Hlavní navigace

Jezte online a s trochou štěstí vyděláte miliony

2. 2. 2015

Sdílet

 Autor: The Diva/Afreeca TV
Především v Jižní Koreji, ale také v Japonsku i jinde, se objevil nový fenomén, který dostal název gastronomický voyeurismus. Internetové šílenství spočívá v online sledování lidí, kteří jedí.

Jižní Korea je jednou ze zemí s nejrychlejším internetovým připojením na světě. Každou noc platí tisíce opuštěných Jihokorejců nemalé peníze za sledování živých streamů mladých, starých, krásných, ale i vyloženě nechutných lidí, kteří jedí naživo před kamerou obrovské množství potravin:

Tento fenomén dostal název „Muk-bang“, což v korejštině znamená doslova „jíst vysílání“. Dnes v Koreji existuje přes 3500 pořadů, kde můžete online sledovat jedlíky v akci.

Proč? Vrtá vám hlavou, proč proboha sledovat cizí lidi při jídle? Jedni říkají, že mnoho lidí nesnáší jíst o samotě, proto si raději pustí YouTube a jedí „ve společnosti“ někoho jiného. Jiný názor zase praví, že ti, kdo jsou na dietě a nemohou jíst sami, se kulinářsky ukájejí právě sledováním někoho, kdo si může doslovné obžerství dovolit. Každému podle jeho gusta.

Diva vydělává 10 000 dolarů měsíčně

Nejpopulárnější jedlicí je nepochybně čtyřiatřicetiletá Jihokorejka Park Seo-yeon – známá spíše jako Diva, která vaří komplikovaná jídla a konzumuje je před svou webovou kamerou. Na posezení dokáže sníst až třicet vajec, čtyři obrovské pizzy nebo tři kilogramy hovězího a telecího masa. Přesto je krásná, štíhlá (což je to nejpozoruhodnější), pravděpodobně obdařená darem spořádat tolik jídla jako několik slonů, ale s metabolismem kolibříka. Proto není divu, že vydělá měsíčně téměř 10 000 dolarů. Její náklady jsou však také vysoké, Diva říká, že utratí v průměru asi 3000 dolarů za měsíc za potraviny pro svou show, kterou vysílá čtyři až šest hodin každou noc.

Díky tomu dala výpověď v práci a věnuje se jídlu na plný úvazek, což jí vydělá daleko víc než její profese konzultantky u poradenské firmy. Lidé ji sledují online, posílají jí nápady, co a jak by měla vařit a jíst, a za každou splněnou žádost je placena. Fanoušci mají možnost s ní i chatovat a posílají jí virtuální žetony, které se přeměňují na hotovost. Všechny platby jsou přitom čistě dobrovolné, protože její živý kanál můžete sledovat i zcela zdarma. Služba je v současné době omezena pouze na území Jižní Koreje, ale Diva plánuje rozšíření vysílání i do jiných zemí.

Není divu, stala se velmi populární, což s sebou nese i to, že například v Americe vznikly na toto téma parodie:

A to vše, přestože se přitom nejedná o provokativní show, dívka je sice krásná, ale nemá na sobě sexy šaty, ani si nebryndá na choulostivá místa, jak by se neznalci mohli domnívat. Nejde tedy žádným způsobem o sexuální kontext jejího počínání. 

Jíst sám je trapné

Někteří lidé říkají, že když musí jíst sami, cítí se trapně. Šestadvacetiletá Korejka Park Sun-Young, věrná divačka Diviných jídelních show, říká: „Když ji sleduji, mám pocit, že jsem to já, kdo toho tolik jí. A to je asi smysl celé její show. Pravděpodobně to spoustu lidí uklidňuje, ten pocit, že nemusejí jíst sami.“

„Lidé se díky mně mohou zprostředkovaně radovat z jídla. Mé on-line přehlídky jsou určeny těm, kdo nemohou jíst, nebo nechtějí jíst v noci, nebo jsou na dietě,“ říká Diva, která odstartovala tento nový internetový trend. V současnosti existují v Jižní Koreji desítky tisíc lidí, kteří sledují obdobné online programy, z nichž některé jsou dnes již sponzorovány nějakou restaurací.

Tzv. eating rooms jsou na Afreeca TV, která též provozuje Divinu show, samostatným formátem. Úspěch Divy a korejského jídla lze podle představitelů této společnosti považovat za kulturní fenomén. „Myslíme si, že tato show je tak megaúspěšná z několika důvodů. Prvním je zvýšení počtu jednočlenných domácností v Koreji, druhým osamělost lidí a třetím obrovský trend diet v korejské společnosti," říká Serim, PR specialista Afreeca TV.

„Pro Korejce je stravování velmi společenská, komunální činnost, což je i důvod, proč korejské slovo „rodina“ znamená „ti, kteří jedí společně,“ objasňuje profesor mediálních studií Sung-hee Park z korejské Ewha University.

Soukromý život je nuda

Diva tvrdí, že její úspěch pro ni byl obrovským překvapením. Řada lidí ji však podrobuje kritice. „Dostávám také spoustu nechutných a zlých komentářů,“ přiznává. „Lidé se ptají, proč to vůbec dělám. Ale nakonec vždycky převáží ty dobré reakce, proto budu i nadále pokračovat.“

Nezapomíná ani na svou předchozí profesi konzultantky a snaží se ze svého nového byznysu vytěžit co nejvíce (dnes už například existuje módní kolekce oblečení s jejím jménem). Pokud se jí však zeptáte, jestli má nějaký čas na svůj soukromý život, když tráví denně hodiny nad svým pořadem nebo chatováním s fanoušky, odpovídá, že ne, protože ani žádný soukromý život nepotřebuje. „Tohle je daleko větší zábava,“ dodává.

Osamělost a radost z jídla

  • Byla to osamělost, co vedlo Divu k tomu, že začala jíst před kamerou. „Většina mých kamarádek se vdala a já jsem zůstala sama a nudila jsem se. Začala jsem připravovat svůj kanál, který jsem chtěla věnovat tanci a outdoorovým aktivitám. Ale nakonec to byla má láska k jídlu, co opravdu zafungovalo,“ říká.
  • Díky „live chat místnosti“, která doprovází show, je zaručena okamžitá zpětná vazba s fanoušky. Na tisíce komentářů Diva reaguje v reálném čase. „Fanoušci mi říkají, že je opravdu radost sledovat mě při jídle, protože to dělám s obrovskou chutí a všechna jídla vypadají skvěle,“ říká. „Spousta mých diváků je na dietě, kterou díky mně lépe snášejí, nebo jsou právě v nemocnici, kde dostávají pouze omezené kvantum jídla pochybné kvality. Dělá jim proto radost sledovat mě jíst.“
  • I když by se mohlo zdát, že Divin vzhled a metabolismus z ní činí veřejného nepřítele číslo jedna, většina jejích skalních fanoušků jsou ženy, a i její kanál je populárnější u žen než u mužů, a to v poměru 60 ku 40.
  • „Nejhezčí komentář, který jsem kdy obdržela, byl od divačky, která tvrdí, že díky mně překonala mentální anorexii,“ říká Diva. „A to pro mě opravdu hodně znamená.“ 
  • Dostává také spoustu sponzorských nabídek. Většinou však nejprve jídlo od sponzora sama ochutná, a když jí nevyhovuje, sponzorství odmítne. Zakládá si na tom, že propaguje jen jídla, která sama opravdu miluje.

Dále-li si tu práci a čas, na internetu (YouTube, Facebook a další sociální média) najdete spousty obdobných jedlíků. Jisté je, že Diva je v porovnání s obtloustlými Japonci skutečným klenotem. Dalším populárním jedlíkem je například MC Jack, který volí zase trochu jiný přístup než Diva.

 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Mgr. Kristina Vacková – pracovala v řadě odborných časopisů jako šéfredaktorka a editorka, věnovala se PR a marketingu. V současnosti žije převážně v Egyptě, kde se živí především jako fotografka. Je aktivní cestovatelka a blogerka.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).