Hlavní navigace

Jak jezdit na kole a nemít trable s hemoroidy

Redakce

Cyklistika je jedním z rizikových faktorů vzniku hemoroidů. A pokud už vás rozšířené žíly v oblasti konečníku trápí, ztěžují jízdu na kole a současně se zhoršuje jejich stav.

Doba čtení: 3 minuty

Léto je hlavní cyklistickou sezónou. Co když se ale na kolo nemůžeme kvůli bolestivým rozšířeným hemoroidům posadit? Nejen že při jízdě na kole jsou poškozené hemoroidy citlivější, ale jízda je též jedním z rizikových faktorů jejich vzniku.

Při dlouhodobém sezení (ať již na kole, nebo v kanceláři) totiž dochází k mechanickému tlaku na perineální oblast, což je základem zpomaleného proudění krve. Zhoršené okysličení tkání pak může vést k poškození žilní stěny. Vznik hemoroidů podporuje při jízdě i zvýšený nitrobřišní tlak a tlak na cévy v oblasti pánve. Žilní stěna se rozšíří a nepříjemný projev chronického žilního onemocnění je zde. Co s tím a jak si užít třeba i jízdu na kole bez trápení, vysvětlují odborníci ze serveru www.zilniporadna.cz.

Hemoroidy – má je každý z nás

Hemoroidy jsou křečové žíly v oblasti konečníku, které máme všichni. Jejich úlohou je uzavírat konečník a bránit samovolnému úniku střevních plynů a stolice. Svědění, bolest a krev ve stolici jsou příznaky toho, že došlo k jejich rozšíření. Tzv. hemoroidální onemocnění, jak se tato zdravotní komplikace nazývá, trápí dle odhadů polovinu z nás, i když přísně vzato většina lidí nemá hemoroidy, ale tzv. praskliny.

Přestože se jedná o příznak chronického žilního onemocnění, jak je tomu např. u metliček a křečových žil, vzhledem k místu výskytu se o tomto tématu stydíme mluvit. Při včasné léčbě je přitom možné zabránit chirurgickému řešení.

Abychom snížili riziko, že se u nás hemoroidy objeví, případně že se bude stav zhoršovat, měli bychom dodržovat několik základních preventivních pravidel. „Prevence hemoroidální nemoci spočívá především ve zdravém stravování a s ním souvisejícím pravidelným a správným vyprazdňováním. Důležitá jsou také hygienická opatření perinea (kolemkonečníkové krajiny) s ohledem na citlivou tkáň řitního otvoru. Ta je důležitá nejen po stolici, ale také například po sportování nebo při nadměrném pocení v mezihýžďové oblasti. Stejně tak je důležité vyvarovat se sezení na studených a vlhkých plochách, dlouhodobého tlaku do malé pánve či vysedávání na toaletě,“ radí Soňa Hořínková, proktoložka z nemocnice TGM v Hodoníně.

Galerie: Co nevíte o WC – zdravé vyprazdňování probíhá ve dřepu

Cyklistika a hemoroidy

Chronické žilní onemocnění, a tedy i hemoroidy, jsou dědičným onemocněním. Dědičnost je ale často podpořena dalšími faktory, jako je sedavé zaměstnání, obezita, špatná životospráva vedoucí k zácpám, nedostatek pohybu nebo těhotenství.

Cyklistika patří z tohoto pohledu k nedoporučovaným sportům, proto je důležité, aby cyklisté více dbali na prevenci a včas navštívili lékaře, s jehož pomocí zabrání dalšímu zhoršování projevů. Jak si ještě pomoci?

Kolo a hemoroidy

  • Vhodné jsou prodyšné elastické cyklokraťasy z materiálu, který odvádí pot a teplo.
  • Existují sedla vhodnější pro osoby s hemoroidálním onemocněním.
  • Opatrně například při nakládání kol či zavazadel do auta ap., nitrobřišní tlak při zvedání těžkých věcí zhoršuje stav hemoroidů.
  • Do jídelníčku zařaďte dostatek vlákniny (celozrnné pečivo, ovoce, zelenina a další vhodné zdroje vlákniny) a tekutin.
  • Naopak se vyhýbejte dráždivým potravinám a nápojům, jako jsou kořeněná jídla, káva nebo alkohol.
  • Po příjezdu z kola se co nejdříve osprchujte.
  • Sprchu můžete použít i po stolici. Místo klasického toaletního papíru pak používejte vlhčené ubrousky.
  • I když je kolo vaší největší láskou, vyrazte někdy na výlet pěšky – na procházku nebo plavání byste si měli najít čas i mimo dovolenou.
  • Při pocitech svědění a dalších nepříjemných příznacích v oblasti konečníku zvažte návštěvu lékaře – může vám udělat potřebná vyšetření, poradí s úpravou životosprávy a místní léčbou (masti, čípky) a případně doporučí venofarmaka (léky na posílení žilní stěny).

Více informací nabízí mobilní aplikace Hemoroidy.