Hlavní navigace

Na druhou zubní prohlídku máte nárok. Co dělat, když ji lékař nechce provést?

26. 1. 2022

Sdílet

 Autor: Depositphotos
„Druhou prevenci za rok už neděláme… Zdravotní pojišťovna ji už neuhradí… Musíte si ji zaplatit…“ Zubařům se v lednu pozměnil systém úhrad, a někteří proto nechtějí pacientům provádět druhou hrazenou zubní prohlídku. To je ale chyba. Zjišťovali jsme, jak se pacient může bránit.

Od ledna zubařům ve financování chodu jejich ordinací pomáhá takzvaná agregovaná platba. Je to částka, kterou dostanou každý měsíc na registrovaného pacienta, ať už jde o dítě, nebo dospělého. Stomatolog platbu od zdravotních pojišťoven obdrží, i když pacient do jeho ordinace vůbec nedorazí. A zde začínají letošní zmatky.

Co se dozvíte v článku
  1. Nárok na druhou prohlídku se letos nezměnil
  2. Hrazené preventivní prohlídky u zubaře v r. 2022
  3. Když selže dohoda, máte možnost komory, pojišťovny nebo úřadu
  4. Za druhou prohlídku rozhodně neplaťte
  5. O platbě a ceně byste měli vědět předem

Nárok na druhou prohlídku se letos nezměnil

Zavedení agregované platby, která může v ordinaci dosáhnout třeba 27 tisíc korun měsíčně, přineslo potíže pacientům zvyklým chodit dvakrát ročně k zubaři, i když neměli žádné potíže. Brali to tak, že chodí dvakrát do roka na prevenci.

Na sklonku minulého roku se ale od dentistů začali dozvídat, že prevence je ve skutečnosti pro dospělé jen jednou ročně a na druhou, pojišťovnami hrazenou prohlídku už nemají automaticky nárok. Třeba proto, že to jejich zdravotní stav nevyžaduje. Nebo protože už ji pojišťovny nehradí. Přitom tomu tak není.

Hrazené preventivní prohlídky u zubaře v r. 2022

  • Kojenci od půl roku do roku mají hrazenu jednu preventivní prohlídku ročně.
  • Děti a dorost od jednoho do 18 let mají hrazeny dvě preventivní prohlídky ročně.
  • Těhotné ženy mají zubní prevenci hrazenu dvakrát za těhotenství.
  • Dospělí nad 18 let mají jednu preventivní prohlídku ročně a k ní mají nárok ještě na jednu hrazenou, pravidelnou prohlídku (alespoň pět měsíců od preventivní prohlídky).

Zdroj: MZ ČR

„Tyto argumenty nejsou pravdivé,“ potvrzuje Petr Kvapil ze Zaměstnanecké pojišťovny Škoda. „Pojištěnec má na druhou prohlídku nárok. V případě, že se na ni dostaví a lékař na něj pobírá agregovanou platbu, měl by mu ji lékař provést,“ dodává i Nicole Lenertová, mluvčí Oborové zdravotní pojišťovny (OZP).

Všechny zdravotní pojišťovny se shodují, že zavedení agregované platby nijak nezměnilo práva pacientů. Jde pouze o změnu mechanismu úhrad, tedy vztahu mezi pojišťovnami a provozovateli zubařských ordinací. A to by pacienti prakticky neměli ani zaznamenat. „Z hlediska nároku pojištěnce nedošlo od roku 2022 k žádné změně,“ potvrzuje Vladimír Matta, obchodní ředitel České průmyslové zdravotní pojišťovny (ČPZP).

„Dospělí pojištěnci mají ve stejném roce, ve kterém absolvovali preventivní prohlídku, dále nárok na orientační vyšetření, kontrolu dentální hygieny, motivaci a též drobná ošetření, jakými jsou ošetření běžných afekcí a zánětů dásní a sliznice dutiny ústní, parodontu, konzervativní ošetření při potížích při prořezávání zubů bez ohledu na počet návštěv a tak dále,“ popisuje vedoucí oddělení marketingu Vojenské zdravotní pojišťovny Jan Mates příklady toho, jak druhá zubní prohlídka může vypadat.

Galerie: Víte, k čemu slouží nástroje u zubaře?

Co ale dělat, pokud to lékař vidí jinak?

Když selže dohoda, máte možnost komory, pojišťovny nebo úřadu

Jak může pacient postupovat, když mu zubař tvrdí, že mu druhou prohlídku neudělá? Server Vitalia.cz se na tuto otázku zeptal ve všech sedmi tuzemských zdravotních pojišťovnách a z jejich odpovědí sestavil následujících několik rad:

  • Nejprve se zkuste se zubařem osobně dohodnout.
  • Pokud dohoda není možná, můžete se obrátit na toho, kdo ordinaci provozuje. Je-li to tedy někdo jiný než lékař, se kterým se o druhou prohlídku přete. „Pokud lékař druhou prohlídku odmítá provést, může si pojištěnec stěžovat stejně jako v jiných případech. Tedy nejprve by měl stížnost vznést vůči poskytovateli nebo jeho zřizovateli,“ potvrzuje mluvčí OZP Nicole Lenertová.
  • Pokud ani tady nepochodíte, můžete zaslat stížnost na Českou stomatologickou komoru. Ideálně na oblastní stomatologickou komoru, do jejíž územní působnosti spadá místo, kde zubař ordinuje. „Pokud podle stomatologa zdravotní stav pacienta druhou prohlídku nevyžaduje, pacient na ní ale trvá, tak rozpor, dle našeho názoru, by měla řešit příslušná oblastní stomatologická komora,“ uvádí obchodní ředitel ČPZP Vladimír Matta.
  • Jestliže jste se stížností neuspěli u toho, komu patří ordinace, můžete se obrátit také na odbor zdravotnictví úřadu kraje, kde má lékař ordinaci. Právě kraje totiž vydávají oprávnění k poskytování zdravotních služeb.
  • Nezdá-li se vám něco v jednání zubaře, chcete se poradit o svých právech nebo si stěžovat, můžete se obrátit také na svoji zdravotní pojišťovnu„Nejlépe písemnou formou, na místně příslušnou pobočku, s uvedením data návštěvy, jména a adresy zubního lékaře,“ radí mluvčí Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra Jana Schillerová. Kontakty najdete v přehledu zdravotních pojišťoven.

Za druhou prohlídku rozhodně neplaťte

Zdravotní pojišťovny se shodují na tom, aby lidé v žádném případě za druhou prohlídku zubařům naplatili. Mají ji totiž od pojišťoven hrazenou v agregované platbě. A i u stomatologů platí obecné pravidlo, že je-li něco hrazeného z veřejných peněz, lékaři si to nemohou nechat zaplatit podruhé od pacientů.

„Pokud lékař neoprávněně vybírá finanční částky, měl by to pojištěnec oznámit své zdravotní pojišťovně. Ta na základě tohoto podnětu provede šetření v rámci své revizní činnosti. Pojištěnec se také může obrátit se stížností na Českou stomatologickou komoru,“ upozorňuje mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny Viktorie Plívová s tím, že pokud lékař vybírá peníze za hrazenou péči, porušuje zákon i smlouvu s pojišťovnou.

„Jestliže stomatolog druhou zubní prohlídku odmítne provést, případně za ni požaduje finanční úhradu, pojištěnec – v našem případě tedy klient RBP – by nás měl o této skutečnosti co nejdříve informovat, abychom mohli problém řešit s konkrétním lékařem,“ říká mluvčí RBP zdravotní pojišťovny Ivo Čelechovský

O platbě a ceně byste měli vědět předem

Ale pozor, situace se mění, pokud zubař při druhé prohlídce udělá práci či použije materiál, které mu pojišťovny nehradí. Přitom u stomatologů je taková situace téměř běžná, protože pojišťovnami hrazený základ má poměrně úzký rozsah.

„V takové situaci má ale lékař ze zákona povinnost před poskytnutím služby, která není hrazená nebo je hrazená ze zdravotního pojištění jen částečně, o této skutečnosti pacienta informovat a ten musí s cenou souhlasit,“ vysvětluje mluvčí ZPMV Jana Schillerová.

Chcete mít každé ráno v mailu přehled aktuálních článků z Vitalia.cz? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze i týdenní přehled nebo také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Redaktorka Vitalia.cz. Vystudovala žurnalistiku a češtinu na Univerzitě Palackého v Olomouci, pracovala v Deníku, na webu TV Nova a iDNES.cz. Píše o zdravotnictví. Je držitelkou novinářských cen Psychiatrické společností ČLS JEP za rok 2021 a 2022. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).