Hlavní navigace

Morava z první ruky: novinářka založila mapu lokálních výrobců

26. 11. 2018

Sdílet

 Autor: Archív Moravazprvniruky.cz
Když se novinářka a spisovatelka Adéla Knapová přestěhovala z Prahy zpět na Moravu, zjistila, že i na malé jihomoravské vesnici je problém sehnat lokální potraviny. Rozhodla se proto s pomocí svého muže Radka vytvořit katalog drobných zemědělců a malých producentů kvalitních potravin.

Výsledkem jejich práce je webová stránka Moravazprvniruky.cz, která usnadňuje život všem, kteří chtějí nakupovat a žít lokálně.

„Všichni mojí pražští známí mi záviděli, jak to budu mít fajn, že si na vesnici budu kupovat domácí vajíčka. A já jsem se na to taky těšila. Brzy jsem ale zjistila, že i na vesnici musím pro potraviny do supermarketu. Bylo totiž téměř nemožné zjistit, kdo v mém okolí prodává vajíčka nebo mléko,“ vzpomíná na své rozčarování z venkovského života reportérka časopisu Reflex a autorka několika beletristických knih.

Lokální potraviny na jednom místě

Adélu Knapovou překvapilo zjištění, že na českém internetu dosud neexistuje žádný souhrnný a pravidelně aktualizovaný katalog malých lokálních producentů. Lidé, kteří touží po lokálních potravinách, se tak jen těžko mohou dozvědět, zda někdo v jejich okolí něco pěstuje nebo vyrábí. „Překvapilo mě, že třeba ani lidé ve vesnici, odkud pochází můj manžel, neví, že kousek od nich žije paní, která má čtyři krávy a ke které si mohou zajít pro mléko. Řekla jsem si proto, že to zkusíme změnit. S manželem Radkem jsme investovali peníze do vývoje interaktivní mapy, kde by měli lidé informace o producentech lokálních potravin na jednom místě,“ objasňuje svoji motivaci.

Na jaře roku 2018 s pomocí svého manžela a několika kamarádů spustila projekt Morava z první ruky. Na webové stránce Moravazprvniruky.cz si lidé mohou na interaktivní mapě celé Moravy vyhledat informace o tom, kde sehnat domácí sýry, vajíčka, zeleninu, mléko, paštiky, uzeniny, marmelády a mnoho dalších produktů od drobných producentů. U každého záznamu se kromě fotografií nacházejí také informace o tom, kdy je farmu nejlepší navštívit, kde jinde je případně možné výrobky zakoupit a také jsou zde uvedené všechny potřebné kontakty. „Na mapu dáváme jenom ověřené informace. To znamená, že s každým producentem jsme nejdřív v kontaktu, a pokud nám to čas dovolí, jedeme ho navštívit, abychom věděli, co přesně nabízí, a abychom třeba také pořídili nějaké pěkné fotografie. To je také důvod, proč na mapu záznamy přibývají pomaleji, než bych si přála. Máme na mapě zatím jenom něco mezi dvě stě až čtyři sta záznamy. Cílem ale je mít na mapě aspoň kolem sedmi set producentů,“ popisuje Adéla Knapová.

Momentálně jsou webové stránky Moravazprvniruky.cz zdarma jak pro ty, kteří chtějí nakupovat, tak i pro dodavatele. V budoucnu ale tvůrci projektu plánují, že by dodavatelé platili za zveřejnění informací symbolickou částku. „Představujeme si poplatek třeba ve výši sto korun za rok. Nechceme na mapě vydělávat, ale byli bychom rádi, kdyby se nám tak za dva až tři roky podařilo zaplatit aspoň provoz serveru, na kterém mapa běží,“ vysvětluje iniciátorka projektu.

Vidět a zažít Moravu

Adéla Knapová má ale s mapou lokálních potravin mnoho dalších plánů. Kromě kvalitních potravin by měl projekt Morava z první ruky mapovat také výrobce řemeslných výrobků, jako jsou proutěné košíky, výšivky nebo keramika. V plánu je také informovat o sezónních událostech spojených s lokálními potravinami, jako jsou jarmarky a košty, a možná někdy také takovou akci uspořádat. „Chtěli bychom, aby náš projekt Morava z první ruky lidem sloužil k poznávání jejich okolí. Proto máme na mapě kromě sekce Ochutnat a koupit také kategorii Vidět a zažít.

Přála bych si, aby lidé měli možnost osobně poznat producenty lokálních potravin a aby viděli, jak se potraviny vyrábějí, odkud pochází zelenina, kterou kupují, a jak žijí hospodářská zvířata. Lidé tak naši mapu mohou využívat nejenom jako katalog míst, kde mohou nakoupit, ale také jako inspiraci na výlety do svého okolí,“ vypráví novinářka.

Do supermarketu jen pro toaletní papír

Projekt Morava z první ruky je teprve ve svých začátcích. Zatím je na mapě zaznamenaná jenom část dodavatelů a na webových stránkách nejsou ještě spuštěné všechny připravované funkce. Přesto ale už Adéla Knapová se svými přáteli připravuje projekt Čechy z první ruky, který chce mapovat lokální potraviny, výrobky a zážitky na území Čech. „Než jsem se pustila do tohoto projektu, byla jsem poměrně skeptická ze směru, kterým se Česká republika nejenom politicky ubírá. Když teď ale vidím, kolik je kolem nás skvělých lidí, kteří dělají to, co je baví a stojí si za tím, jsem z toho nadšená. V některých případech jsem z toho všeho až nezřízeně unesená,“ směje se Adéla Knapová.

Zároveň ale přiznává, že v oblasti lokálních potravin není vždy vše ideální: „Lidé jsou často rozčarováni z farmářských trhů a prodejen s lokálními produkty. Na farmářských trzích místo samotných zemědělců potraviny prodávají přeprodejci a prodejny s rádoby lokálními potravinami jsou vlastně obdobou klasických supermarketů, kde se často místo produktů z nejbližšího okolí prodávají výrobky ze zahraničí. Lidé zde nakupují stejně rychle jako v supermarketech, jen si myslí, že dělají něco lepšího. Od mnoha dodavatelů jsem také slyšela, že jsou hodně zklamáni z toho, jak se k nim tyto obchody chovají. Problém v Česku také je, že lidé často tvrdí, že chtějí nakupovat lokálně, ale protože jsou pohodlní, nic konkrétního pro to neudělají a dál nakupují v supermarketech.“

Projekt Morava z První ruky nechce být mezičlánkem mezi producenty a zákazníky, ale chce zákazníky dovést přímo k dodavatelům potravin. „Já už v posledních týdnech nakupuji většinu potravin jenom díky naší mapě,“ vypráví Adéla Knapová. „Vždycky jednou za dva týdny si sepíšu, co potřebuji koupit, podívám se na web Moravazprvniruky.cz, kdo v mém okolí nabízí to, co potřebuji, objedu tři, čtyři dodavatele a mám nakoupeno. Díky tomu v supermarketech nakupuji snad už jenom toaletní papír.“

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Cestovatelka a publicistka. Na svých cestách se zaměřuje především na poznávání místní gastronomie a foodie trendů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).