Hlavní navigace

Jak vysvětlit hromadný kolaps studentů v Sokolově? Davová psychóza je dávný souputník lidstva

3. 7. 2021

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Dvacet studentů střední policejní školy v Sokolově náhle zkolabovalo při slavnostním předávání vysvědčení. Zmíněný kolaps se nejprve objevil u jedné dívky, pak u druhé a během několika minut bylo takto postižených dvacet přítomných…

Důkladné vyšetřování posléze vyloučilo otravu, drogy i alkohol. Přítomnost škodlivých látek nezjistili hygienici ani ve vzorcích odebrané vody, stejně tak meteorologové vyloučili jakoukoliv anomálii v počasí.

„Následkem kolapsu jedné nebo dvou dívek mohlo dojít ke spuštění sugestivní reakce ostatních osob a je možné, že tak byla vyvolána davová psychóza. Lékaři se shodli na hyperventilaci způsobenou stresem,“ konstatovala policejní mluvčí.

Případ hromadné „otravy houbami“

Na počátku sedmdesátých let minulého století jsme coby psychologové oddělení výchovných obtíží tehdejší Psychologické výchovné kliniky v Brně pořádali pro pubertální klienty letní tábory. Byly vedeny v poměrně zálesáckém duchu. Vařili jsme sami. Smažené bedly nám i našim svěřencům jednou k večeři velice chutnaly. Pár hodin po večerce vyběhl z jednoho stanu chlapec. Zvracel a mezi zvratky kvílel: „Maminko, já nechci umřít, otrávil jsem se houbami!“ K němu se postupně přidali další a další. Též jim bylo na umření.

Tenkrát sice nezasahovala řada sanitních vozů a nebyli přivoláni ani hasiči, jak tomu bylo nedávno v Sokolově, leč i tak bylo vyšetření důkladné. Výsledek obdobný jako ve zmíněném městě do roku 1948 nazývaném Falknov nad Ohří.

Když davy šíleně tančily

Zmíněné příběhy se udály v době blízké letnímu slunovratu. Ten býval od pradávna spojován s magickou mocí. Roku 1374, kupodivu přesně 600 let od causy tábora a málem kulatých 647 let od případu v Sokolově, se Rýn vylil z břehů. Lidé v tom čase přišli do Cách a prosili svatého Jana o přímluvu a pomoc. Chybička se vloudila a náboženské obřady se postupně změnily v divoký tanec. Odstartovaly jej u pár z přítomných křeče připomínající epileptickým záchvat. Přidávali se další a další. Křeče byly vystřídány divokým tancem, křepčením, transem. Kdosi se vrhl s rouhavými výkřiky na kohosi oděného do čehosi červeného. Následovali ho další. Červené části oděvu strhávali sobě i jiným. Pokud někdo upadl, ostatní po něm šlapali.

Obdobné běsnění se rozšířilo poměrně rychle i do jiných měst jak v Německu, tak i v Holandsku. Za příčinu byla považována posedlost ďáblem, eventuálně otrava námelem. Tj. mikroskopickou houbou, jež se mohla vyskytovat v žitné mouce používané k pečení levného chleba. Ani jedna z hypotéz potvrzena nebyla.

Stav počal být považován za chorobu a nazván tanec svatého Víta. Světec má svátek 15. června. Je patronem herců, cirkusových umělců (zvláště krotitelů lvů), tanečníků a epileptiků i lékárníků. Je ochráncem před očními chorobami a před bleskem. Od roku 2005 je také patronem rybářů a houbařů. Legenda o něm tvrdí, že ještě před tím, než byl na začátku 4. století pro svoji víru sťat, modlil se k Bohu za lidi posedlé tancem.

Mor, myška, nebo psychóza?

Jsou i méně tragické příběhy. Namátkou roku 1787 v anglickém městě Hodder Bridge hodil – zřejmě sexuálním šovinismem zmámený – dělník své kolegyni do výstřihu živou myš. Dáma zareagovala záchvatem křečí. Po chvilce se objevily obdobné křeče i u jiných dělnic. Ataka se rychle šířila. Provoz v továrně musel být na čas zastaven.

Vyšetřovatelé mimořádné události nejprve o myšce nic nevěděli. Do továrny ovšem nedávno přišla velká dodávka bavlny. Co když spolu s ní dorazila neznámá infekce? Dokonce se uvažovalo i o moru.

Hypotézu vyvrátil mladý lékař – kutil. Použil totiž přístroj, který po přiložení na lidské tělo dával lehké elektrické rány. Přišel, viděl, vyzkoušel a nad nemocí zvítězil. Stačilo přiložit a křeče ustaly.

O psychologii davu

Roku 1895 Gustav Le Bon popsal psychologii davu. Inspiroval se mj. některými pramálo přijatelnými projevy masy lidí v časech Francouzské revoluce. Zdůraznil existenci jejich společného zájmu, zaměření k jednomu cíli, možnost „rozplynutí individua v mase“, rezignaci na sebekontrolu, vliv nápodoby a sugesce. Tlak takového davu „aktivuje spící nebo utlumené instinkty“. Tomu přitakal i Sigmund Freud. Davové chování vysvětloval jako nástroj pro ventilaci potlačených přání.

Jisté je, že v obdobných podmínkách dochází k omezení osobní kontroly impulzivního chování. Dále k vyšší citlivosti k emočnímu vzrušení a situačním podnětům, ke snížené sebekontrole. Malá důležitost je dávána společenské přijatelnosti vlastního jednání. To vše podněcuje nápodoba.

Studentům střední policejní školy v Sokolově přejme pevné zdraví. Můžeme jim připomenout výrok Tomáše Akvinského: „Vyzkoušej všechno a jen dobrého se drž.“

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

PhDr. Tomáš Novák – poradenský psycholog, autor řady článků a knižních publikací.