás samozřejmě velmi těší.“ Lucie Zaorálková zase vzpomíná na maminku, která měla od svého potomka „nakázáno“ kupovat jen tmavé pečivo.

„Dítě dokázalo předat informaci rodičům, proč je tmavé pečivo zdravější (u starších dětí) a co obsahuje slupka ze zrníčka. Nejvíce mě potěšila zpráva od kamarádky, která mi zavolala a poděkovala s tím, že její syn po programu Zdravá 5 pravidelně vyžaduje zeleninu u každého jídla a naučil to i tatínka,“ říká s pýchou lektorka. 

Ing. Michaela Koníčková

Lektorka ve Zlínském kraji, se Zdravou 5 spolupracuje čtvrtým rokem


Barbora Charvátová

Lektorka ve Středočeském kraji, se Zdravou 5 spolupracuje čtvrtým rokem. Autorka úspěšného blogu Máma v kuchyni i stejnojmenné kuchařky


Lucie Zaorálková

Lektorka ve Zlínském kraji, se Zdravou 5 spolupracuje čtvrtým rokem.

Vede dětský klub, je instruktorkou pro rodinná centra a je také lektorkou pro cvičení a manipulaci s miminky

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).