Hlavní navigace

Jaké množství kofeinu je pro člověka bezpečné?

Petr Havel

Lidé se občas bojí nadměrné konzumace kofeinu. Ale kdo ví, jaké množství je to, které již může působit negativně? Evropský úřad pro bezpečnost potravin nyní tuto otázku vyhodnotil a zjišťoval také, jak dlouho kofein působí.

Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Pravidelné pití kávy, pokud to s jejím množstvím člověk nepřehání, nemá na zdravého lidského jedince prakticky žádný negativní vliv. Vyplývá to z hodnocení rizik konzumace kofeinu, které zpracoval Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA).

Hlavní zdroje kofeinu: káva a čaj

Převažujícím zdrojem kofeinu je podle EFSA káva, která se v případě dospělých podílí v zemích EU na příjmu kofeinu 40 až 94 procenty.

Rozdíly mezi státy jsou ale značné a například v Irsku a ve Spojeném království je hlavním zdrojem čaj tvořící 59 procent, respektive 57 procent veškerého příjmu kofeinu.

EFSA také porovnával obsah kofeinu v často konzumovaných potravinách:

Zdroj: EFSA
Autor: Vitalia.cz

Zdroj: EFSA

Uvedená tabulka je ovšem poněkud zavádějící, neboť nepracuje se stejnými objemy nebo hmotnostmi vybraných druhů potravin a nápojů. Doplnit tak lze, že nejvyšší podíl kofeinu při přepočtu na jednotné množství je v kávě espresso nebo že v plechovce coly je méně kofeinu než v čokoládě, přičemž podíl kofeinu v různých typech čokolád velmi kolísá a je dán zejména podílem složek kakaových bobů.

Kdy už kofein škodí

Kardinální otázkou ale je, jaké množství kofeinu je pro člověka neškodlivé, ba pro někoho dokonce příznivé z pohledu stimulace organismu k vyššímu výkonu. Zajímavé přitom je, že bezpečná dávka kofeinu je stejná jak pro dospívající, tak pro dospělé a činí 3 miligramy na kilogram tělesné hmotnosti.

Proto také podle EFSA jednorázová dávka do 200 miligramů kofeinu není u zdravé dospělé populace nebezpečná. Ani celkový denní příjem kofeinu až do hodnoty 400 miligramů (zhruba 5,7 mg na kilogram tělesné hmotnosti) „nevyvolává obavy o bezpečnost u běžně zdravé dospělé populace, s výjimkou těhotných žen,“ uvádí EFSA. Pro řidiče je pak možná zajímavá informace, že množství alkoholu až do hodnoty 0,08 %, což je hladina v řadě zemí považovaná za nezpůsobilou k řízení motorových vozidel, konzumace kofeinu až do množství 200 miligramů nijak neovlivní.

Účinky začnou cca za 15 minut a trvají hodiny

Stimulační účinky kofeinu se projevují obvykle po 15 až 30 minutách po požití a mohou trvat několik hodin. Doba poločasu rozpadu kofeinu v lidském těle se nicméně velmi liší a je závislá na celé řadě faktorů, jako jsou tělesná hmotnost, věk, stav jater, užívání léků nebo těhotenství, a pohybuje se tak v rozmezí od dvou do osmi hodin.

 

To vše nicméně znamená, že rozumná konzumace kávy, čaje nebo čokolády není nijak riziková, byť i v tomto případě „platí, že pro každého platí trochu něco jiného“. Podle tělesných, genetických i individuálních dispozic.

Na závěr snad jen připomínka, že EFSA je nejvyšší vědecká autorita v rámci EU z pohledu posuzování rizik konzumace nápojů a potravin a věrohodnosti takzvaných výživových nebo zdravotních doporučení.