Hlavní navigace

Návrat jahodového koktejlu? Jogurtové smoothie se přeci jen liší

Petr Havel

Jahodový koktejl z automatu Koruna se stal legendou. Nyní má zmodernizované nástupce – mléčné nápoje smoothie s ovocem. Jogurtové smoothie ale přece jen zcela identické s retro koktejlem není.

Doba čtení: 2 minuty

Je to vlastně neustále probíhající proces – některé tradiční, ba kultovní potraviny a nápoje tvořící kolorit určité doby končí nenávratně v propadlišti gastronomických dějin. Některé se prakticky ve stejné formě do našich jídelníčků znovu navracejí. A některé se navracejí v podobě inovované a modernější.

Mezi zástupce poslední jmenované skupiny potravin a nápojů patří přitom jogurtové smoothie, které si v poslední době razí úspěšně cestu na náš trh mlékárenských výrobků.

Legendární koktejl z automatu Koruna

Kdyby přitom nemělo jogurtové smoothie několik variant ovocných složek a existovalo by pouze jako nápoj s jahodovou příchutí, šlo by, alespoň senzoricky, na první pohled téměř o návrat kultovního jahodového koktejlu z Koruny. I to byl totiž v zásadě jogurtový nápoj.

Ne že by přitom zmiňovaný identický jahodový koktejl zcela vymizel – v některých restauracích, sázejících na „retro“ nabídku, si jej mohou zákazníci dopřát i v současné době.

Jogurtové smoothie: víc než koktejl

Jogurtové smoothie ale přece jen zcela identické s retro koktejlem není. Především proto, že je obohacen ušlechtilými kmeny bakterií Bifidobacterium a Lactobacillus acidophilus, které zvyšují nutriční hodnotu a zdravotní benefity jogurtového smoothie.


Autor: Nina Havlová

Na trhu se objevují jogurtová smoothie, své produkty na letošních oslavách Světového dne mléka představila společnost Hollandia

Z hlediska názvosloví je nicméně trochu škoda, že pojem smoothie v tomto případě nepřipomíná základní svou složku, kterou je mléko. Tedy mléko v pravém slova smyslu. Ovocné smoothie je tak v myslích mnoha spotřebitelů spojováno spíše s „kokosovým mlékem“, což ovšem samozřejmě žádné mléko není, a také se tak podle platné evropské i naší legislativy nesmí nazývat. Jako „mléko“ lze totiž označovat, jak stojí v zákonu, pouze „produkt mléčné žlázy savců“, což kokosová palma jistě není.

Docházíme tak k paradoxu, kdy se jako mléko nebo mléčný nápoj označují produkty, které se tak označovat nesmí, zatímco nápoj ze skutečného mléka se jako mléko, nebo nějakým názvem odkazující na mléko, nenazývá…


Autor: Nina Havlová

Jogurtová smoothie s ovocem či zeleninou vyrábí již i mlékárna Olma

Tak či tak, různé varianty mléčného smoothie jsou vítaným obohacením stále rostoucí nabídky mlékárenských výrobků i mléčných nápojů na tuzemském trhu. Své produkty na letošních oslavách Světového dne mléka představila společnost Hollandia, jogurtová smoothie s ovocem či zeleninou vyrábí již i mlékárna Olma.

Návraty „vyhynulých“ potravin

Atraktivní a inovativní výrobek mléčné smoothie jistě je. Nejde přitom jen o obohacení mlékárenského trhu o tento produkt, ale také o celé skupiny téměř již „vymřelých“ potravin. Ať jsou to kefírové, nebo syrovátkové nápoje, skupina výrobků označovaných jako „skyr“ či neustále nové varianty máslových (a dalších) sýrů, anebo různých smetanových či tvarohových dezertů.

Jinými slovy, nabídka těchto produktů z produkce ČR zdaleka není tak nízká, jak se často spotřebitel dozvídá prostřednictvím některých médií; což mimochodem také na Světovém dni mléka zaznělo – a na místě byly také k dispozici důkazy. Ostatně – kdo chce, může se o tom nákupem příslušných výrobků přesvědčit sám.