Hlavní navigace

Klikni+Vyzvedni – jak funguje online služba od Tesca

30. 7. 2018

Sdílet

 Autor: Vitalia.cz / Karel Choc
Tesco nabízí už několik let na našem trhu zatím unikátní službu Klikni+Vyzvedni. Není zdaleka tak známá jako online nákup potravin u této společnosti. V čem tkví její výhody a úskalí?

Název Klikni+Vyzvedni je výstižný, takže asi netřeba složitě vysvětlovat princip – zákazník online vybere zboží, které si pak vyzvedne na výdejním místě. Podobná forma nakupování je ve světě poměrně běžná, nejen v segmentu potravin, u nás jde v případě Tesca zatím o první vlaštovku a doplňkovou službu.

Tesco má hned dvě výhody. Zázemí supermarketů po celé republice a dobře rozjetý e-shop s rozvozem zboží. Klikni+Vyzvedni tak využívá zaběhnutého systému a těch prodejen, kde současně funguje online nákup. Naopak nevýhodou oproti jiným e-shopům s potravinami, které nemají zázemí ve vlastní prodejní síti, je povinnost uzavřít velké kamenné prodejny ve státní svátky – v tyto dny v Tescu nemůže fungovat online prodej ani služba Klikni+Vyzvedni.

Klikni, nech nakupovat profesionály a vyzvedni

Zákazník službou ušetří čas při výběru zboží, nemusí čekat u pokladen, nákup dostane až do auta… To jsou hlavní výhody služby podle Věry Szabo, manažerky e-commerce společnosti Tesco.


Autor: Tesco

„Největší zájem o službu Klikni+Vyzvedni je během velkých svátků, jako jsou Vánoce a Velikonoce, a dále potom především v povýplatních termínech,“ říká Věra Szabo

K dalším patří možnost vybrat si místo vyzvednutí nákupu dle svých potřeb, služba není na rozdíl od online nákupu vázaná na místo dodání, například bydliště, kde musíte v časovém „okénku“, tzv. slotu, čekat v rozmezí dvou hodin na dodání. Lidé proto Klikni+Vyzvedni často využívají třeba cestou na víkend nebo na dovolenou, kdy si nákup online zarezervují a vyzvednou na vhodném místě někde cestou.

Je pravda, že zákazník si nákup stejně musí vybrat, když ne v kamenné prodejně, tak v e-shopu. Lidé však využívají možnost nákupních seznamů, kdy mají pravidelně nakupované položky již uložené a nestráví tak výběrem tolik času. Také se můžete spolehnout na to, že tak rychle jako tzv. pikérky, tedy pracovnice, které váš nákup na prodejně vybírají, určitě nenakoupíte. Tyto (v podstatě výhradně) ženy mají naprosto nejlepší přehled o celém sortimentu, o tom, co kde v prodejně najít. Na ploše nachodí denně několik kilometrů. Jak vypadá příprava nákupu pro Klikni+Vyzvedni a online nákup se můžete podívat v galerii, podrobněji jsme se přípravě nákupu věnovali také v článku iTesco: Jak to chodí v zákulisí prodeje potravin online? Je to Davis Cup.

„Nákup pro službu Klikni+Vyzvedni se připravuje naprosto stejně jako pro službu Online nákupy,“ říká Věra Szabo. Kde všude ji najdeme a jak probíhá?

Službu Klikni+Vyzvedni jste spouštěli spolu se zahájením online prodeje potravin, tedy v r. 2012? Jaký byl její vývoj?

Tato služba byla v ČR spuštěna až později, a to postupně na obchodech Brno – Královo Pole, Praha-Letňany, Mladá Boleslav a Plzeň – nemocnice, kde právě v Plzni jsme zkoušeli nový projekt, kdy si zákazníci a zaměstnanci plzeňské nemocnice objednají u nás nákup a my jim ho v pravidelné časy dovezeme na výdejní místo v místní Fakultní nemocnici. Od 1. 7. 2018 jsme službu zavedli i na dalších čtyřech obchodech (Hradec Králové, Kolín, Kladno a Plzeň – obchodní centrum) a od 1. 8. bude služba zavedena na poslední online obchody, a to v Praze na Zličín a Skalku.

Jaký je zájem o Klikni+Vyzvedni mezi vašimi zákazníky? 

Zájem o tuto službu je především během velkých svátků, jako jsou Vánoce a Velikonoce, a dále potom především v povýplatních termínech. Podíl tržby na této službě se nyní pohybuje v řádech jednotek procent online tržeb.

Co lidé prostřednictvím služby nejčastěji nakupují?

Tyto nákupy se nijak zvlášť neliší od online nákupů, které rozvážíme domů. Tedy jsou tam jak čerstvé potraviny, tak potraviny trvanlivé, ale i nepotravinářské zboží. Díky našim možnostem v obchodě jsme samozřejmě schopni zajistit i u chlazeného a mraženého zboží stoprocentní kvalitu a zachování teplotního řetězce při odběru zákazníka v jakýkoliv čas.

Využívají zákazníci službu hlavně pro velké, týdenní nákupy? Zaznamenáváte i třeba objednávky typu „deset rohlíků“? 

Ano, většinou zákazníci využívají tuto službu pro velké nákupy, neboť tím, že jim celý jejich nákup vychystáme, ušetří mnoho svého času a mohou se věnovat jiným povinnostem, případně si pouze zajít v obchodním centru na oběd nebo večeři a následně si svůj nákup vyzvednout.


Autor: Vitalia.cz / Karel Choc

K velikosti nákupů doplňuje Danuše Šimková, manažerka dopravy v mladoboleslavském Tescu, že malé nákupy se sice občas vyskytují, ale většinou se jedná o nedopatření. Zákazník si zarezervuje slot a vybere třeba jednu položku s tím, že se k nákupu později vrátí. Pak na objednávku zapomene. Proto v Tescu tyto neobvyklé nákupy vždy ještě předem telefonicky ověřují.

Jakým způsobem volíte prodejny pro tuto službu? Jaké parametry musí prodejna splňovat a jaké nároky to na ni klade? 

Tato služba bude od srpna ve všech obchodech v České republice, kde provozujeme internetový prodej.

Znamená rozvoj Klikni+Vyzvedni současně tlumení online prodeje potravin s rozvozem? 

Služba Klikni+Vyzvedni je jen další možností pro naše zákazníky, jak u nás mohou nakupovat.

Průměrný online nákup potravin:

  • čítá 80 položek,
  • váží zhruba 37 kg,
  • jde hlavně o velkoobjemové položky (např. nealko nápoje, prací prášky a aviváže, plenky, mouku, krmivo pro zvířata), ale i čerstvé potraviny (zejména mléčné výrobky, ovoce a zeleninu),
  • zákazníci jsou ve věku 25–45 let, většinou jde o ženy (80 %),
  • preferované termíny jsou v pátek a o víkendu, buď dopoledne, nebo po 16. hodině.

Data Tesco pro ČR (služby iTesco a Klikni+Vyzvedni)

Klikni+Vyzvedni nabízí více než 21 000 produktů online, nabídka zboží se ale liší podle zvoleného obchodu. Jak moc a v čem zejména?

Nabídka produktů vychází z aktuální nabídky daného obchodu, kde službu poskytujeme, tedy například sortiment v Letňanech je o něco širší než sortiment v menším obchodě, třeba v Kolíně.

Můžete nám popsat, jak takový jeden konkrétní nákup probíhá?

Nákup pro službu Klikni+Vyzvedni se připravuje naprosto stejně jako pro službu Online nákupy, tedy pickeři-vychystávači zboží vychystají z prodejní plochy, dle informací, které jim ukazuje jejich ruční skener, do beden v pickovacím vozíku. Následně jsou tyto bedny seskládány, a to již dle konkrétního nákupu do auta, ve kterém se nákup přiveze k zákazníkovi, případně tedy na místo, které je určené pro Klikni+Vyzvedni. Chlazené zboží je umístěno ihned po vypickování do chlazeného prostoru, mražené zboží do mrazáku. V daný časový slot, který si zákazník vybral (tedy vždy ve dvouhodinovém intervalu, a to během dne od osmi do dvaadvaceti hodin), může kdykoliv přijet na výdejní místo, kde zazvoní, sdělí číslo své objednávky nebo jméno a do několika minut přijde náš zaměstnanec a předá zákazníkovi jeho vychystaný nákup.

Personál naloží nákup až do kufru auta zákazníka. Přebírají si zákazníci zboží, kontrolují jej, nebo se spolehnou na pracovníky Tesca? 

Většina zákazníků na místě zboží nekontroluje, ale samozřejmě tuto možnost zákazník má. Pokud zákazník zjistí jakýkoliv problém až doma, není problém zavolat na zákaznickou linku, kde již se zákazníkem domluvíme následný postup (případně výměnu zboží nebo dovezení případné chybějící položky).

Průměrný online nákup v Tescu váží 37 kilogramů. Máte nějaký horní limit? Jak to zaměstnanci zvládají, kolik kilo denně nanosí?

Váhový limit je daný pouze na jednu bednu, což je 13 kg, a dále na celé Tesco dovozové auto, což je 720 kg. Co se týká zaměstnanců, tak je pravdou, že především práce řidiče není zcela jednoduchá, ale jako firma se snažíme jim tuto práci usnadňovat. Například nyní se testují elektrické rudly, pravidelně získáváme od zaměstnanců zpětnou vazbu, kde se snažíme uspokojit jejich požadavky a zrealizovat případné návrhy na zefektivnění práce.

Služba funguje již dva roky také ve dvou areálech plzeňské fakultní nemocnice na Borech a v Lochotíně. Je toto prostředí pro vás coby obchodníka něčím specifické, liší se od běžných prodejen? Půjde Tesco i do dalších velkých nemocnic? 

Ano, tato služba je v plzeňské fakultní nemocnici, výdejní místo zde funguje stejně jako každé jiné na ostatních obchodech. Další rozšiřování do nemocnic momentálně neplánujeme.

Podobnou službu jako Tesco testuje nyní v ČR i Globus (pod názvem Click&Go). Je tento způsob nakupování světovým trendem, funguje v zahraničí? Nabízí Tesco obdobnou službu Klikni+Vyzvedni i ve svých prodejnách mimo ČR? A jak vidíte potenciál tohoto způsobu nakupování do budoucna?

Služba má velký potenciál. Obdobná služba je nabízena na všech čtyřech obchodech internetového prodeje na Slovensku a je také spuštěna v Tesco internetových prodejnách v Maďarsku, Polsku i ve Velké Británii.

Klikni+Vyzvedni

  • Kde: Brno-Královo Pole, Hradec Králové, Kladno, Kolín, Mladá Boleslav, Plzeň (Rokycanská, FN Lochotín, FN Bory), Praha-Letňany; od srpna Praha-Zličín a Praha-Skalka
  • Platba: online předem nebo platební kartou po převzetí zboží
  • Cena za službu: jednotná ve výši 39 Kč (kromě FN Plzeň)
  • Termíny vyzvednutí: dvouhodinová okna, po–ne 8–20 (ev. 22) hodin (kromě FN Plzeň)
  • Co potřebujete k vyzvednutí: občanský průkaz a číslo objednávky
  • Info na webu itesco.cz/klikniavyzvedni/

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Redaktorka, editorka, dlouholetá šéfredaktorka serveru Vitalia.cz (do června 2022)

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).